פיזיותרפיה והריון מרובה עוברים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה בהריון מרובה עובריםהריון מרובה עוברים מצריך התייחסות שונה מהריון עם עובר אחד, ולמרות העובדה כי פעילות גופנית, כמו גם פיזיותרפיה, יכולה להקל על סימפטומים רבים, כמו כאבי גב ורגליים, הרי שיש מספר נקודות חשובות אליהן יש להתייחס.

הריון מרובה עוברים נחשב להריון בסיכון גבוה והסיכויים להתפתחות לידה מוקדמת הנם גדולים יותר.

פיזיותרפיה להקלת כאבי הריון

ההיריון הוא תקופה נפלאה ומרגשת, אך פעמים רבות היא גם מלווה באי נעימות. הגוף חווה שינויים רבים ומגוונים, וכך גם הנפש. כאבי הגב הופכים לחלק משגרת היום יום, ולעתים, לא נותנים מנוח גם כאשר מנסים ללכת לישון.

השרירים עשויים להיות נוקשים יותר, העומס והמשקל מקשה על ההליכה ועל הנשימה – וכל אלו מוכפלים עוד יותר כאשר מדובר בהריון מרובה עוברים. פיזיותרפיה נחשבת כיום לאחד מהשיטות הטובות והבטוחות ביותר להקל על הכאבים השונים שחוות נשים במהלך תקופה זו.

יתרונות פיזיותרפיה בהריון

פיזיותרפיה במהלך ההיריון יכול להקל על סימפטומים רבים הקשורים לשינויים הפיזיולוגים של הגוף במהלך תקופה זו. הגוף צובר משקל רב, בעיקר כאשר מדובר בהריון עם תאומים, יש שינוי ביציבות של הגוף ובשיווי המשקל והעומס על החלק הגב והחלק התחתון של הגוף הולך וגדל ככל שההיריון מתקדם.

גם חגורת הכתפיים עשויה לסבול מכאבים בשל גדילתם של השדיים. אם מוסיפים לכל אלו, את המתח והלחץ שלעתים עולה בתקופת ההיריון, ואת שגרת החיים, שלרוב עמוסה ואינה מאפשרת מנוחה, הרי שהפיזיותרפיה מסוגלת לתת מענה לכל אלו, לסייע להתמודד עם הכאבים והשינויים הפיזיים ואף ליצור מוכנות טובה יותר לקראת הלידה ולאחריה.

מהלך טיפול פיזיותרפיה בהריון מרובה עוברים

כל טיפול בפיזיותרפיה מצריך מוכנות מוקדמת, על מנת להתאים את תכנית הטיפולים הטובה ביותר. כאשר מדובר בהריון מרובה עוברים, הרי שהתכנית הינה קפדנית יותר ומותאמת באופן אישי למטופלת. נקודת המוצא היא לסייע לטפל ביציבה של הגוף, לשפר את תנועת המפרקים, להגמיש את השרירים ולשחרר את כמות המתח הקיימת בגוף. את כל אלו מבצעים תוך שימוש במספר כלים, אשר רובם נעשים על ידי טכניקה עדינה מאוד של תנועה ועיסוי:

  • הבאת הגוף לכדי מודעות מלאה באשר ליציבות
  • חיזוק והגמשה של מערכת השרירים
  • שחרור רקמות
  • חיזוק השרירים של רצפת האגן
  • תרגילי הרפיה
  • תרגילי נשימה

תוכנית העבודה מתבצעת גם בקליניקה, אך גם בבית, על ידי הדרכה וקבלת כלים שימושיים שניתן לתרגל באופן בטוח.

דגשים לגבי פיזיותרפיה בהריון מרובה עוברים

מאחר והריון מרובה עוברים מעמיד מגבלות שונות לגבי פעילות גופנית, חשוב מאוד לתאם את הפעילות אל מול רופא הנשים המלווה, ולבדוק כי אין מגבלה בכל שלב ושלב של ההיריון. הטיפול הפיזיותרפיסטי הינו טיפול עדין וממוקד, הוא אינו דורש סיבולת לב ריאה ואף אינו יותר עומס נוסף על הגוף.

לכן, במקרים רבים, כאשר אין התוויה רפואית, יש בכוחו של הטיפול הפיזיותרפיסטי להקל בצורה מופלאה על כאבים שונים שחווה האישה ההרה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהריון מרובה עוברים. יחד עם זאת, יש להקפיד במהלך הטיפול על טמפרטורה נכונה של החדר, יש להקפיד על שתייה ועל אכילה לפני ולאחר הטיפול. הדרכה מקצועית וליווי אישי הינם הכרחיים בכל שלב ושלב של הטיפול.

פיזיותרפיה בקרב נשים הרות בהריון מרובה עוברים יכולה להקל בצורה משמעותית על הכאבים ועל העומסים הגופניים, כמו גם הנפשיים. חשוב מאוד לבחור במטפל בעל ניסיון בתחום זה, ולעקוב אחר ההדרכה בצורה קפדנית על מנת ליהנות מכל היתרונות של פיזיותרפיה במהלך ההיריון.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.