האם פיזיותרפיה משפיעה על איכות השינה?

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

לא מעט אנשים סובלים מדום נשימה בשינה, כאשר לרוב התופעה נגרמת בשל מחלת רקע אחרת שגורמת לתופעה. איכות השינה נפגעת באופן משמעותי כאשר יש דום נשימה בשינה אך כיום ישנם עזרים שונים שיכולים לסייע להתמודד ולהתגבר על התופעה. כיצד פיזיותרפיה נכנסת לכל זה ומה קורה למי שלא מטפל בדום הנשימה? כדאי להמשיך לקרוא.

מהו דום נשימה בשינה?

אנשים עם דום נשימה בשינה סובלים מאחת התופעות השכיחות של המאה העשרים. מדובר על חסימה זמנית של חלל הלוע, ההפרעה יכולה להיות בדרגות שונות, החל מהפרעה קלה ועד חמורה ביותר. השכיחות שלה גבוהה למדי, קרוב ל-10% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים ממנה, רבים מהם סובלים מהשמנת יתר, אחרים סובלים ממחלות רקע אחרות או ממבנה אנטומי של הפה שגורם לכך. כשההפרעה קלה היא גורמת לנחירות, אך כשהיא חמורה היא גם יכולה להוביל לעייפות גדולה במהלך היום והיא מעלה באופן משמעותי את הסיכון לחלות במחלות כלי דם, מחלות לב ושבץ מוחי.

טיפולים רפואיים לדום הנשימה

כיום אנשים יכולים להיעזר במגוון רחב של טיפולים לדום הנשימה, אך אלה שהוכחו כיעילים ביותר הם הסד לשינה אותו מכניסים לפה כדי להעניק זרימת אוויר נקייה ללוע, או מסכת סיפאפ שמסייעת להכניס חמצן טהור לריאות ובכלל היא מונעת את תופעת דום הנשימה בשינה.

כיצד פיזיותרפיה נכנסת לתמונה?

טיפולי פיזיותרפיה לאנשים הסובלים מדום נשימה יכולים להתחלק לכמה. יש טיפולים שוטפים שנועדו להחזיק את הגוף לתפקוד תקין במידה והשינה אינה איכותית, נפגעת או שגרמה לבעיות נוספות של סטרס ולחץ שהשפיעו על הגוף באופן שלילי, וישנן תרגילים שונים בהם ניתן לעשות שימוש כדי לשפר באופן אקטיבי את הפרעת דום הנשימה.

טיפול פיזיותרפיה אחד למשל מתרכז בנשימות. חלק מהתרגילים יהיו להפקת צלילים תוך שאיפת אוויר דרך האף ונשיפתו דרך הפה. תרגילים אחרים יהיו של ניפוח בלון כך – שואפים את האוויר לשם ניפוח הבלון מהאף, ואז משחררים אותו בתוך הבלון חמש פעמים ברצף מבלי שמשחררים את הבלון מהפה. קיימים תרגילים רבים נוספים שבמידה ומתרגלים אותם באופן קבוע – ניתן להבחין בשיפור בתופעת דום הנשימה בשינה.

חיזוק שרירי הפנים

במסגרת טיפולי פיזיותרפיה או אצל קלינאי תקשורת ניתן לבצע גם תרגילים לחיזוק שרירי הפנים כדי להגדיל את השליטה על כל אזור הפנים, הלוע והפה אשר תורמים לתופעה להתרחש. תרגיל אחד יכול להיות של הכנסת האצבע לתוך הפה, דחיפת דופן הלחי כלפי חוץ וכיוון שרירי הלחי כנגד האצבע. ישנם גם תרגילים לחיזוק הלשון שמתאימים לטיפול בתופעת דום נשימה בשינה ובהם למשל נוגעים עם החלק הקדמי של הלשון בחלק העליון של הפה ומחזיקים את הלשון בצורה זו כמה שניות.

כדאי לדעת שאנשים שביצעו חלק מהתרגילים הללו או את כולם הוכיחו מחקרית כי קיים שיפור משמעותי בתסמיני דום הנשימה בשינה. הנושא נחקר באין ספור מחקרים ברחבי העולם והוכח כי התרגילים השונים גם מפחיתים את הנחירות בלילה.

לסיכום, שילוב של טיפולי פיזיותרפיה מותאמים, טיפולי קלינאי תקשורת ושימוש בעזרים שונים לשינה יכולים לסייע להפחית משמעותית את תופעת דום הנשימה בשינה, לעיתים אף בעשרות אחוזים.

 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!