טיפול באיחור התפתחותי על ידי פיזיותרפיסט

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

8527318_xxlאיחור התפתחותי מתאר התנהגות ילדים צעירים שכישורי ההתפתחות שלהם הקשורים לתנועה, דיבור או משחק איטיים יותר בהשוואה לילדים אחרים בני אותו גיל. העיכוב עשוי להתבטא בכל תחום התפתחות כגון תנועה, דיבור, חשיבה או מיומנויות טיפול עצמי.

האופן בו פיזיותרפיסט מטפל באיחור התפתחותי

ההערכה הראשונה מבוצעת על ידי פסיכיאטר, בראיון הכולל שיחה עם ההורים ומבחן מפורט לקביעת תחומי החוזק והחולשה של הילד. אם מאובחן עיכוב התפתחותי, הילד מופנה לפיזיותרפיסט ילדים, הפותר את הבעיה באמצעות פיתוח תכנית שגרתית עליה מקפידים בני המשפחה והסביבה, שמטרתה לשפר ולבנות מיומנויות התפתחותיות של הילד.

בנוסף להערכת הילד והסביבה בה הילד חי, הפיזיותרפיסט מעניק הנחיות מפורטות על בניית מוטוריקה הדרגתית על מנת להגיע למטרות התכנית. המטפל מנחה את תנועות הילד או מספק לו רמזים המסייעים לו ללמוד שיטות תפקוד חדשות.

לדוגמא, אם הילד מתקשה ללמוד לייצב את עצמו בעמידה, המטפל יראה לו כיצד להישען קדימה ולדחוף את רגליו. או שאם הילד סובל מחוסר שיווי משקל בעמידה, המטפל מנסה שיטות תמיכה שונות כד שהילד לומד לעמוד בבטחה. המטפל ילמד גם את בני המשפחה לסייע לכישורים ההתפתחותיים של הילד בפועל, במהלך פעילויותיו היומיומיות.

המטפל יסביר לבני המשפחה מה נדרש בפועל להשגת אבן דרך התפתחותית מסוימת. ילד שלומד ללכת, למשל, עובר על שטח הליכה רב במהלך היום, והמטפל מספק ייעוץ פרטני לגבי הכמות וסוג הפעילות המתאימה לילד בשלב התפתחותו.

פיזיותרפיסט מומחה לאיחור התפתחותי

כל הפיזיותרפיסטים מיומנים באמצעות ההשכלה והניסיון לטיפול במגוון נרחב של מצבים התפתחותיים. לילדים סובלים מעיכוב התפתחותי מתאים טיפול פיזיותרפיסט המיומן בתחומים הבאים:

  • מטפל בעל ניסיון בטיפול בילדים עם איחור התפתחותי.
  • מומחה קליני מוסמך שהשלים לימודי פיזיותרפיה לילדים. לפיזיותרפיסט זה יש ידע מתקדם, ניסיון ומיומנויות המתאימות למצב זה.
  • פיזיותרפיסט מוסמך ורשום.
  • פיזיותרפיסט מומלץ על ידי בני משפחה, חברים, או רופאים אחרים.
  • פיזיותרפיסט בעל ניסיון מוכח בסיוע לילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי, כולל ניסיון בעבודה עם בני המשפחה.

במהלך הביקור הראשון אצל הפיזיותרפיסט, על ההורים לתאר את חששותיהם בפירוט רב ככל הניתן.

מניעת פגיעה באיחור התפתחותי

לאחר שאיחור התפתחותי אובחן, ניתן לנקוט בצעדים למניעת עיכוב נוסף, ולסייע לילד לעמוד באבני הדרך ההתפתחותיים המצופים לגילו. יש לזכור שככל שההתערבות מבוצעת מוקדם יותר, כך גובר הסיכוי שהילד ישתפר ולא ימשיך לפגר באבני הדרך.

תינוקות שאינם ממהרים לפתח כישורי משחק, עשויים להיות מועמדים לאיחור התפתחותי. ההמלצות הן לעודד את הילדים לשחק בתפקידים רבים ושונים. פעולות אלו מאפשרות לילד ללמוד כיצד לתפקד, ומעוררות את תפקוד המוח והשרירים לפעולות גלגול וזחילה עד להשגת יכולת הליכה.

פיזיותרפיה מלמדת ילדים להתנסות בתנוחות שונות עם גופם, ולבנות מיומנויות תנועות חדשות. מחקר התנועות החדשות מסייעות להם ללמוד לחשוב אחרת, ואף מעורר את יכולת הדיבור והכישורים החברתיים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.