פיזיותרפיה בשריר התאומים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה בשריר התאומים
פיזיותרפיה בשריר התאומים

שריר התאומים הוא השם העממי שניתן לשריר הסבך. מדובר על שריר חזק במיוחד שממוקם בחלק האחורי של השוק ושנותן לה את הצורה המוכרת שלה.

לשריר יש שני ראשים שהעניקו לו את שמו כיוון שהם דומים מאוד במבנה שלהם. השריר מאפשר להניע את כף הרגל ולפיכך מאפשר את פעולת ההליכה כמו גם את פעולת הריצה, את היכולת לעמוד על קצות האצבעות, את יכולת הניתור ולמעשה את יכולת העמידה. בעקבות פציעה בשריר התאומים לא אחת ישנו צורך לעבור סדרה של טיפולים מתחום הפיזיותרפיה.

סיווג הפציעות בשריר התאומים

לרוב יש לעבור טיפולי פיזיותרפיה בעקבות מתיחה של שריר התאומים. נהוג לחלק את סוגי המתיחה של השריר לשלוש דרגות חומרה להלן:

  • דרגה 1 – קרעים מיקרוסקופיים שמקיפים עד עשרה אחוז מכלל הסיבים של השריר שבאים לידי ביטוי בכאב נקודתי, בתחושת כאב ובנוקשות של השריר ושלרוב נמשכים מספר ימים בלבד לאחר המתיחה.
  • דרגה 2 – קרעים מיקרוסקופים מסיביים בעשרה עד שבעים וחמישה אחוז מסיבי השריר שבאים לידי ביטוי בנפיחות ובכאב חזק מאוד שמורגש בעיקר בהליכה או אף בזמן העמידה על הרגל. הכאבים ותחושת הנוקשות יורגשו כשבועיים לכל הפחות.
  • דרגה 3 – קרעים מיקרוסקופיים מסיביים בשיעור של שבעים וחמישה עד מאה אחוז מסיבי השריר או לחילופין קרע מלא קטן. במצב זה החולה לא יוכל לכווץ את השריר או להמשיך בפעילות, יורגש כאב חריף מאוד ולרוב ההתאוששות תהיה ארוכה מחודש.

מה הם גורמי הסיכון לפציעות בשריר התאומים?

הפציעות בשריר התאומים מתרחשות לרוב כתוצאה מהפעלת עומס על השריר באופן פתאומי ללא הכנה מוקדמת. כך למשל מעבר מעמידה לריצה מהירה או שינוי כיוון קיצוני ופתאומי מגדילים מאוד את הסיכון לסבול ממתיחה של השריר.

בין היתר נמצאים בסיכון לסבול מפציעה בשריר התאומים אנשים מעל גיל 35 שעוסקים במשחקי כדור כמו כדורסל או כדורגל, ברכיבה על אופניים או בריצה. במקרים מסוימים הפציעה מתרחשת לא כתוצאה ממאמץ חד אלא כתוצאה משחיקה כרונית של השריר בעקבות העמסה לא מותאמת של פעילות על השריר או עיסוק קבוע בספורט ללא הכנה מתאימה של השריר על ידי מתיחות או חימום.

מתי יש לגשת לטיפול פיזיותרפיה בעקבות פציעה בשריר התאומים?

באופן עקרוני לא כל כאב בשריר התאומים מצריך טיפול פיזיותרפיה. במקרים הקלים בלבד ניתן לטפל באופן עצמאי שכן לא אחת הכאבים והמוגבלות בתנועה יכולים לחלוף תוך ימים ספורים.

במידה וקירור של השריר, הגבהה של הרגל, מנוחה והימנעות ממתיחה לא הצליחו לפתור את הבעיה תוך שלושה עד ארבעה ימים, מומלץ לגשת לטיפול פיזיותרפי. הטיפול נדרש בעיקר במקרים בהם הכאב משמעותי וכן במקרים בהם קיימת צליעה, בצקת מקומית ומתיחה משמעותית.

כיצד ניתן לטפל בפציעות בשריר התאומים על ידי פיזיותרפיה?

הטיפול בשריר על ידי פיזיותרפיה מיועד לטפל בהתכווצות של השריר, לחזק אותו, להשיב לו את הגמישות, להרפות את הנוקשות ולהפחית את מידת החומרה של הכאב.

בין היתר הטיפול הפיזיותרפי בשריר התאומים כולל עיסוי שטחי של השריר, שימוש בזרמי חשמל עדינים לשריר, חימום של השריר, שימוש בגלי הלם רדיאליים, ביצוע תרגילי מתיחה שונים בהתאמה אישית והדרכה של המטופל לביצוע תרגילים באופן אישי בבית.

הפיזיותרפיסט צריך לעקוב אחר התקדמות הטיפול באופן שוטף ובנוסף לכך מאחר ומדובר על בעיה שעשויה לחזור תוך זמן מה לאחר שנעלמה, המטפל גם לרוב ינחה את המטופל בנוגע לאופן שבו עליו לפעול על מנת להימנע מחזרה של הפציעה בעתיד.

כאבים בשריר התאומים? המכשיר שמקל על הכאב כבר בטיפול הראשון

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.