הידרותרפיה לתינוקות – להתפתח דרך המים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

אחד הדברים החשובים ביותר עבור הורים הוא התפתחות תקינה ובריאה של התינוקות. כל כך הרבה חרדות, מחשבות ותפילות מלוות את ההורים הרוצים להיות בטוחים כי ילדם מתפתח על פי המדדים הטובים והמקובלים וכי הוא אינו חווה שום עיכוב התפתחותי ולו הקל ביותר. אנחנו נשקיע את כל הכסף, הכוחות והזמן שברשותינו, כדי להעניק לתינוקות שלנו את הכלים שיסיעו להם בכך. כאשר קיימת התפתחות איטית בשלב מסוים, הורי הילד חוששים לגבי עתיד ילדם. לצערנו, לא תמיד הדברים בשליטתנו. לעיתים הילד יחווה עיכוב התפתחותי ברמה כזו או אחרת, בעיות של טונוס שרירים גבוה – משמע מתח גבוה של השרירים ולהפך- טונוס שרירים נמוך דבר המקשה על התינוק לבצע פעולות בסיסות באמצעות גופו ועוד ועוד בעיות.

הידרותרפיה לתינוקות היא אחת מן הכלים האפקטיביים ביותר במקרה של קשיים או עיכובים בהתפתחות תינוקות. למעשה השימוש בכלי של הידרותרפיה לתינוקות כל כך גדול וישנה חשיבות מכרעת לעובדה שהוא יתחיל בזמן, קרוב ככל האפשר לאיתור הבעיה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי ככל שהעיכוב ההתפתחותי יאותר ויטופל בשלב מוקדם יותר, הרי שיהיה לו השפעות שלוליות בהמשך. אחרת עיכוב התפתחותי יוביל לשלל בעיות בעתיד, בריאותיות ורגשיות כאחד. מקושי בתנועה, תקשורת, יכולות קוגניטיביות ופיזיות ועד התפתחות הפרעות של שב וריכוז ואובדן ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

להתפתח נכון בעזרת הידרותרפיה לתינוקות

לא רק שהתינוק יתפתח כיאות אלא הדבר חייב להיעשות בזמנים ובנקודות הנכונות מבחינת הצרכים ועל פי המקובל והרגיל לפי השלביםהידרותרפיה לתינוקות היא אחת מן הכלים האפקטיביים ביותר במקרה של קשיים או עיכובים בהתפתחות תינוקות. והגיל הנכון. במידה וילד בגיל מסוים לא יכול לבצע משימות שמותאמות לבני גילו, לא רק היכולת התפקודית שלו אינה שלמה אלא גם הנפש והצד הרגשי נפגע. לכן הידרותרפיה לתינוקות המבקשת לסייע בנקודה זו לא רק עובדת על חיזוק של חגורת הכתפיים, הגדלת טווחי התנועה במקרה של מגבלה (למשל תינוק שאינו זוחל), חיזוק שרירים, עבודה על נשימה נכונה, שיווי משקל ועוד אלמנטים חיוניים אלא גם מתעסקים בחיזוק הבטחון של הילד, בהכרה ביכולותיו ובהיבטים רגשיים נוספים.

חשוב להבהיר. הידרותרפיה לתינוקות אינה נועדה לכיף והנאה והאצת התפתחות שאינה נצרכת. הידרותרפיה לתינוקות אינה שחיה לתינוקות. היא נוגעת תמיד גם בפן הטיפולי ובאה לענות על צורך שמסייע להתפתחות תקינה, שבשלב זה חסרה בגלל בעיה כזו או אחר שיש לפתור. אמת, היא אינה עוסקת בכאב ובהקלה עליו כמו שיש אצל הידרותרפיה למבוגרים ועדיין, הידרותרפיה לתינוקות היא במקום או כחלק משלים לטיפולי ותרגילי הפיזיותרפיה. אלא שבעקבות העובדה שהטיפול והתרגלים נעשים במים, הכל יותר קל, משחרר, רגוע ונעים עובר התינוקות ואנו גם נעזרים ביתרונות המאפיינים מים.

מים בששון

הידרותרפיה לתינוקות קורית גם היא בבריכות טיפוליות מיוחדות אשר חום המים שלהם גבוה במעט מבריכות רגילות כדי להשרות אווירה

לכן הידרותרפיה לתינוקות המבקשת לסייע בנקודה זו לא רק עובדת על חיזוק של חגורת הכתפיים, הגדלת טווחי התנועה במקרה של מגבלה (למשל תינוק שאינו זוחל)

רגועה, נינוחה, משחררת ומפחיתה לחצים. מלבד הבריכה הייחודית עצמה וצוות המטפלים המוכשרים לעבודה עם תינוקות (בשונה ממטפלים בהידרותרפיה, המתמחים רק במבוגרים) יש בה גם אבזור מיוחד, המהווה כר של גירוים עבור התינוקות, המשמשים כחלק מהטיפול. כמובן, שאין דין אחד לכל תינוק וכל אחד ואחד מבצע טיפול שנבנה בידי מומחים- רופאים, פיזיותרפיסטים ומטפלים, כזה שנותן מענה ממוקד לצרכים שלו ולעיכוב ההתפתחותי הנקודתי ממנו הוא סובל ובתיאום מלא עם ההורים. יש המבצעים הידרותרפיה לתינוקות בקבוצה, בעיקר כאשר הילדים הם בני אותו גיל ובאותו שלה התפתחותי אך הטיפול האפקטיבי ביותר הוא בשלושה: תינוק, הורה ומטפל.

למים עצמם, עלפי העקרון המבסס את כל טיפולי ההידרותרפיה חשיבות עליונה. המים מאפשרים מצג של חוסר משקל אשר ביחד עם כוח ההתנגדות שלהם, מאפשרים קשת גדולה יותר של תנועות, שהינו מתקשים לבצע באופן זהה מחוץ למים. כך התינוק יכול להפעיל שרירים חשובים, שהוא נמנע מלהפעיל אותם ביום יום, בלי להפעיל לחת או עומסים על הגוף ובלי לגרום לכאב. טווח התנועה גדל. גדלה גם הגמישות והגוף מתחזק. השיפור הוא לא רק ביכולות המוטוריות אלא גם משפר את השימוש בחושים (ראיה שמיעה והמישוש- שמאוד אפקטיבי במים) שמתחדדים והופכים להיות ממקודים וביכולות קוגניטיביות נוספות. כעת, כשהתינוק מצליח לבצע את הפעולות הנדרשות ממנו ולהגיב לגירויים השונים, לא רק גופו הולך ומתפתח אלא גם התודעה שלו, תחושת המסוגלות ובניית הבטחון העצמי שלו בעצמו וביכולותיו.

בריכה מיוחדת עבור הידרותרפיה לתינוקות

לבריכה חשיבות עליונה בכל הקשור לתהליך מיטבי של הידרותרפיה לתינוקות. כמובן שעליה להיות בטוחה לחלוטין עבור התינוקות ובכלליש המבצעים הידרותרפיה לתינוקות בקבוצה, בעיקר כאשר הילדים הם בני אותו גיל ובאותו שלה התפתחותי אך הטיפול האפקטיבי ביותר הוא בשלושה: תינוק, הורה ומטפל. וכן היא חייבת להיות מאובזרת בכלים שיקומיים ובטכנולוגיות חדישות המסייעות בכך, כמו גם באלמנטים חווייתיים כמו אורות, מוזיקה וגירויים נוספים המושכים תינוקות. נכון, פעוטות אוהבים השתכשכות במים וחלק מהצלחת התהליך טמון בעובדה שהתינוקות שואבים גם הנאה מהמשחק במים, כאשר אנחנו זקוקים לרווח של התפתחות התקינה.

המים כאמור חייבים להיות חמימים כדי לאפשר הרפיה של השרירים ורוגע לגוף וכדי שהמפרקים לא יכאבו כתוצאה מהטיפול. כאן גם טמונה החשיבות של אנשי המקצוע שיבנו את מהלך הטיפול ואת תדירותו כמו גם המטפלים שיישמו אותו בשטח. ככל שהמטפלים, הרופאים והצוות המקצועי מומחה ומנוסה יותר- כך תרוויחו. בסופו של דבר, לא נרצה להפקיד את היקר לנו מכל ואת בריאותו בידי אדם שאינו מוסמך או מקצועי.

ואחרי כל החשיבה והבחירה בטוב ביותר עבור התינוקות, כדאי גם לזכור שגם ההורים נמצאים פה. כן, אנחנו ההורים חלק בלתי נפרד מטיפול הידרותרפיה לתינוקות, שכן בניגוד לילדים בוגרים יותר או מבוגרים, התינוקות זקוקים לנו באופן צמוד בתוך המים. חשוב מאוד, שחווית הטיפול, לצד האפקטיביות שלו תהיה גם עבור ההורים. במקרים מסוימים, יידרש המשך טיפול גם כשהתינוק יתבגר ויהפוך לפעוט ואחר כך לילד. הדגשים אז יהיו שונים, אך נכון לבחור בבריכה ובמרכז טיפולים שיהיו מותאמים ואפקטיביים גם שם.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.