פיזיותרפיה לכתף קפואה

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

כתף קפואה ופיזיותרפיה
כתף קפואה ופיזיותרפיה

כתף קפואה (Adhesive capsulitis) הינו מצב בו מפרק הכתף מכווץ ועמוס בסיבי קולגן. הסימפטום ממנו יסבלו החולים הינו נוקשות אשר תורגש מסביב למפרק הכתף, אשר תגרור כאבים וקשיים בהזזת ותנועת המפרק עד כדי הגבלה ביכולת להתלבש, להסתרק ועוד.

הכאבים יתגברו לכדי כאבים חזקים, אשר יורגשו בעיקר בלילה בצידי הכתף. פעמים רבות, תופעה זו לא נגרמת ממקור או גורם ידוע, ובפעמים אחרות נראה כי המקור הינו דלקתי.

האבחון, אשר נעשה על פי רוב על ידי רופא המשפחה, יגלה בעיות בתנועה, הן מבחינת התנועה הפאסיבית והן מבחינת התנועה האקטיבית.

תשאול ותחקור המטופל יוכל לספק תשובות רבות אשר יובילו לאבחנה של כתף קפואה, ללא צורך בבדיקות הדמיה אשר בדרך כלל לא ייתנו תשובה מספקת. עם זאת, יש לבדוק את תנועת הצוואר, ולשלול מחלות או תופעות אחרות. על פי רוב יישלח המטופל לפיזיותרפיה אשר תוכל לסייע לו במקרה זה – פיזיותרפיה לכתף קפואה.

מהי פיזיותרפיה לכתף קפואה?

כתף קפואה תופיע באופן שווה בין המגדרים (בין נשים וגברים), כאשר הגיל הנפוץ ביותר הוא גילאי ה-50. ההערכה היא כי 2% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מכך, כאשר חולים במחלות כרוניות כמו סוכרת, ייטו לסבול מתופעה זו יותר בהשוואה לאחרים. כתף קפואה נוטה להתפתח ולהחמיר עם הזמן, אך גם עוברת מאליה גם אם לאחר פרק זמן ארוך. בשלב הראשון (freezing), ירגיש המטופל במגבלות תנועתיות המלוות בכאב ההולך ומחמיר. פיזיותרפיה לכתף קפואה יכולה להיות טיפול יעיל העוזר באופן ישיר לבעיה.

בדרך כלל שלב זה עלול להימשך בין מספר חודשים ועד שנה. בשלב השני (stiff) הגבלות התנועה עדיין יישארו במצב דומה אולם הן יהיו מלוות בכאב קל.

שלב זה עלול להימשך בין חצי שנה לשנה. בשלב השלישי (recovery), יוכל המטופל ליהנות "מהפשרת" הכתף, כאשר התנועות משתחררות והכאב נעלם בהדרגה. שלב זה יכול לקחת כחצי שנה.

בסך הכול, תהליך הריפוי עלול לקחת כשנה עד שנתיים. פעמים רבות, תופעה זו אינה מוסברת ולא נמצאים הגורמים לכך. חלק מההשערות לגורמים אפשריים הן: טראומה או פגיעה ברקמות הרכות באזור, שינויים הורמונליים וביוכימיים, דלקות, ניתוחים או שברים ועוד.

כמו כן, ישנה הנחה כי תופעה זו קשורה לפעילות מוגברת של המערכת החיסונית (בדומה למחלות אוטואימוניות). למטופל מומלץ להמשיך להזיז את הכתף, עד לטווח הכאב. מכיוון שישנה חשיבות משמעותית להמשך פעולות היום יום, בכדי לא להגיע למצב של חוסר תזוזה מוחלט אשר יוביל לאטרופיה של השריר. חשוב לזכור, גם במקרה זה יתכן ועדיין יצטרכו פיזיותרפיה לכתף קפואה.

טיפול פיזיותרפיה לכתף קפואה

מחקרים רבים בתחום זה הגיעו למסקנה כי השילוב בין טיפול פיזיותרפי וזריקות סטרואידים הוא השילוב המיטבי בטיפול בכתף קפואה.

מטרת הטיפול הוא להרחיב את טווח התנועות ולהפחית את הכאב. הטיפול יכלול עיסוי שרירי עמוק, הזזה של המפרק ואף טיפולים חשמליים. במהלך הטיפול ילמד המטופל מספר תרגילים אשר יוכלו להיעשות באופן עצמאי במסגרת הביתית. בנוסף לכך, יוכל המטופל לקבל זריקת סטרואידים, אשר תפחית את הכאב. זריקה זו הינה חד פעמית, ועדיף שתינתן עד כחצי שנה מיום הופעת הסימפטומים.

הטיפול הפיזיותרפי הינו קריטי וחיוני במצבים של כתף קפואה, מכיוון שלאחר הזנחה וחוסר טיפול עלולה להיווצר הגבלת תנועה חמורה עד כדי נכות. הטיפול הינו מותאם באופן ספציפי למטופל, ולכל אחד מהשלבים בו הוא נמצא.

טיפול קבוע ורציף, עשוי לקצר את משך המחלה ולשמור על טווחי תנועה גדולים ככל האפשר. כאשר אין שיפור לאחר פרק זמן מסוים של הטיפול, תישקל אופציה טיפולית כירורגית. עם זאת, יש לזכור כי טיפולים פיזיותרפיים וסבלנות יובילו את רוב המטופלים להחלמה מלאה.

ראו גם:

פיזיותרפיה לקרסול

פיזיותרפיה לברכיים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.