פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוחפיזיותרפיסט הוא איש מקצוע המשתמש בידע ובניסיון שלו כדי לעזור לאנשים עם בעיות פיזיות שונות. פיזיותרפיסט יכול להעריך ולעזור עם כאבים הנגרמים מפציעה, מחלה או ניתוח. ובתוך כך, פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח נדרשת לרוב לאחר פציעות שונות ובעיות רפואיות.

פיזיותרפיה היא טיפול בפציעה, מחלה או עיוות באמצעות פעילות גופנית והתערבויות גופניות אחרות. טיפול זה יכול לשמש במקרים רבים כאשר אדם לא יכול לעשות כל פעילות בעצמו בגלל כאב או מוגבלות. תוכנית פיזיותרפיה תשתנה בהתאם לסוג הפציעה שאדם עבר, אך בדרך כלל כוללת צורה כלשהי של פעילות גופנית לשיפור התפקוד והניידות תוך הפחתת הכאב.

הפחתת הסיכון לפציעה חוזרת

לא פעם, לאחר ניתוח כתף עלולים להופיע כאבים בכתף. זה נורמלי וניתן לטפל בכאבים אלו באמצעות פיזיותרפיה. הפיזיותרפיסט יספק מגוון תרגילים שיסייעו בשיקום הניידות והכוח במפרק הכתף של המטופל. תרגילים אלה יעזרו גם להגדיל את טווח התנועה, כמו גם להחלים מכאבים כאלו ואחרים אשר בפעמים רבות מגיעים לאחר ניתוחים.

פיזיותרפיה לאחר ניתוח חיונית להתאוששות, אך חשוב לדעת מה אתם עושים, כיצד ומתי עליכם לעשות זאת. פיזיותרפיה זו תסייע למטופל להחזיר את כוחו וניידותו של המטופל וכן להפחית את הסיכון לפציעה חוזרת. בהיבט זה, ברוב רובם המוחלט של המקרים הפיזיותרפיה תהיה לחלוטין הכרחית לאחר ניתוח.

החזרת התפקוד של המטופל ע"י פיזיותרפיה

פיזיותרפיה היא סוג של טיפול שמטרתו להחזיר את התנועה והתפקוד במפרקים, בשרירים ובשאר חלקי הגוף. טיפול זה יכול לשמש למניעת פציעות, שיקום לאחר ניתוח, או לטיפול בהפרעות שונות של השריר והשלד. לרוב, פיזיותרפיה בכתף היא טיפול במטופל שעבר ניתוח בכתף. טיפול זה כולל תרגילים ושיקום שיעזרו למטופלים להתאושש מהניתוח.

פיזיותרפיה בכתף היא חלק חשוב בהחלמה לאחר הניתוח, והיא עלולה להיות כואבת מאוד בחלק מהמקרים. חשוב לדעת איך לעשות את זה נכון, כדי שלא תגרמו יותר נזק או תגרום להחלמה שלכם לקחת יותר זמן ממה שצריך. חשוב לדעת, הכתף היא מפרק מורכב שיכול להיות מושפע ממגוון פציעות ומצבים. כדי לעזור למטופל לאחר הניתוח, חובה לעבוד צמוד מול פיזיותרפיסט ולא לבצע תרגילי פיזיותרפיה לבד או ללא הדרכה. מה עוד לגבי פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח? הנה המידע לפניכם.

כיצד מתבצעת פיזיותרפיה בכתף?

כאמור, פיזיותרפיה בכתף היא סוג של טיפול המשמש על מנת להפחית את הכאב ולהחזיר את התנועה בכתף. הוא משמש בדרך כלל לאנשים עם פציעה או מחלה המשפיעה על מפרק הכתף, לרבות אנשים שעברו ניתוחי כתף. בתוך כך, פיזיותרפיה בכתף יכולה להתבצע על ידי פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, כירופרקטורים או רופאים. מטופלים מקבלים בדרך כלל תרגילים לביצוע בבית ולאחר מכן הם נמצאים במעקב של הפיזיותרפיסט שלהם.

הכתף היא מפרק המורכב מהרבה מפרקים ורצועות שונות. השרירים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון בעת ביצוע פיזיותרפיה על הכתף הם השרוול המסובב, הדלתא, הדו-ראשי והתלת ראשי. תפקידם העיקרי של השרירים הללו הוא לייצב את המפרק ולאפשר תנועה לכל הכיוונים.

תהליך הפיזיותרפיה בכתף מתחיל בהערכה יסודית של מצבו של המטופל. לאחר מכן המטפל יבחר תכנית טיפול מתאימה שתיתן מענה לצרכיו הספציפיים של המטופל. תכנית הטיפול תתבסס על גילם ורמת הפעילות של המטופלים, נכותם או פציעתם, האם יש להם מצבים רפואיים שישפיעו על הטיפול בהם (כגון מחלות לב) ועוד. ולבסוף, כמה כאבים הם חווים. מידע נוסף לגבי פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח בשורות הבאות, המשיכו לקרוא.

מבנה הכתף והכאבים האפשריים בהמבנה הכתף והכאבים האפשריים בה

הכתף היא מפרק המורכב ממפרקים, שרירים ורצועות. זהו אחד המפרקים הגמישים ביותר בגוף, מה שמאפשר לו לנוע כמעט לכל כיוון. לכתף יש הרבה תנועות שעלולות לגרום לבעיות כמו קרע של השרוול המסובב, תסמונת פגיעה, קרע הנקרא ליברלי בורסיטיס ועוד. בתוך כך, הסיבות לכאבי כתף או לבעיות בכתף מגוונות עם גורמים רבים כגון גיל, מין, סוג ספורט או פעילות והיסטוריה של פציעות.

חלק מרכזי באבחון בעיות כתף הוא ההבנה כיצד מפרק הכתף מתפקד ואילו מבנים מרכיבים את מפרק הכתף שלכם. שלושת המבנים העיקריים המרכיבים את הכתף שלכם הם עצם השכמה, עצם הזרוע ועצם עצם הבריח. בכל אחד מהחלקים האלו בכתף, ישנן סיבות רבות לכאבי כתף או לבעיות. כמה סיבות נפוצות כוללות: פציעה בשרוול המסובב, דלקת פרקים בכתפיים, מתיחות שרירים בשרוול המסובב, פציעות חוזרות כמו מרפק טניס ועוד. מה עוד חשוב לדעת על פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח? המשיכו לקרוא.

סוגי הניתוחים שניתן לעבור בכתפיים

ישנם שלושה סוגים עיקריים של ניתוחים שניתן לבצע בכתפיים. הם נקראים ניתוח ארתרוסקופי (המכונה גם ארתרוסקופיה), ניתוח פתוח וניתוח זעיר פולשני (MIS). ניתוח ארתרוסקופי הוא הליך הנעשה בעזרת ארתרוסקופ. הוא משמש בדרך כלל לאבחון ולטפל בבעיות במפרק הכתף כגון קרעים, פריקות או דלקת פרקים. סוג זה של ניתוח נעשה בדרך כלל בהרדמה מקומית מכיוון שהוא זעיר ואינו פולשני מאוד.

ניתוח כתף פתוח הוא הליך כירורגי לשיפור טווחי התנועה בכתף. ניתוח זה מבוצע בדרך כלל על מטופל עם חוסר יציבות בכתף, קרע של השרוול המסובב או פריקת כתף. המטרה של ניתוח זה היא להפחית את הכאב הנגרם על ידי שינויים מפרקים במפרק. זמן ההחלמה לניתוח כתף פתוח משתנה בהתאם לסיבה לכך, ויכול להיות בין מספר שבועות למספר חודשים. ניתוח זה יכול להיעשות כדי לטפל בפציעות או במחלות של השרוול המסובב כגון דלקת פרקים, דלקת בגיד שרירי הדו-ראשי ו"כתף קפואה". בין אם תעברו ניתוח זה או אחר, פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח בד"כ תהיה הכרחית או לפחות מומלצת מאוד.

טיפים לתרגילי פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח

כפי שכבר ציינו לעיל, תרגילי פיזיותרפיה בכתף הם קריטיים לתהליך ההחלמה לאחר הניתוח. הם עוזרים בהתאוששות של טווחי תנועה וכוח. על מנת להבטיח שהכתף מתאוששת במיטבה, עליכם להגדיל לאט את טווח התנועה בזרוע באמצעות תרגילים. כמו כן, פיזיותרפיסט ימליץ על ביצוע תרגילי חיזוק לזרוע, לידיים ולאצבעות המטופל. ולא פחות חשוב, רוב הפיזיותרפיסטים ימליצו לנוח מספר ימים לאחר הניתוח.

מדוע תרגילי פיזיותרפיה בכתף חיוניים לתהליך ההחלמה לאחר הניתוח? ובכן, התרגילים מסייעים בחיזוק השרירים סביב מפרק הכתף ומשפרים את התנועתיות. רוב הפיזיותרפיסטים ימליצו להתחיל בתרגיל עדין כגון מתיחת שרוול מסובב, לאחר מכן להמשיך להנפת זרוע ולבסוף משיכת כתף. הפיזיותרפיסטים בד"כ ימליצו לחזור על תהליך זה כל יום עד שהמטופל ירגיש בנוח לבצע את התנועות הללו ללא כאב או אי נוחות.

האם יש סיכון בתרגילי פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח?

אם התרגילים לא נעשים בצורה נכונה ותחת הדרכה מתאימה של פיזיותרפיסט, הסיכון של תרגילי פיזיותרפיה בכתף הוא שהם עלולים לגרום לנזק נוסף לכתף המטופל ולהוביל לפציעה קבועה. בתוך כך, חשוב במיוחד שהמטופלים יבינו מה הם יכולים לעשות כדי למנוע פציעה וממה עליהם להימנע מלעשות.

הסיכון של תרגילי פיזיותרפיה בכתף לאחר ניתוח נחשב נמוך, אך עדיין כדאי להיות מודעים לכך. ישנם סיכונים הקשורים גם לתרגילים אלו – למשל, אם שריר הזרוע חלש, עלול להיגרם נזק קבוע למפרק. ולכן כל כך חשוב לבצע בתרגילי פיזיותרפיה לכתף לאחר ניתוח רק בליווי ופיקוח של פיזיותרפיסטים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.