שברי מאמץ ברגליים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שברי מאמץ ברגלייםשברי מאמץ ברגליים הם פציעה שכיחה בכף הרגל והרגליים שעלולה לקרות כאשר לשרירים ולעצמות אין מספיק זמן להתאושש, כאשר ישנו עומס רב על הרגליים, בעקבות פציעות, מחסור במנוחה ועוד. למעשה, אפילו רמות הקורטיזול בגוף קשורות למקרים של שברי מאמץ ברגליים. הנה כל המידע, המשיכו לקרוא.

שברי מאמץ ברגליים יכולים להתרחש כתוצאה מ-"התעמלות יתר", אך הם יכולים לקרות גם מפגיעה פתאומית או נפילה. בתוך כך, שברי מאמץ הם סוג של פגיעה בעצם המתרחשת כאשר הכוח על העצמות עולה על חוזק העצם. הם בדרך כלל מתרחשים ברגל התחתונה ובכף הרגל, אבל חלק מהאנשים יכולים לחוות שברי מאמץ גם במקומות אחרים בגוף. אם אתם חווים כאבים בלתי מוסברים ברגליים שלכם, ייתכן שגם אתם סובלים מאלו. החדשות הטובות הן, שיש סוגי טיפולים שיכולים להקל על הכאבים שלכם. הנה מה שחשוב לדעת, המשיכו לקרוא.

אצל מי שכיחים שברי מאמץ ברגליים?

שברי מאמץ מתרחשים לרוב אצל ספורטאים שעובדים יתר על המידה על הרגליים או כאלו שעברו לאחרונה שינוי באימונים שלהם, כגון עלייה או ירידה בעצימות או בתדירות. שברי מאמץ שכיחים גם בקרב אנשים שאינם פעילים במשך זמן רב ולאחר מכן מתחילים להתאמן שוב. כמו כן, שברי מאמץ ברגליים יכולים להתרחש גם אצל אנשים מבוגרים עם הידלדלות עצמות הנגרמת ממצבים בריאותיים שונים.

אין טיפול ספציפי לשברי מאמץ ברגליים, אך ניתן לנקוט באמצעים להפחתת כאב ונפיחות. שיכוך כאב עשוי לכלול איבופרופן ותרופות ללא מרשם כמו אצטמינופן (טיילנול). אתם יכולים גם להשתמש בקרח כדי לעזור להפחית דלקת ונפיחות. בואו נבין כיצד קרח מפחית כאבים של שברי מאמץ, המשיכו לקרוא.

כיצד קרח מפחית כאבי שברי מאמץ ברגליים?

קרח הוא דרך מצוינת להפחית את הכאב של שברי מאמץ. זה גם עוזר בהפחתת נפיחות וריפוי הפציעה מהר יותר. כמו כן, קרח יכול לשמש ככלי פיזיותרפיה לפציעות כמו שברי מאמץ, מתיחות שרירים ונקעים. סוגי הקרח הנפוצים ביותר המשמשים למטרה זו הם קרח כתוש, קרח כתוש עטוף במגבת או שקית ירקות קפואים.

שברי מאמץ ברגליים הם פציעה שכיחה שיכולה לקרות לכל אחד. זה לא רק בעיה עבור ספורטאים או רצים. הם יכולים לקרות גם לאנשים שאינם מתאמנים כלל, כמו עובדי משרד וסטודנטים. אם אתם במשך רוב היום יושבים מול המחשב ופיתחתם שברי מאמץ ברגליים שלכם, יהיה חשוב להקפיד על קומפרסים של קרח במהלך היום ובצמוד לפעילות גופנית מסוימת לאחר שעות העבודה. שימו לב, בזמן שיש שברי מאמץ צריך להתעמל אך ורק תחת פיקוח רפואי או פיקוח של פיזיותרפיסט. אימון לא נכון יכול בקלות להוביל להחמרה של שברי מאמץ.

מהו שבר מאמץ בכלל?

אז אולי אתם תוהים מה זה בעצם שבר מאמץ? שברי מאמץ הם סדקים קטנים בעצם שיכולים לקרות כאשר אדם מפעיל לחץ רב מדי על עצמות רגליו או כאשר הוא מפעיל יתר על המידה את השרירים. הם מופיעים בדרך כלל בעצמות עצם הירך והשוק, אך יכולים להופיע גם בעצמות אחרות כמו בכפות הרגליים. כמו כן, שברי מאמץ ברגליים עשויים להיווצר באזורים שבהם יש לחץ גבוה או חיכוך עקב בגדים צמודים או נעליים המשפשפות את עצם הרגל שלכם במהלך פעילות גופנית.

אם אינם מטופלים בצורה נכונה ובהקדם האפשרי, שברי מאמץ ברגליים יכולים להוביל לכל מיני הסתעפויות בריאותיות לא ממש נעימות, בלשון המעטה. המשיכו לקרוא כדי להבין, לאילו סיבוכים רפואיים שברי מאמץ יכולים לגרום אם אינם מטופלים?

לאילו סיבוכים שברי מאמץ יכולים לגרום אם אינם מטופליםלאילו סיבוכים שברי מאמץ יכולים לגרום אם אינם מטופלים?

כאמור, שברי מאמץ הם פציעה נפוצה בקרב ספורטאים, במיוחד אלו המשתתפים בספורט רב תחומי. בהיבט זה, שבר מאמץ מתרחש כאשר העצם נתונה לטראומה חוזרת ונשנית ללא מנוחה מספקת. פציעות אלו מתרחשות בדרך כלל באזורים עם אספקת דם לקויה ויכולות לגרום לכאב, נפיחות ותסמינים אחרים שעלולים להימשך שבועות או חודשים.

אם לא מטופלים, שברי מאמץ עלולים להוביל לסיבוכים חמורים יותר כגון תסמונת אוסטאומיאליטיס  או בעיות רפואיות אחרות. כמו כן, אם לא מטופלים, שברי מאמץ עלולים להוביל לסיבוכים כגון כאב, נפיחות ודלקת. ולא פחות חשוב, הם עלולים גם לגרום לנזק קבוע לעצם אם לא מטופלים כראוי. במקרים פחות נפוצים, שברי מאמץ ברגליים יכולים לגרום לפגיעה בגידים או ברצועות, זיהום של עצם ורקמות רכות ועוד.

האם פיזיותרפיה יכולה לעזור עם שברי מאמץ ברגליים?

במידה מסוימת, פיזיותרפיה יכולה לעזור עם שברי מאמץ, אבל היא לא אפשרות הטיפול היחידה. במובן זה של הדברים, חשוב להתייעץ עם הרופא שלכם לפני תחילת כל תוכנית פיזיותרפיה כזאת או אחרת. עבור אנשים מסוימים ועבור שברי מאמץ מסוימים, פיזיותרפיה היא טיפול בשברי מאמץ הכולל תנועה, מנוחה וטיפול תרופתי. כאשר ניגשים לתוכנית מהסוג הזה אצל פיזיותרפיסט, בדרך כלל מומלץ לקחת הפסקה מפעילות גופנית כדי לאפשר זמן לריפוי.

אם היא מתבצעת נכון ובעזרת הפיזיותרפיסט שמכיר את הבעיה בצורה מדויקת, פיזיותרפיה יכולה לעזור בהפחתת הכאב והגדלת טווחי התנועה לאחר שבר מאמץ. בתוך כך, פיזיותרפיה היא סוג של טיפול המסייע לשיכוך כאבים ובמקרים מסוימים עשוי לסייע בריפוי העצם מהר יותר. פיזיותרפיה מומלצת בדרך כלל לאנשים שאובחנו עם שברי מאמץ או שאובחנו עם מצב אחר הדורש פיזיותרפיה ושיפור הניידות.

האם הידרותרפיה יכולה לעזור לטפל בשברי מאמץ ברגליים?

הידרותרפיה היא סוג של טיפול המשתמש במים כדי לספק הקלה לגוף. הטיפול משמש לעתים קרובות לטיפול בכאב, שיקום פציעות והפגת מתחים. כידוע, שברי מאמץ נגרמים בדרך כלל מפעילות גופנית חוזרת ונשנית הגורמת למיקרו-קרעים בסיבי השריר ובעצמות. קרעים אלו גורמים לדלקת שעלולה להוביל לכאב כרוני ולהשפעות ארוכות טווח על הניידות ואיכות החיים. הידרותרפיה יכולה לסייע בהפחתת הכאב הקשור לפציעות אלו על ידי הגברת זרימת הדם לאזור הפגוע וכן הפחתת הדלקת באזורים אלו.

הידרותרפיה היא סוג של טיפול במים המשתמש במים כדי לספק הקלה בכאבים, מתיחות של השריר ובעיות בריאותיות אחרות. זה יכול לעזור בתהליך הריפוי של מחלות ופציעות שונות, אבל לעיתים שברי מאמץ ברגליים יצריכו אך ורק מנוחה טובה.

מה הקשר בין קורטיזול גבוה לבין שברי מאמץ?

קורטיזול הוא הורמון המיוצר ומשתחרר בתגובה ללחץ או כאשר הגוף זקוק לאנרגיה. שברי מאמץ הם מצב שבו מופיעים סדקים קטנים בעצם עקב לחץ מוגזם עליה. בתוך כך, רמות קורטיזול גבוהות, הקיימות בגוף בזמן לחץ, נקשרו לסיכון מוגבר לפתח שברי מאמץ ברגל התחתונה. הסיבה לכך היא שרמות קורטיזול גבוהות מובילות למחסור בספיגת סידן ולאובדן מינרלים בעצמות.

על פי מחקרים לא מעטים בתחום הזה, לעיתים ניתן למנוע שברי מאמץ על ידי הקפדה על אורח חיים בריא, כולל הימנעות מצריכת טבק וצריכת אלכוהול, שינה מספקת ופעילות גופנית על בסיס קבוע. כמו כן, רמות קורטיזול גבוהות יכולות להיגרם גם על ידי גורמים אחרים כגון חוסר שינה או תזונה לקויה אשר עלולים להוביל לירידה בצפיפות העצם. בכך, להגביר את הסיכון לפתח שברי מאמץ ברגליים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.