פעילות גופנית ופיזיותרפיה – למה חשוב לשלב פעילות גופנית בזמן שמטופלים בפיזיותרפיה?

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פעילות גופניתתפקידו של הפיזיותרפיסט חיוני ביותר וחשוב לצורך קידום בריאותם ושיפור יכולת התפקוד של אנשים הסובלים ממצבים רפואיים מגוונים. היבט מרכזי מאוד של הפיזיותרפיה טמון בכך שגוף פעיל, גוף שמבצע תרגילים שיעילותם הוכחה כאשר סובלים מקשיים שונים, יצליח לשקם עצמו, לפחות באופן חלקי.

לרוב, אנשים שנמצאים בעיצומו של טיפול פיזיותרפיה סבורים שהם "עושים די והותר" על מנת לסייע לתהליך הריפוי. למעשה, הגישה הנכונה היא שמומלץ לשלב פעילות גופנית נוספת, בזמן שמטופלים בפיזיותרפיה.

התנועה להפחתת כאב

מרבית האנשים שנזקקים לטיפולי פיזיותרפיה סובלים בצורה כזאת או אחרת ממגבלה המלווה גם בכאב. לעיתים הכאב יוצר תגובת שרשרת של חשש מביצוע תנועות מסוימות, ואז המגבלה (שיכולה להיות למשל דלקת, עצם שבורה, פגיעה על בסיס נוירולוגי) הולכת ומחמירה.

מחקרים מראים ללא צל של ספק שדווקא פעילות גופנית ופיזיותרפיה , שלכאורה מעצימה כאבים, מקטינה ומחלישה את הכאב לאחר תקופת אימון מסוימת. לאימון גופני יכולת לעודד את הגוף לשחרר חומרים שהם משככי כאבים טבעיים, דבר שמסייע לשבירת מעגל הקסמים של אדם חולה או קשיש המתקשה בתנועה. כאשר פחות כואב, קל לנוע באופן חופשי יותר. כאשר פחות כואב, החשש הולך ונעלם. נדגיש שלא חייבים לבחור בפעילות גופנית מאומצת. ניתן, בשילוב רופא או פיזיותרפיסט, להבין אילו פעילויות גופניות יתאימו למצבו של המתרפא.

התנועה לחיזוק הגוף

לא מעט בעיות רפואיות, בעיות שלד למשל כמו עקמת קשה או שבר וכן בעיות במערכת העצבים, גורמות לא רק לחשש מתנועה בשל כאב. בעיות אלה וכן מחלות ממושכות, מחלת לב, מחלת ריאות, סרטן ואחרות, יוצרות מצב שבו הגוף מתנוון ונחלש. השרירים הנחלשים פוגעים במידה ניכרת ביציבה, בתנועה נכונה של הגפיים ובמנח הגוף כולו (אפילו בזמן ישיבה).

פיזיותרפיה, ללא ספק, תורמת לחיזוק הגוף במידה ומקפידים לבצע את כל התרגילים ומשלימים את הטיפול. עם זאת, יש להבין שיכולתה של הפיזיותרפיה להביא לחיזוק שרירים מספק הינה מוגבלת. ניתן להמשיל זאת למי שלומד נגינה אך לא ממשיך להתאמן בבית. השיפור קיים, אך איננו מספק. שילוב של פעילות גופנית ופיזיותרפיה , מתונה ולאחר מכן אפילו יותר מאומצת, מחזק את הגוף באופן שיש לו תועלות מגוונות ביותר:

  • חיזוק שרירים מצוין לשיפור זרימת הדם. שיפור זרימת הדם מקושר בפני עצמו עם יותר נשיאת חמצן לכל תאי הגוף ועידוד תהליכי ריפוי טבעיים.
  • חיזוק שרירים מקטין עומסים על מערכת השלד ועל המפרקים בפרט – יש בכך כדי לתמוך בכל סוגי הפיזיותרפיה המקובלים, ולהעצים את השפעתם.
  • חיזוק שרירים חיוני להקטנת הסיכון לנפילות בגיל המבוגר – נוסף לשיקום, להתעמלות יכולת להקטין סיכונים עתידיים באופן משמעותי.

פעילות גופנית מעלה משמעותית את איכות חיים

היבט נוסף התומך בשילוב של פעילות גופנית ופיזיותרפיה בתקופה שבה מטופלים בפיזיותרפיה מתקשר באיכות חיים ותחושה של סיפוק והישג. רבים מהמתרפאים שנמצאים בטיפול פיזיותרפיה ולא משנה מהי הבעיה שמהם הם סובלים, מקבעים לעצמם תחושה של מחלה וקושי. נוסף לתחושה לא נעימה מסוג זה, הגם שהיא בהחלט נשענת של סיבות מוצקות, נילוות גם תחושות אפשריות של ירידה במצב רוח, תחושת ירידה באיכות החיים, לעיתים אפילו דיכאון ממש. בדיוק משום כך, תרומתה של פעילות גופית ניכרת ביותר.

פעילות גופנית יוצרת בקרב המתאמן תחושת מסוגלות. לכך, מתווספת תחושה של הצלחה, התמודדות, הישג. יש בכך צעד חשוב לא רק לריפוי ולשיקום גופני אלא גם לשיפור פסיכולוגי ורגשי. מי שמתאמן באופן קבוע, גם בעצימות נמוכה, ירגיש טוב יותר – גופנית ונפשית גם יחד.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.