פיזיותרפיה לרצפת האגן

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה לרצפת האגןפיזיותרפיה של רצפת האגן היא שיטת טיפול המסייעת בטיפול ובמניעת בעיות באגן ובאיברים הנמצאים בסביבתו. פיזיותרפיה לרצפת האגן עשויה לעזור במקרים רבים, לרבות במקרים של בעיית שליטה בסוגרים לאחר לידה, במקרים של בעיות תפקוד מיני לקוי ועוד.

פיזיותרפיה לרצפת האגן עובדת על ידי שימוש בטכניקות פיזיות, ידניות ופסיכולוגיות כדי לעזור לאנשים הסובלים מתפקוד לקוי של רצפת האגן. כמו כן, תוכניות טיפול של פיזיותרפיה לרצפת האגן עשויות לכלול גם שימוש במכשירי ביופידבק מתקדמים המשולבים עם תרגילים פיזיים. בכך, פיזיותרפיה לרצפת האגן יכולה להתבצע במרפאה או בבית. היא יכולה להיעשות גם בשילוב עם צורות טיפול אחרות כגון טיפול בכאב או טיפול בבריאות הנפש.

מה חשוב לדעת על רצפת האגן?

רצפת האגן תומכת בשלפוחית השתן, הרחם, פי הטבעת והנרתיק. תרגילי רצפת האגן חשובים לשמירה על שרירי האגן ולמניעת בריחת שתן בשלב מאוחר יותר בחיים, בעוד שרצפת האגן חשובה גם לבריאות מינית ולבריאות הכללית של נשים וגברים.

רצפת האגן היא קבוצה של שרירים ורצועות התומכות באיברי האגן. חשוב לדעת על השרירים הללו, מכיוון שהם יכולים להיות מושפעים ממצבים רבים כמו לידה, גיל המעבר ועצירות כרונית. בהיבט זה, חשוב לציין כי רצפת האגן אחראית להחזקת שתן וצואה. אם השרירים הללו חלשים או פצועים, זה יכול להוביל לבריחת שתן ובעיית שליטה בסוגרים.

חשוב לדעת שניתן לחזק את שרירי רצפת האגן על ידי ביצוע תרגילים כמו תרגילי קיגל. תרגילים אלו מחזקים את שרירי רצפת האגן ומסייעים במניעת בריחת שתן או אובדן שליטה בשלפוחית השתן במהלך ההיריון.

מהו טיפול ביופידבק וכיצד קשור לפיזיותרפיה לרצפת האגן?

פיזיותרפיה של רצפת האגן היא סוג של פיזיותרפיה המתמקדת בשרירים ובעצבים באזור האגן. טיפול זה עוזר לחזק ולשפר את תיאום השרירים, טונוס ותפקוד הגוף הכללי. בתוך כך, טיפול בביופידבק הוא סוג של טיפול המשתמש בחיישנים כדי לבצע ניטור של האותות הפיזיולוגיים של הגוף ולאחר מכן מספק משוב כיצד לשנות את האותות הללו. פיזיותרפיה של רצפת האגן מסייעת לחולים עם כאבי אגן, בריחת שתן והפרעות בתפקוד המיני. בכך, טיפול זה גם עוזר לאנשים להחזיר את השליטה על שרירי רצפת האגן ולשפר את בריאותם הכללית ותפקוד גופם. במובן זה, טיפול בביופידבק הוא טכניקה המשתמשת בחיישנים כדי למדוד ולתעד תהליכים גופניים.

טיפול זה עוזר לאנשים לווסת את הגוף שלהם על ידי מתן משוב על האופן שבו הם נושמים או זזים. טיפול בביופידבק משמש כבר שנים כטיפול חלופי במצבים רפואיים שונים כגון אסטמה, אפילפסיה, סוכרת, נדודי שינה, ניהול מתח וטיפול בכאב. כמו כן, טיפול בביופידבק הוא סוג של טיפול המסייע בניהול מתח וחרדה על ידי ניטור ומדידה של תפקודים גופניים כמו דופק, מתח שרירים, גלי מוח ודפוסי נשימה.

מהם תרגילי קיגל לחיזוק רצפת האגן?

פיזיותרפיה של רצפת האגן, הנקראת גם תרגילי קיגל, היא סוג של פיזיותרפיה שמטרתה לחזק את השרירים באגן. על פי תוכניות מסודרות של תרגול, ניתן לחזק את שרירי רצפת האגן באמצעות תרגילי קיגל המסייעים במניעת בריחת שתן וצניחת איברי האגן. במובן זה, תרגילי קיגל הם סוג של תרגיל המשמש לחיזוק שרירי רצפת האגן. זה נוהג נפוץ לנשים לעשות את התרגילים האלה כחלק מהשגרה שלהן, במיוחד אם הן לאחר לידה.

תרגילי קיגל יכולים לעזור בשליטה בשלפוחית השתן, בתפקוד המיני ובבריחת שתן. הם גם ידועים כמסייעים לנשים שמתקשות להרות. היתרונות של תרגילי קיגל כוללים שיפור בתפקוד הכללי ושליטה בשלפוחית השתן וכן שיפור במצב הרוח ובאיכות השינה. תרגילי קיגל אלה מומלצים לעתים קרובות כחלק מאורח חיים בריא לנשים, אך הם יכולים לשמש גם גברים כדי לשפר את הביצועים המיניים ולהפחית את הלחץ על שריר הסוגר שלהם. המפתח לביצוע נכון של קיגל הוא ללמוד כיצד לכווץ את השרירים בדרכים שונות, כך שתוכלו לכוון לאזורים ספציפיים בגופכם.

מה הקשר בין עצירות כרונית לבין חיזוק רצפת האגןמה הקשר בין עצירות כרונית לבין חיזוק רצפת האגן?

עצירות כרונית עלולה להוביל לתפקוד לקוי של רצפת האגן. מצב זה יכול גם לגרום לחולשה של רצפת האגן ולירידה ביכולת לשלוט ביציאות. שרירי רצפת האגן נחוצים ליציאות, כך שאם הם הופכים לחלשים או נפגעים, אז זה הופך להיות קשה לאדם לבצע יציאות סדירות.

מצב זה עלול להוביל לתפקוד לקוי של רצפת האגן ונקשר להפרעות בתפקוד המיני אצל נשים. ניתן לטפל בעצירות כרונית באמצעות תרגילי רצפת האגן, שינויים בתזונה ושינויים באורח החיים. כמו כן, תרגילי קיגל עשויים מאוד לסייע במצבים אלו.

מדוע נשים לאחר לידה צריכות לחזק את רצפת האגן?

ככל שנשים מתבגרות, הן עלולות לחוות אובדן טונוס ברצפת האגן. זה יכול להוביל למספר בעיות כמו בריחת שתן וקושי בקיום יחסי מין. רצפת האגן היא קבוצת השרירים והרקמות התומכות ברחם ובשלפוחית השתן. חשוב לנשים לחזק את רצפת האגן לאחר הלידה, כי זה עוזר להן לחיות חיי מין בריאים יותר, למנוע בריחת שתן ולהימנע מבעיות במתן שתן.

שרירי רצפת האגן, מעבר לכך שהם חשובים לנשים לאחר לידה מכיוון שהם מסייעים בשליטה בשלפוחית השתן ובהנאה מינית, יש להם תפקיד נוסף. השרירים גם עוזרים לתמוך בפרינאום ובאיברי האגן במהלך הלידה. פיזיותרפיה לאחר לידה מומלצת לנשים שעברו לידה נרתיקית, מכיוון שרוב האנשים חוות מידה מסוימת של טראומה לרצפת האגן במהלך הלידה. בתוך כך, נשים לאחר לידה נמצאות בסיכון לבריחת שתן, עקב היחלשות שרירי רצפת האגן לאחר הלידה.

פיזיותרפיה לרצפת האגן מומלצת לנשים וגברים גם יחד?

פיזיותרפיה של רצפת האגן היא סוג של טיפול בפעילות גופנית שהומלץ לנשים וגברים כאחד. הוא משמש לטיפול בתפקוד לקוי של רצפת האגן, שעלול להוביל לבריחת שתן ולצניחת איברי האגן. היתרונות של טיפול זה הופכים פופולריים יותר עם השנים. טיפול זה מומלץ על ידי רופאים ואנשי מקצוע רפואיים, שכן הוא עוזר עם הסימפטומים של מצבים אלה.

פיזיותרפיה לרצפת האגן מומלצת לנשים וגברים כאחד, שכן נמצא כי היא עוזרת במגוון בעיות בריאותיות. טיפול זה גם יכול להפחית את הסיכון לבריחת שתן, לשפר את התפקוד המיני ולהפחית את הסיכון לצניחת איברי האגן בשני המינים.

טיפים לתרגילי קיגל עבור חיזוק רצפת האגן

תרגילי קיגל הם דרך מצוינת לחזק את רצפת האגן. למי שרוצה ללמוד איך לעשות את התרגילים האלה, יש גם כמה עצות מועילות שאפשר לקבל דרך הרשת ובעזרת פיזיותרפיסטים. ישנם מספר סוגים שונים של תרגילי קיגל, כל אחד מכוון לשרירים שונים ברצפת האגן. כמה דוגמאות כוללות: הטיית אגן, הידוק ושחרור של שרירי האגן ועוד.

תרגילי קיגל מועילים לאנשים בכל הגילאים. לרוב, פיזיותרפיסטים ימליצו לכם להתחיל עם חימום על ידי ביצוע מספר חזרות של 10 שניות החזקת שרירי אגן ו-10 של שחרור השרירים. כאשר אתם מתחילים להרגיש שרצפת האגן שלכם עובדת, החזיקו את ההתכווצות למשך 10 שניות לפני שתירגעו למשך 10 שניות נוספות. כמובן, חשוב לציין, כי תרגילים אלו צריכים להתבצע בליווי של פיזיותרפיסט מוסמך. אם תרצו לעשות את התרגילים בבית, יהיה עדיף לקבל קודם כל תוכנית עבודה מסודרת מהפיזיותרפיסט שלכם.

פיזיותרפיה לרצפת האגןלעתים, דווקא בעיות שנסתרות מן העין הם הקשות ביותר עבורנו, לא רק מבחינת הזיהוי אלא מבחינת הרצון להודות בהן והרצון לטפל ולפתור אותם. כזו היא הבעיה שמקורה ברצפת האגן. אף על פי שאיננו רואים פיזית את הבעיה (למשל כמו נפיחות, אדמומיות, פצע וכד'), השפעתה על כל כך הרבה חלקים מתפקודינו היומיומיים והבסיסיים היא גדולה מאוד. יתרה מכך, בשל האופי הייחודי שלה והמבוכה הנלווית להכרה בבעיה עצמה ובתוצאותיה, נפגעים לא רק איכות החיים אלא גם הבטחון והדימוי העצמי שלנו. איננו מסוגלים לתפקד כראוי מבחינה מינית ואפילו מבחינה חברתית. 

ולאור זה כואב מאוד הפרדוקס והגלגל הבלתי נגמר. לבעיות ברצפת האגן יש השפעה כל כך גדולה בעיקר על נשים אבל גם על גברים אך מכיוון שהבעיה היא באזור מוצנע, ישנה מבוכה לעסוק בה, להכיר אותה ולטפל בה, דבר שגורם לבעיה להחמיר ולהתמשך ושוב התפקוד יורד וכך הלאה והלאה במעגל שלא נפרץ. דווקא טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן יכולים לסייע ולהחזיר את הבטחון ותחושת הנוחות לחיים שלנו.

רצפת האגן ובעיות באזור זה

טרם ניגש לעסוק בפתרון הבעיה על ידי טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן, נכיר לרגע את הנושא בכללותו. רצפת האגן היא בעצם הרצפה של הקומה האחרונה, של המבנה האנטומי המורכב מעליה. בקומות שמעל נמצאים איברים חשובים בחלל הבטן, איברי האגן, הרחם, החלחולת, שלפוחיות השתן והרקטום ועוד רקמות ושרירים חשובים לתפקודים קריטיים. רצפת האגן, המורכבת משרירים, עצבים, כלי דם ורקמות משמשת כמעין תמיכה תחתונה לכל אלו, על מנת שלא יצנחו מטה כך שהיא בעצם מחזיקה אותם במקומם ומאפשרת תפקוד תקין של המערכות בכללותן. באופן רגיל, הרצפה מסוגלת להתכווץ  ולהתגמשבאופן סדיר ולהכיל את משקלם הפיזי והסגולי של האיברים והמרכיבים החשובים האחרים. לשם ההמחשה, היא יודעת מתי להתכווץ ולהסגר ומתי להפתח ובכך לשלוט על עשיית הצרכים. היא מסייעת גם בתפקוד המיני וגם בתחומים בריאותיים רבים אחרים, חלקם אקוטיים כמו נושא הלידה. 

במקרה של לידה, הרי שהאיברים כמו הרחם והעובר המתפתח בתוכה או דברים נוספים המושפעים מן ההריון, מפעילים לחץ רב על רצפת האגן. במידה ורצפת האגן והשרירים הסובבים אותה חזקים דיים יהיה ניתן בנקל לשאת את המשקל ואת הלחץ ולהמשיך בהריון תקין.  לרצפת האגן החזקה דיה, תפקיד חשוב גם בלידה עצמה ולכן החשיבות של פיזיותרפיה לרצפת האגן, בשלבי ההריון והלידה וגם לאחריה, חשובים ביותר, כדי להיטיב עם תפקודי הגוף ולמנוע נזקים.

פיזיותרפיה לרצפת האגן למניעת בעיות נוספות

גם אלו שאינן יולדות וגם גברים, יכולים לסבול מבעיות ברצפת האגן.  למשל בריחות ודליפות שתן, הנפוצות מאוד, בעיות בתפקוד המיני וכאבים בעת ביצוע פעילות מינית, כאבים כרוניים שונים, צניחת הרקטום והחלוחולת, הגורמים לחוסר נוחות, עצירות ואפילו כאבי גב. בריחת ודליפת שתן למשל היא סימפטום מוכר ונפוץ מאוד. רצפת האגן שנחלשה אינה מסוגלת לשלוט היטב בסוגרים העוברים דרכה ונמצאים בסביבתה. כתוצאה מכך יכולה להיות בריחת שתן בלתי מתוכננת ובלתי צפויה בעקבות כל דבר פעוט, למשל בעת עיטוש או שיעול, הרמת משאות, תנועות חדות וכד'.

טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן

פיזיותרפיה לרצפת האגן, מתמקדת בניסיון  לייצר סט תרגילים אשר יאפשרו לגוף לחזור ולשלוט בשרירים שברצפת האגן ובחיזוקם. השיקום או החיזוק של שרירים אלו מסייע להחזרת השליטה שלהם. למשל במקרה של דליפת שתן – נוכל לחזק את יכולת המטופל לשלוט בסוגרים. בניגוד לפיזיותרפיה רגילה שיכולה להיעשות גם במגע רגיל, העובדה כי רצפת האגן נמצאת באזורים אינטימיים ומוצנעים, מקשה עלינו את הטיפול הפיזי הרגיל. לכן פיזיותרפיה לרצפת האגן עושה שימוש במכשירי עזר, אשר מטרתם לגרות באופן חשמלי את האזור ובכך לגרום לתגובה של השרירים, כדי לאמן אותם בצורה הרצויה.

מלבד סט תרגילים שנבנה בהתאמה אישית בהמשך לזיהוי ומיפוי הבעיות והצרכים, חלק מטיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן כולל גם טכניקות של הפעלת שרירים באזור בעת פעולות יומיומית וכן הפחתת עומסים, שליטה טובה יותר בתנועות, מתיחות, עיסויים וגם פיתוח והתאמת תרגילי נשימה היכולים לסייע.

פיזיותרפיה לרצפת האגן גם בביתפיזיותרפיה לרצפת האגן גם בבית

מכיוון שהעומסים על רצפת האגן אינם מתרחשים רק בקליניקה המבצעת תהליך של פיזיותרפיה לרצפת האגן אלא מתרחשים גם בחיי היומיום ובעת השהיה בבית או בעבודה, הרי שחלק נכבד מן התרגילים מוכן על מנת שיבוצע בזמנים שהין הביקורים בקליניקה ולאורך היום. כשם שהאזור עצמו מוצנע, כך גם התרגילים. למעשה, את רובם ניתן לבצע בלי שאף אחד מהסובבים ידע שאת מבצעת אותם בכלל. ויחד עם זאת, התרגול והאימון, חשובים מאוד להצלחה ולפתירת הבעיות בכללותן.

למרות ההשפעה הקשה של בעיות ברצפת האגן, רוב הבעיות ניתנות לפתירה בקלות באמצעות פיזיותרפיה לרצפת האגן. זאת בתנאי שניגש לאבחון כבר בשלבים מוקדמים של זיהוי הבעיה ושנתמיד בטיפול המוצע לנו. כיום, כאשר אישה בהריון, כבר מוצאים לה טיפולים פרואקטיביים בנושא רצפת האגן וכך גם בתקופה שלאחר הלידה. אותו הדבר גם נעשה עם נשים בגיל השלישי, שהשרירים שלהן באזור חלשים יותר באופן טבעי.

ומילה אחרונה אליכם הגברים. בניגוד למקובל לחשוב, בעיות ברצפת האגן אינן בעיות של נשים בלבד. נכון שמספר הנשים הסובלות מן התופעה גבוה יותר אבל לא מעט מן הגברים חווים את אותן הבעיות. העניין הוא שגברים רבים מתקשים להכיר בבעיה ועוד יותר מתקשים להיגמל מהמבוכה שלטפל בה, אפילו אם נגרמת להם מבוכה גדולה יותר (למשל דליפות שתן, בעיות זיקפה ובעיות אחרות בתחום התפקוד המיני). מצב זה אינו נדרש. ניתן להתאים עבורכם פיזיותרפיה לרצפת האגן, כך שהבעיות יפתרו במהרה ואתם תחוו שיפור באיכות החיים ובביטחון והדימוי העצמי. 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.