טיפול בשברי מאמץ

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שברי מאמץ טיפולאם אתם מחפשים מידע לגבי טיפול בשברי מאמץ, אתם כנראה עוסקים בפעילויות ספורטיביות, או שמא חוויתם לאחרונה כאבים ברגליים ללא קשר לפעילות גופנית. הנה כל מה שצריך לדעת על שברי מאמץ וטיפול בהם, המשיכו לקרוא.

במילים הכי פשוטות שאפשר, שברי מאמץ הם סוג של פגיעה בעצם המתרחשת כאשר הכוח והעומס על העצם גדולים מדי. הסיבה השכיחה ביותר לשברי מאמץ היא שימוש יתר במתקני התעמלות שונים, ריצה מרובה, קפיצה או ספורט על כל גווניו. ישנן מספר אפשרויות טיפול בשברי מאמץ ולכל אחת יש את היתרונות והחסרונות שלה. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך במנוחה של מספר שבועות לפני החזרה לפעילות.

ממה נגרמים שברי מאמץ ומה צריך לדעת עליהם?

שברי מאמץ הם פציעה שכיחה שיכולה להיגרם מנפילה או מצורה לא נכונה של פעילות גופנית. הם קורים כאשר העצם נחלשת ויכולים להוביל לשבר פתוח אם לא מטפלים בהם, ככה שחשוב לזכור את זה ולטפל בשברים אלו כמה שיותר בהקדם. בחלק גדול מהמקרים הטיפול הנפוץ ביותר לשברי מאמץ הוא מנוחה וקרח. אם התסמינים של שברי המאמץ נמשכים, עליכם לפנות לטיפול רפואי לצורך הערכה וטיפול ע"י רופא העוסק בבעיות מהסוגים האלו (בעיות וכאבי שלד בד"כ). מה עוד חשוב לדעת על טיפול בשברי מאמץ? המשיכו לקרוא.

שברי מאמץ הם פציעה שכיחה אצל רצים, רוכבי אופניים וספורטאים אחרים. הם נגרמים על ידי מתח חוזר על העצם. באופן כללי, ישנם שלושה סוגים של שברי מאמץ. למשל, שברי מאמץ ניווניים – אלו מתרחשים כאשר העצם נחלשת ומתפרקת עקב מאמץ מתמיד. לעתים קרובות ניתן לראות אותם אצל אנשים מבוגרים הסובלים מאוסטאופורוזיס או מצבים אחרים הגורמים להתפרקות העצמות. הסוג השני הוא שבר מאמץ אקוטי, כאשר שבר זה מתרחש באופן פתאומי עקב פגיעה או נפילה שגורמת לשבר להתרחש במהירות. סוג זה של שבר מטופל לרוב בניתוח ויכול להחלים תוך שישה שבועות. הסוג השלישי של ברי מאמץ הוא הסוג הכרוני. סוג זה של שברי מאמץ מתרחש בהדרגה לאורך זמן, ככל שהעצם נחלשת מלחץ מתמיד עליה. סוג זה של שבר עשוי להימשך חודשים או שנים עד להחלמה וייתכן שיידרש ניתוח.

מה הקשר בין אוסטאופורוזיס לבין שברי מאמץ?

כאמור, שברי מאמץ טיפול הם סוג של שבר בעצמות הנגרם מתגובת הגוף ללחץ. הם נראים לעתים קרובות אצל ספורטאים ואנשים שיש להם רמה גבוהה של פעילות גופנית. אוסטאופורוזיס היא מחלה הגורמת לעצמות להיות שבירות וחלשות, מה שהופך אותן לנטייה לשברים. בתוך כך, הקשר בין אוסטאופורוזיס לשברי מאמץ קיים, כאשר ישנן כמה תיאוריות לגבי האופן שבו מצבים אלו יכולים להיות קשורים. תיאוריה אחת טוענת שנשים עם אוסטאופורוזיס עשויות להיות רגישות יותר לשברי מאמץ, מכיוון שיש להן עצמות חלשות יותר. בכך, ייתכן שהשרירים שלהן לא יוכלו לתמוך כראוי במשקל גופן אם הן נמצאות במתח כרוני.

תיאוריה אחרת מציעה שאוסטאופורוזיס עלולה לגרום לעלייה בייצור של קורטיזול, מה שעלול להוביל לעלייה בסיכון לפתח שבר מאמץ. חשוב להבין, כי אוסטאופורוזיס היא מחלה הגורמת לדילול העצמות. זה יכול להיגרם משילוב של גורמים, כולל גנטיקה, שינויים הורמונליים ובחירות אורח חיים. בהיבט זה, אוסטאופורוזיס קשורה לעתים קרובות לשברי מאמץ מכיוון שהיא עלולה לגרום לדילול העצמות, מה שהופך אותן ליותר מועדות לשבר. בעיה זו עשויה להיגרם גם בגלל הורמונים כמו אסטרוגן וטסטוסטרון המשתנים במהלך גיל המעבר וההיריון. בשורה התחתונה, אוסטאופורוזיס ושברי מאמץ הם שני מצבים שונים מאוד. אוסטאופורוזיס הוא מצב הנגרם מאובדן צפיפות העצם, בעוד שברי מאמץ נגרמים על ידי טראומה פיזית. עם זאת, קיים קשר מסוים בין המצבים הרפואיים האלו.

עד כמה חשובה המנוחה עבור החלמה משברי מאמץעד כמה חשובה המנוחה עבור החלמה משברי מאמץ?

אין ספק, מנוחה חשובה להתאוששות ממתח, שברי מאמץ והיא באופן כללי מעולה לבריאות. כאשר אתם לחוצים, הגוף שלכם משחרר הורמון בשם קורטיזול שעלול לגרום לתופעות לוואי כגון עייפות, חוסר שינה ומתח בשרירים. בתורם, אלו עשויים להוביל למצב של שברי מאמץ. לא רבים יודעים זאת, אבל מנוחה עוזרת לווסת את ייצור הקורטיזול והורמונים אחרים בגוף. זה גם מאפשר למוח שלכם ליצור קשרים חדשים ולחזק קשרים ישנים.

מתח יכול להיות בעיה אמיתית עבור אנשים מכיוון שהוא גורם להשפעות שליליות על הרווחה הפיזית והנפשית. בתוך כך, כאשר האדם אינו נח מספיק, רמות הקורטיזול הגבוהות יכולות להוביל למצבים של שברי מאמץ. במילים פשוטות, שנת לילה טובה חיונית להתאוששות ממשברי מתח ואפילו שברי מאמץ.

פיזיותרפיה יכולה לעזור במקרה של שברי מאמץ?

כאמור, שברי מאמץ טיפול הם פציעה נפוצה בספורט, ולעיתים קרובות נובעים מפעילות בעלת השפעה גבוהה על הגוף. וחשוב לדעת, כי פיזיותרפיה יכולה לעזור להקל על הכאב, למנוע הישנות ולשפר את הביצועים של המתעמלים. פיזיותרפיה היא צורת טיפול הכוללת פעילות גופנית, מניפולציות על שרירי הגוף, עיסוי, מתיחות וטכניקות נוספות שמטרתן להפחית כאב ולהגביר את התפקוד לאנשים עם שברי מאמץ.

חשוב לציין, פיזיותרפיה יכולה לעזור להקל על הכאב ולהפחית דלקת בעקבות שבר מאמץ. עם זאת, פיזיותרפיה אינה יכולה למנוע או לרפא שברי מאמץ. במילים אחרות, כדאי לשקול פיזיותרפיה לאנשים עם שברי מאמץ כאשר אין אפשרות אחרת זמינה עבורם. אם לא ניתן לרפא את שבר המאמץ, יהיה בכל זאת מומלץ לעבור מספר טיפולי פיזיותרפיה כדי לנסות להקל על הכאבים ולנסות לחזור לפעילות תקינה עד כמה שניתן.

מה הסיכונים בשברי מאמץ שאינם מטופלים?

במילים הכי פשוטות, הסיכונים של שברי מאמץ לא מטופלים כוללים נזק קבוע לעצם וסיבוכים פוטנציאליים כגון דלקת פרקים. בכך, פיזיותרפיה יכולה לעזור להפחית סיכונים אלה על ידי טיפול בגורם הבסיסי לשבר המאמץ וחזרה לפעילות הרגילה שלכם מהר יותר. בסופו של דבר, הסיכון בשברי מאמץ לא מטופלים הוא, שזה יכול להוביל לפציעות חמורות יותר, כמו עצם שבורה.

חשוב לאנשים שסבלו משברי מאמץ לפנות לטיפול בהקדם האפשרי, מכיוון שטיפול בהקדם יכול לחסוך לכם המון כאבים בהמשך. הטיפול המוקדם יתפוס את בעיה עוד כשהיא בחיתוליה, מה שאומר שיהיה קל יותר לטפל בה. שבר מאמץ, מטבעו, אם לא מטפלים בו, הוא עשוי להחמיר ולהגיע לכדי שבר אמיתי.

הימנעות מבעיות ארוכות טווח – טיפול בשברי מאמץ

חשוב מאוד לדעת, לזכור ולשנן – אם לא מטופלים, שברי מאמץ עלולים להוביל לסיבוכים ארוכי טווח כמו אוסטאופורוזיס. כמו כן, ייתכן שתסבלו מכאב ודלקת ברגליים, זיהום, נזק קבוע לעצם, קושי בהליכה ובתנועה ללא כאב ועוד. ככל שתקדימו לטפל בבעיה, או לפחות לתת לעצמכם מנוחה עם קרח, כך אתם מסתכנים בהחמרת המצב. עוד מידע לגבי שברי מאמץ טיפול בהמשך הכתבה, המשיכו לקרוא.

כידוע, שברי מאמץ הם סוג שכיח של שבר בעצמות הנגרם מחוסר יכולת של הגוף להתמודד עם לחץ. ניתן לטפל בהם באמצעות פיזיותרפיה, אך חשוב למצוא מכון פיזיותרפיה המתמחה בטיפול בשברי מאמץ. כדי למצוא מכון פיזיותרפיה המתמחה בטיפול בשברי מאמץ, אתם צריכים לדעת איזה סוג טיפול ידרוש השבר שלכם ואיזה כישורים יש לאותו פיזיותרפיסט.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.