פיזיותרפיה לסובלים מ"צליפת שוט" לאחר תאונה

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

"צליפת שוט" מתפתחת בעקבות תנועה פתאומית של הראש, במצב העלול להוביל לקריעת שרירים, גידים ורקמות רכות אחרות. זוהי תוצאה נפוצה לאחר התנגשות רכב בחלק האחורי, ועלולה להתרחש בכל סוג תאונת רכב, גם כשהן נובעות מנהיגה במהירויות נמוכות או גבוהות.

קורבנות רבים של צליפת שוט סובלים מהמצב לאחר עצירה ברמזור, כשרכב פוגע בפגוש האחורי של מכוניתם, ודוחף קדימה את מכוניתם. התגובה השכיחה היא בלימה חזקה, המובילה את המכונית לעצירה פתאומית וגורמת לצוואר הנהג להתפתל קדימה ואחורה מעבר לגבולות הנורמאליים שלו.

מתיחת רקמות תמיכה עלולות להיקרע ולדמם, עצמות עמוד השדרה בצוואר מתרופפות וגורמות לפגיעה ברקמות רכות המתוארות לעיתים כנקע בצוואר, אך במונח נפוץ יותר נקרא המצב צליפת שוט, או הפרעה הקשורה לצליפת שוט.

התסמינים שוכחים בדרך כלל מספר שבועות לאחר התאונה, ורוב האנשים חווים התאוששות מלאה. אך בין 10%-40% מהחולים, סובלים מתופעות הנמשכות במשך חודשים או שנים, מה שגורר ויכוחים רבים בין מומחי בריאות לגבי הסיבה.

תנועה מסייעת להתאוששות

במצב של צליפת שוט, חיוני לשמור על ניידות הצוואר באמצעות ביצוע מספר תרגילי צוואר עדינים אותם ניתן ללמוד בטיפול פיזיותרפיה. הצוואר עלול לכאוב, אך הקפדה על ניידות משפרת את התנועה ומאיצה את תהליך ההתאוששות. תכנית הטיפול מבוססת על התסמינים הפרטניים ומתמקדת בהתמודדות עם הגורם לכאב.

פיזיותרפיה מומלצת כשהתסמינים נמשכים מספר שבועות. הטיפול מתבצע במגוון שיטות פיזיות המסייעות להשבת התנועה לאזורי הגוף שנפגעו. היא משמשת לסיוע בשחזור מגוון התנועה וכוללת מגוון גישות כגון החלת קרח כיממה לאחר הפציעה, בשילוב עם עיסוי עדין ופעילות אירובית כגון הליכה. בהמשך, יישום חום מרפה שרירים מתוחים, ושימוש לסירוגין בצווארון רך, או אף מגבת מגולגלת, במהלך שלושת השבועות הראשונים לאחר הפציעה, מסייעים לתמיכה בפציעות השרירים.

פיזיותרפיסט מדריך את המטופלים לגבי עקרונות מכאניקת גוף טובה, כגון כיפוף ברכיים, נשיאת משאות כבדים או ביצוע נכון של כל פעולת הרמה. תנועה נכונה זו מפחיתה את הלחץ על הרקמות הרכות ומסייעת לקידום אימון כוח.

טיפול פיזיותרפיה כולל תרגילי טווח תנועה המסייעים להשבת יכולת תפקוד שרירי הצוואר לתמיכה ראויה בראש ובצוואר. במקרים מסוימים נחוץ אף טיפול פיזיותרפיה בשילוב עם טיפול התערבותי לעמוד השדרה המתבצע על ידי כירופרקט.

חלק מהמטופלים הסובלים מצליפת שוט זקוקים לתהליך טיפול ארוך. במסע זה, הפיזיותרפיסט מלמד אותם שיטות לטיפול עצמי, עם הדגשת הצורך בהפחתת לחץ והקפדה על שינה מספקת. חיוני להקפיד על תזונה מאוזנת, שפע תמיכה רגשית, והמשך טיפולי הפיזיותרפיה במהלך תקופת ההחלמה.

רוב המטופלים מסוגלים בסופו של דבר לחדש את אורח חייהם הקודם ללא ניתוח. במקביל, הם זקוקים לסיוע להתמודדות עם לחץ התקופה הממושכת של חוסר הנוחות וההשבתה.

אפשר בנוסף, גם לבד: טיפול עצמי

בנוסף לטיפולי פיזיותרפיה ובתיאום עם הפיזיותרפיסט המטפל, יש להקפיד על אמצעים לטיפול עצמי המסייעים להתמודדות עם הכאב והנוקשות בצוואר, ומניעת החמרתם.

יציבה טובה. יש להקפיד על גב זקוף במהלך ישיבה, עמידה והליכה. אנשים שיושבים זמן רב מול מחשב צריכים להתאים באופן נכון את הכיסא.

כרית תומכת. מסייעת במהלך השינה. יש להימנע משימוש ביותר מכרית אחת.

תרגילים ומתיחות. כגון יוגה ופילאטיס מסייעים לשיפור הכוח והיציבה.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.