פיזיותרפיה שיווי משקל

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיה שיווי משקלאנשים רבים סובלים מבעיות שיווי משקל. ואולי לא ידעתם את זה, אבל פיזיותרפיה היא אפשרות טיפול שיכולה לעזור לכם להחזיר את הביטחון שלכם ולשפר את איכות החיים הכללית. הנה כל מה שרציתם לדעת על פיזיותרפיה שיווי משקל, המשיכו לקרוא.

פיזיותרפיה היא סוג של טיפול רפואי המשתמש בשיטות פיזיות וידניות כדי לשפר את בריאותו של אדם. הטיפול משמש בדרך כלל לטיפול בבעיות כגון כאב, פציעות, נוקשות מפרקים או חולשת שרירים. עם זאת, פיזיותרפיה שיווי משקל משמשת לפתרון של בעיות כמו ורטיגו, סחרחורות, בעיות באוזן הפנימית ועוד.

סוגי טיפולי פיזיותרפיה לשיווי משקל

ניתן לחלק את טיפולי הפיזיותרפיה לשתי קטגוריות עיקריות, כאשר האחת כוללת טיפול ידני: זה כולל תרגילי מתיחה, חיזוק ותרגילי גיוס מפרקים. הקטגוריה השנייה כוללת, בין היתר, גירוי חשמלי. בין היתר, זה כולל גירוי חשמלי ברמה נמוכה באמצעות אלקטרודות המונחות על העור או השרירים כדי לעורר עצבים ושרירים לתגובות מסוימות.

כדי להבין במה מדובר, צריך להכיר 2 מונחי יסוד – נוירופידבק ו-ביופידבק. שני הטיפולים האלו משמשים עבור פיזיותרפיה שיווי משקל ובעיות כמו סחרחורות, ורטיגו ועוד. בואו נבין במה מדובר, מהו טיפול נוירופידבק וכיצד משמש בתרגול של פיזיותרפיה לבעיות שיווי משקל?

נוירופידבק – פיזיותרפיה שיווי משקל

טיפול נוירופידבק הוא סוג של ביופידבק לא פולשני בגלי מוח, המשתמש בנתונים בזמן אמת מבדיקת אלקטרואנצפלוגרפיה (EEG). זאת, כדי לעזור למטופלים לשפר את שיווי המשקל שלהם כחלק מהתרגול שנקרא פיזיותרפיה. בתוך כך, טיפול נוירופידבק הוא סוג של טיפול משולב עם פיזיותרפיה, המשתמש בנתוני גלי מוח בזמן אמת כדי לעזור לאמן מטופלים בשימוש בגלי המוח שלהם ותגובותיהם.

טיפול נוירופידבק משמש לבעיות שיווי משקל, והוא עוזר לאנשים ללמוד כיצד לשלוט על האותות המגיעים מהמוח שלהם. טיפול זה יכול לשמש גם ככלי לשיקום קוגניטיבי, כאשר נמצא יעיל לאנשים עם מחלת פרקינסון, אפילפסיה, הפרעות על הספקטרום האוטיסטי ומצבים אחרים.

פיזיותרפיה לבעיות שיווי משקל מקלה גם על כאבים

פיזיותרפיה שיווי משקל היא דרך יעילה לטיפול בבעיות אלו של ורטיגו וסחרחורות, אך לא רק. טיפול זה עוזר למטופלים להחזיר שליטה על תנועות הגוף שלהם וללמוד כיצד לפצות על כל שינוי ביכולות שלהם. הטיפולים מועילים גם בניהול כאב הקשור למצבים כמו דלקת פרקים, כאבים כרוניים או סיאטיקה. במקרים מסוימים, כאבי גם עשויים להתקשר ולהתכתב עם בעיות שיווי משקל, מה שיצריך טיפול בנפרד.

טיפולים אלו כרוכים בפעולות פיזיות כגון עיסוי ופעילות גופנית, יחד עם טכניקות אחרות כגון גירוי חשמלי וחום, כדי לסייע בשיקום הכוח והגמישות במפרקים, בשרירים, ברצועות, בגידים ובעצבים. בסופו של דבר, פיזיותרפיה היא טיפול המסייע להשבת איזון וניידות של מטופלים. הטיפול כולל תרגילים, מתיחות וטיפולים שניתן לבצע על ידי פיזיותרפיסט.

ממה יכולה להיגרם בעיה כמו ורטיגוממה יכולה להיגרם בעיה כמו ורטיגו?

למי שלא מכיר את המושג, ורטיגו היא תחושה של סיבוב או הסתחררות הגורמת לבחילות והקאות. בעיה זו ידועה גם בתור "ורטיגו שמיעתי" ויכולה להיגרם ממספר דברים שונים כולל פציעות ראש, בעיות באוזן הפנימית או חוסר איזון כימי במוח של המטופל. כאשר מצבים אלו מתרחשים, במילים פשוטות, המוח שולח אותות לגוף כדי לגרום לו להפסיק לחוש בתחושת הסתובבות.

אותות אלו מועברים מהמוח הקטן למערכת הווסטיבולרית ולאחר מכן לשרירים בזרועות וברגליים. בתוך כך, פיזיותרפיה וסטיבולרית מומלצת לבעיות מהסוגים של ורטיגו. מיד נדבר גם על פיזיותרפיה וסטיבולרית, אבל קודם חשוב להבין שוורטיגו היא סחרחורת שעלולה לגרום לאדם להרגיש לא יציב. אם מדובר על אנשים מבוגרים, בעיה זו בהחלט יכולה להוביל לנפילות ופציעות.

מה הסממנים של ורטיגו?

ורטיגו הוא מצב שגורם למטופל להרגיש לא יציב ולהרגיש סחרחורת. ורטיגו יכול גם לגרום לבחילות, הקאות, ראייה מטושטשת וכאבי ראש. ורטיגו הוא מצב רפואי שיכול לקרות כאשר האוזן הפנימית חשה שמשהו לא בסדר במנגנון שיווי המשקל ושולחת אותות לא נכונים למוח. בתוך כך, חלק מהסובלים מהבעיה הזאת יכולים לחוש בתחושות של עילפון או "כמעט עילפון".

חשוב לדעת, כי ורטיגו הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לסחרחורת אצל אנשים. זה משפיע על כ-14% מהאנשים בשלב מסוים בחייהם. במקרים מסוימים, ורטיגו יכול להיות סימפטום של מצבים רפואיים אחרים כגון מחלת מנייר. במקרים נדירים, זה יכול להיגרם גם על ידי טראומה בראש או תרופות מסוימות. במקרים מסוימים ורטיגו ובעיית הטנטון עשויות להתקשר אחת לשנייה. במקרים אלו, פיזיותרפיה שיווי משקל בהחלט יכולה לסייע.

מהי פיזיותרפיה וסטיבולרית?

פיזיותרפיה וסטיבולרית היא טיפול המסייע לאנשים הסובלים מבעיות שיווי משקל, סחרחורות ומחלות תנועה. בין היתר, טיפול זה משמש גם כדי לעזור לאנשים להתאושש משבץ או פציעות מוחיות. פיזיותרפיה וסטיבולרית יכולה להינתן על ידי פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק. הטיפול כולל תרגילים וטיפולים אחרים המסייעים לגוף לעבד מידע על מיקומו במרחב, בסיבוב ובתנועה.

פיזיותרפיה וסטיבולרית היא ענף של פיזיותרפיה העוסקת בהפרעות במערכת הוסטיבולרית. המערכת הוסטיבולרית עוזרת לגוף לאזן ולשמור על שיווי משקל, וכאשר מערכת זו אינה מתפקדת בצורה תקינה, אנשים עשויים לחוות בעיות בשיווי המשקל, סחרחורות, הקאות, בחילות, נפילות על הרצפה ועוד. כמו כן, טיפול זה יכול לשמש גם לטיפול במצבים אחרים כגון מחלת מנייר. למעשה, הסיבה השכיחה ביותר לפיזיותרפיה וסטיבולרית היא ורטיגו הנגרם על ידי הפרעות באוזן הפנימית כגון מחלת מנייר. פיזיותרפיה וסטיבולרית יכולה לשמש גם לטיפול ב-BPPV אצל מבוגרים ללא היסטוריה של סחרחורת או ורטיגו.

מה הקשר בין בעיית טנטון לבין בעיית ורטיגו?

טנטון הוא מצב שבו אדם שומע קול באוזן שלו, למרות שאין רעש. זה נובע מהנזק העצבי המתרחש באוזן. בתוך כך, ורטיגו הוא אחד הגורמים הנפוצים ביותר לטנטון. טנטון נגרם בעקבות נזק לאוזן הפנימית, בעוד ורטיגו יכול להיגרם על ידי בעיות בשיווי משקל או סחרחורת משבץ או גידול מוחי, טראומה פיזית ועוד.

בעיית הטנטון נגרמת מהפרעה באוזן הפנימית, שיכולה להיגרם ממספר גורמים לרבות גיל, לחץ, רעש או כל שינוי בזרימת הדם. כמו כן, אחת הסיבות האפשריות לסחרחורת היא הפרעה במערכת שיווי המשקל של האוזן הפנימית. טנטון וורטיגו מבולבלים לעתים קרובות מכיוון שלשניהם יש תסמינים דומים – צלצולים וסחרחורת. עם זאת, מדובר בבעיות שונות עם סיבות שונות. בשני המקרים, פיזיותרפיה שיווי משקל עשויה לעזור למטופל.

טיפולים מומלצים לבעיות שיווי משקל

מהם הטיפולים המומלצים ביותר לבעיות שיווי משקל, ורטיגו או בעיות במערכת האוזן הפנימית? ובכן, הטיפולים המומלצים ביותר לשיווי משקל, ורטיגו או בעיות במערכת האוזן הפנימית כוללים פיזיותרפיה, תרופות ושיקום וסטיבולרי. כאמור, פיזיותרפיה היא טיפול המשתמש בפעילות גופנית כדי לשפר את יכולת התנועה והתפקוד של הגוף. טיפולים אלו יכולים לשמש לטיפול בבעיות שיווי משקל על ידי לימוד כיצד להשתמש בשרירים כראוי.

כמו כן, שיקום וסטיבולרי הוא תהליך שעוזר להחזיר את השליטה על תפקודי האוזן הפנימית. לבסוף, תרופות משמשות לבעיות שיווי משקל אצל אנשים שיש להם שתלי שבלול או תנאים אחרים המשפיעים על השמיעה ועל מערכת האוזן הפנימית. הטיפולים המומלצים ביותר לאיזון, ורטיגו או בעיות במערכת האוזן הפנימית הם: גירוי העצב הוסטיבולרי באמצעות אלקטרומיוגרפיה (EMG) או באמצעות נוירו-פידבק. וכמובן, פיזיותרפיה שיווי משקל בעזרת פיזיותרפיסט. ייתכן שחלק מהאנשים לא יוכלו לעשות פיזיותרפיה או פעילות גופנית בגלל מצבם הבריאותי, ולכן עליהם לנסות טיפולים אחרים כמו תרופות, תוספי מזון וטיפולים אלטרנטיביים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.