פיזיותרפיה בתקופת השיקום לאחר החלפת מפרק

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה בתקופת השיקום לאחר החלפת מפרקניתוח להחלפת מפרק הינו פרוצדורה אורטופדית מורכבת וככזה הוא מצריך תקופת שיקום ארוכה.

ניתוחים אילו מתבצעים לרוב כברירת מחדל, זאת לאחר שטיפולים סטנדרטיים- בין אם מדובר בטיפול תרופתי או טיפול פיזיותרפי, לא סייעו בשיקום המפרק הלקוי ובהפגת הכאב הנלווה לכך.

ניתוח זה כשמו, מאפשר החלפת מפרק פגום במפרק מלאכותי, זאת לצורך שיפור טווח התנועה של האזור הדואב, בין אם מדובר בברך בירך, בכתף או ביד, ובמטרה לאפשר למטופל לחזור לשגרת חיים בריאה ותקינה.

אמנם המפרק המלאכותי אינו ניחן ביכולות של מפרק טבעי תקין, אולם באמצעות שיקום קפדני ומעמיק הכולל טיפול פיזיותרפי יעיל וממוקד, ניתן לשפר משמעותית את טווח התנועה של המטופל עד לכדי חזרה לתפקוד גופני מלא.

חשיבות הטיפול הפיזיותרפי במסגרת השיקום לאחר ניתוחי החלפת מפרק

תקופת השיקום שלאחר הניתוח מאגדת טיפולים שונים, במטרה לאפשר למנותח לחזור מהר ככל הניתן לשגרת חייו, כאשר הטיפול הפיזיותרפי מהווה מרכיב חשוב ביותר במסגרת הליך זה, שכן מדובר בטיפול מובנה המתבצע על פי תוכנית שיקומית מוגדרת ומותאם למצבו של המטופל.

הטיפול הפיזיותרפי אשר ניתן לאחר ניתוחי החלפת מפרק מובנה באופן הדרגתי, כאשר בתחילה המנותח נדרש לבצע תרגילים פשוטים והדרגתיים, אך ככל שמתקדם הטיפול כך יש ביכולתו לבצע תרגילים מורכבים יותר הדורשים טווח תנועה רחב. הטיפול מתבצע באופנים שונים ובפוזיציות שונות בין אם בשכיבה, עמידה או בישיבה, זאת לצד שימוש באביזרי תנועה נלווים בעת הצורך.

מאחר והפיזיותרפיה מהווה כלי שיקומי ומטרתה לסייע לתנועתיות תקינה של הגוף, הרי שמדובר בכלי יעיל ביותר לצורך שיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק, שכן מדובר בניתוח אורטופדי מורכב, המצריך תכנית טיפול הדרגתית המתבססת על תרגילים שונים, זאת לצורך הגדלת טווח התנועה, הפחתת הכאבים הנלווים, חיזוק השרירים באזור המדובר, שיפור היציבה של הגוף ומיגור תופעות רפואיות נלוות אשר עלולות להיווצר לאחר הניתוח, כדוגמת נפיחות וקרישי דם.

כאמור, טיפול פיזיותרפי הינו חיוני לצורך שיקום מהיר ויעיל, אולם, מדובר בהליך מורכב ומתמשך המצריך שיתוף פעולה עקבי מצד המטופל, והקפדה על ביצוע התרגילים בהתאם להוראת הפיזיותרפיסט, זאת על מנת להבטיח את שיקומו הפיזי של המטופל ולאפשר לו חזרה מהירה לשגרת חיים תקינה.

פיזיותרפיה לאחר החלפת מפרק- סוגי תרגילים ואופן התרגול

כאמור, התרגילים המבוצעים במסגרת הטיפול הפיזיותרפי הניתן לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך הינם שונים ומגוונים, זאת בהתאם למיקום הניתוח, בין אם מדובר במפרק הכתף, הירך או הברך ובהסתמך על מצבו הפיזי של המנותח. התרגילים השונים מתבצעים באופן הדרגתי, החל מישיבה ועד לתרגול בעמידה, זאת לצורך האצה הדרגתית של טווח התנועה באזור המדובר, חיזוק השרירים והפגת הכאב, כאשר התרגילים מיושמים בדרכים שונות, בין אם בצורה ידנית, או באמצעות אביזרים נלווים שונים, לרבות גירויים חשמלים ושימוש במשקולות בעת הצורך.

כאשר מדובר בניתוחים המערבים את מפרקי הרגליים כדוגמת- החלפת מפרק ברך והחלפת מפרק ירך, הטיפולים הראשוניים יתבצעו בסיוע הליכון ובאמצעות מקל. כאשר מדובר בניתוח להחלפת מפרק הכתף, הטיפול הפיזיותרפי יחל בשלב מאוחר יותר, שהרי לאחר הניתוח המנותח מסתייע במתלה לצורך קיבוע היד למשך תקופה של כמה שבועות.

כאמור, כל מפרק מצריך תרגילים שונים, זאת בהתאם למיקומו ולמצב המטופל, כאשר הטיפול נעשה באופן הדרגתי ומתמקד בתחילה בתרגילי מתיחה פשוטים המתפרשים על פני טווח תנועה קטן, כאשר במשך הזמן חלה האצה הדרגתית במהירות ובמורכבות התרגילים.

כך לדוגמא- טיפול פיזיותרפי לאחר החלפת מפרק ירך כולל בתחילה תנועתיות מתונה באמצעות מתיחות קלות ומיקוד נקודתי בשרירי הירך ובחיזוקם, כאשר בהמשך חלה הרחבה הדרגתית של טווח התנועה והפעלת שרירים נוספים המסייעים לחיזוק המפרק, בין אם מדובר ברכיבה על אופני כושר, כפיפות בטן או בהליכון.

אמנם יש שוני בין הטיפול פיזיותרפי הניתן לאחר החלפת מפרק ירך לזה הניתן לאחר החלפת מפרק ברך, שכן מדובר בטיפולים המצריכים הפעלה של שרירים שונים, אולם  לרוב טיפולים אילו מתבצעים באופן דומה, כאשר התרגילים השונים מתפרשים על פני מגוון רחב של תנוחות, בין אם מדובר בתרגילי ישיבה, שכיבה, או עמידה, כאשר בין תרגיל זה לאחר יש לתרגל הליכה הדרגתית המתבצעת בתחילה באמצעות מקל והליכון וכן עליה וירידה במדרגות.

טיפול פיזיותרפי לאחר החלפת מפרק הכתף לעומת זאת, מתמקד בעיקר בהרחבת טווח התנועה של שרירי הכתף והיד, זאת על ידי ביצוע תרגילים לחיזוק השרירים השונים האחראים לייצובה של הכתף ולפעילותה התקינה, וכן באמצעות מתיחות בדרגת קושי שונה לצורך הגדלת טווח התנועה, כאשר חלק מהתרגילים מתבצעים בעמידה וחלקם מתבצעים בשכיבה.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.