עיסוי ספורטאים – למה זה חשוב כל כך?

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

עיסויספורטאים מקצועיים ומאמניהם מקבלים טיפולי עיסוי במשך שנים, כחלק מטיפולי פיזיותרפיה. עד לאחרונה, לא נמצאה ראיה מדעי חותכת ליתרונות העיסוי והשפעתו החיובית על ספורטאים.

אך בזכות מחקרים חדשים, המגובים על ידי מקורות אמינים, יתרונות העיסוי נלקחים כיום ברצינות, והטבות אלו אינן מיועדות לספורטאים מקצועיים בלבד, אלא מורחבים לכל אדם המקבל תכנית פיזיותרפיה סדירה.

איגוד העיסוי האמריקאי (AMTA) קובע שעיסוי פועל לשיפור ביצועים, הפחתת הכאב, מניעת פגיעה, וקיצור זמן ההחלמה. הוא כרוך בעצם בשני סוגי תשובות: הפחתת הלחץ והגברת תנועת תגובת רפלקס, במצב בו העיסוי משפיע על רפלקס העצבים להגיב לגירוי.

השפעות פיזיולוגיות

עיסוי משפיע על מערכת הלב וכלי הדם. הוא מרחיב כלי דם ומסייע להם לתפקד באופן יעיל יותר לקידום זרימת דם. הטיפול הידני של עידוד זרימת הדם עובר ללב ומשפר את זרימת הדם, אשר מספק חמצן וחומרים מזינים לרקמה ומקדם הוצאת פסולת ורעלים מהגוף. הודות למצב הרגוע בו נמצא אדם במהלך העיסוי ולאחריו, קצב הלב שלו מואט.

יתרונות נוספים ידועים של עיסוי הם השפעתו על מערכת השרירים. אחד היתרונות מתבטא ישירות בקשר קרדיווסקולרי. מחזור הדם מוגבר ומסייע להקלת מתח שרירים, הפחתת כאב והחלמה מהירה יותר. כשהשרירים רגועים, ניתן לחוות עלייה בטווח התנועה והגמישות, כפי שמוסבר במחקרים שפורסמו בכתב עת לפיזיותרפיה. יתרונות אלו מובילים לביצועים אתלטיים טובים יותר.

המחקר האחרון שנערך על ידי מדענים ממכון באק לחקר ההזדקנות באוניברסיטת מקמאסטר באונטריו, מראה שעיסוי מפחית דלקת ומקדם צמיחת מיטוכונדריה חדשה, יחידות ייצור אנרגיה בתאים, בעקבות התקף פעילות גופנית מאומצת. כלומר, עיסוי מסייע לשיכוך כאבים, בניית שרירים והאצת תהליך החלמתם. במילים אחרות, העיסוי לא רק מרגיש טוב על רקמת השריר, אלא באמת מבריא אותם.

השפעות פסיכולוגיות

מחקר עיסוי ספורטאים שפורסם בכתב העת לרפואת ספורט ופיזיותרפיה מציין כי אתלטיקה הנדרשת בספורט תחרותי, מסתמכת על טיפול בעיסוי במשולב עם טיפול פיזיותרפיה. הטיפול המשולב מאפשר לספורטאי להתמקד במשימה, ומשפיע אף על הביצועים.

לכן, ההשפעה הפסיכולוגית אותה חווה הספורטאי כתוצאה מטיפול בעיסוי היא בעלת חשיבות גם באופן שאינו פיזיולוגי. יתרונות אלו כוללים הפחתת לחץ, מתח וחרדה, תוך קידום הרפיה באמצעות הפעלת מערכת העצבים הפארא סימפתטית.

המטופל חווה עלייה ברמת הדופמין והסרוטונין, וירידה ברמות הקורטיזון, המקושרות ישירות ללחץ. במצב רגוע, ההתמקדות היא בהפחתת המתח, שהיא השפעה חיונית לפני תחילת כל פעילות ספורטיבית קבוצתית או תחרותית.

סוגי עיסוי לספורטאים

ספורטאים יכולים ליהנות יותר מעיסוי רקמות או שיטות עיסוי עמוקות. אלו הן שיטות עיסוי מהירות, המשולבות עם גישות אחרות של פיזיותרפיה כגון מתיחות, בהתאם לסוג הספורט בו פעיל המטופל. ניתן להתאים את טיפול הפיזיותרפיה והעיסוי להשפעת חימום השרירים או להפחתת הכאב לאחר אימון והגברת הגמישות. מטפלי עיסוי משתמשים בשיטות עיסוי שונות לפני האימונים, ובשיטות עיסוי במהלך האירוע, כמו גם בעיסוי שלאחר האירוע על מנת להרגיע שרירים שהתחממו, נמתחו והתכווצו, להשגת הרפיה.

עיסוי רקמות עמוקות מוצע על ידי פיזיותרפיסטים ומטפלים בעיסוי לשם עבודה על נושאים מסוימים כגון הפעלת לחץ כבד על שכבות שרירים ורקמות עמוקות אחרות. עיסוי זה פחות נוח, אך הוא מעוצב באופן של עבודה על שרירים מתוחים. אם מתרחש מצב של כאבי רקמות רכות ומכאובים באזורים אחרים בגוף, ניתן לשלב סוג עיסוי זה עם טיפול פיזיותרפיה להפחתת הכאב.

תזמון עיסוי. מחקרים ומטפלים פיזיותרפיסטים ומעסים מראים שתכנית עיסוי קבועה פועלת באופן של יתרונות מצטברים. כלומר, ככל שספורטאי מקבל טיפולי עיסוי באופן קבוע יותר, כך הוא קוצר יותר את יתרונות הטיפול הפיזיותרפי והטיפול בעיסוי. זהו סוג של תחזוקה מונעת, המשפיעה באופן מצטבר. מטפלים בעיסוי ממליצים לתזמן את הטיפול אחת לשבוע או שבועיים, לספורטאים המתאמנים ברמה גבוהה.

ראו גם:

שין ספלינט – מהי התופעה שמטרידה ספורטאים רבים? והאם ניתן למנוע אותה?

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.