שברי מאמץ מתחת לברך

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שברי מאמץ מתחת לברךשברי מאמץ מתחת לברך הם פציעת ספורט נפוצה. הם יכולים להיגרם על ידי עלייה פתאומית בפעילות גופנית או על ידי מתח חוזר על אותו אזור. כך או כך, פציעה מהסוג הזה מצריכה מנוחה, קומפרסים של קרח וטיפול מתאים אצל הרופא במידת הצורך. כמו כן, ניתן לקבל טיפול פיזיותרפיה במקרים אלו.

שברי מאמץ נגרמים בדרך כלל מתקופת אימונים אינטנסיבית, אך הם יכולים לקרות גם לאחר תקופות ממושכות של ישיבה. שברי מאמץ אינם תמיד כואבים, אך הם עלולים לגרום לכאבים בהליכה ובריצה מכיוון שבין היתר, העצם מתחככת בעצמות או מפרקים אחרים. התסמין השכיח ביותר של שבר מאמץ הוא כאב במפרק הברך. תסמינים אחרים עשויים לכלול: פיחות סביב הברך, כאב בזמן תנועה, הרגשת חולשה בהליכה וירידה משמעותית בביצועי ההתעמלות.

מהו שבר מאמץ?

שברי מאמץ הם פציעות כואבות ומחלישות המתרחשות כאשר פני העצם ניזוקים או נשברים. הסוג הנפוץ ביותר של שבר מאמץ הוא תגובת לחץ, המתרחשת כאשר הגוף חווה טראומה פיזית משמעותית ומשטח העצם מתפרק או נסדק עד כדי שבר. שברי מאמץ הם פציעה נפוצה ביותר עבור רצים, רוכבי אופניים וספורטאים אחרים המבלים זמן רב על הרגליים. שברי מאמץ יכולים להתרחש גם במהלך חיי היומיום כתוצאה מעמידה או ישיבה ממושכת על משטחים קשים.

כאשר מדברים על שברי מאמץ, ישנן מספר שאלות נפוצות אשר חוזרות על עצמן. למשל, מהם שברי מאמץ? מה גורם להם? איך אתה יודע אם יש לך אחד? מה הסימפטומים של שברי מאמץ בברך? מה אני יכול לעשות כדי למנוע אותם? אם אתם שואלים את עצמכם את השאלות האלו, המשיכו לקרוא, כל המידע לפניכם.

מה הסימפטומים של שברי מאמץ בברך?

שברי מאמץ מתחת לברך כואבים ויכולים להיות מתישים למדי. הם נגרמים משחיקת יתר של איברים ועצמות ויכולים לקרות בכל גיל. תסמינים של שברי מאמץ בברך כוללים: כאב בקצה הכסל (המותן) שמחמיר עם פעילות גופנית, כמו גם נפיחות בצד הפנימי של הברך. כמו כן, שברי מאמץ מתחת לברך יכולים לכלול סימפטומים של רגישות בחלק הקדמי של השוקה.

שברי מאמץ כואבים ולעיתים גורמים לנפיחות, נוקשות ואובדן טווחי תנועה בברך. ישנם גם כמה תסמינים נדירים יותר כמו חום, אדמומיות או כאב בחלקים אחרים של הגוף, אבל סימפטומים אלו בדרך כלל לא נפוצים בגילאים צעירים או אצל אנשים ללא רקע של בעיות רפואיות. אצל רוב האנשים, שברי מאמץ בברכיים יכללו כאב חד כאשר הם יורדים או עולים על כף הרגל, כמו גם נפיחות סביב הברך, כאב לאורך עצם השוק וכן נוקשות בשרירי הירכיים. זאת ועוד, אובדן טווחי תנועה בברך הוא סימפטום נפוץ של שברי מאמץ בברך. אם אתם חווים אחד מהתסמינים הללו, עדיף לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי.

קראו עוד: טיפולי פיזיותרפיה לסובלים משברי מאמץ

הקשר בין התאמת מדרסים לטיפול בשברי מאמץ בברך

התאמת מדרסים היא תהליך נפוץ המשמש לטיפול בשברי מאמץ בברכיים. בחלק גדול מהמקרים, ניתן להקל על הכאב שחווה אדם עם שברי מאמץ באמצעות לחץ של מדרסים על האזור הפגוע. בהיבט זה, חשוב לדעת ששברי מאמץ בברך יכולים להיגרם כתוצאה מהנעלה לקויה ומדרס לא מתאים. הסיבה לכך היא שכף הרגל יושבת על גבי המדרס וזה יכול לגרום ללחץ בצד אחד של הרגל מה שמוביל לחוסר איזון.

על מנת למנוע מצבים אלו, יש לנעול תמיד נעליים המתאימות לכפות הרגליים ולוודא שהמדרסים מתאימים. הצעד הכי נכון לעשות (תרתי משמע) הוא להגיע לחנות המתאימה ולהתאים אישית את המדרסים שלכם. כמו כן, ניתן לקבל טיפולים של פיזיותרפיה, עליה נדבר מיד. קודם כל, בואו נדבר על הקשר בין אוסטיאופורוזיס, דלקת פרקים ושברי מאמץ בברכיים.

הקשר בין אוסטיאופורוזיס, דלקת פרקים או שברי מאמץ מתחת לברך

אוסטאופורוזיס, דלקת פרקים ושברים בברך קשורים כולם אחד בשני בחלק בלתי מבוטל מהמטופלים. אוסטאופורוזיס היא מחלת עצמות ניוונית שמובילה לאוסטאופניה ושברים, כאשר דלקת פרקים היא מצב הגורם לדלקת במפרקים. פציעות ברכיים שכיחות אצל אנשים עם דלקת פרקים עקב היחלשות הברכיים מהמחלה. הקשר בין שלושת המצבים הללו הוא שלכולם יש השפעה על העצמות, המפרקים והשרירים, מה שעלול להוביל לכאבי מפרקים, נוקשות וניידות מופחתת. הסיכון לפתח מצבים אלו עולה ככל שמתבגרים.

על מנת למנוע פציעות מסוג זה, חשוב לאנשים לשמור על אורח חיים בריא על ידי פעילות גופנית סדירה, אכילת מזון מזין ושינה מספקת בכל לילה. בסופו של דבר, דלקת פרקים היא מצב שכיח הפוגע במפרקי הגוף. לרוב זה מתחיל בפציעה קלה במפרק ומתקדם עם הזמן. אוסטאופורוזיס היא הפרעה שבה העצמות הופכות שבירות ושבריריות, מה שעלול להוביל לשברים. לרוב, המחלה מתרחשת כאשר צפיפות העצם יורדת ומובילה לדילול העצמות או להפחתת מסת העצם. אמנם בעיות אלו נפוצות ביותר בנשים לאחר גיל המעבר, אך יכולות להופיע בכל גיל.

הקשר בין קורטיזול לבין שברי מאמץ בברךהקשר בין קורטיזול לבין שברי מאמץ

אמנם שברי מאמץ מתחת לברך הם בעיה שכיחה בקרב ספורטאים, אבל זו לא רק פציעה, אלא גם אינדיקטור לבעיה גדולה יותר אפשרית. ניתן להסביר את הקשר בין קורטיזול לשברי מאמץ על ידי תגובת הגוף ללחץ. קורטיזול הוא הורמון שעוזר לגוף להסתגל ללחץ ולהתאושש ממנו, תוך הפחתת דלקות במפרקים.

מחקרים מסוימים בתחום מצאו כי רמות גבוהות של קורטיזול עשויות להוביל לסיכון מוגבר לפתח שברי מאמץ בברך. לרוב, אצל אנשים עם אוסטיאופורוזיס או כאלה שהיו להם פציעות קודמות או שברים בעצמותיהם. ולאחר השבנו את הקשר בין אלו, בואו נדבר על הקשר בין פיזיותרפיה לבין שברי מאמץ מתחת לברך. האם פיזיותרפיה יכולה לעזור לשברי מאמץ בברך?

הקשר בין פיזיותרפיה לבין שברי מאמץ

חוץ מאשר בכפות הרגליים, שברי מאמץ הם פציעה שכיחה שיכולה להתרחש גם בברך. ומטבע הדברים, לפיזיותרפיסטים חשוב להבין את הקשר בין פיזיותרפיה לשברי מאמץ על מנת להעניק טיפול יעיל. פיזיותרפיה יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לפתח שברי מאמץ, אך לא תמיד ניתן לעשות זאת. הסיבה לכך היא שיש כמה גורמים שלא ניתן לשלוט בהם על ידי פיזיותרפיה כמו גיל, מין, משקל וכמה אימונים המטופל עבר כבר. בתוך כך, פיזיותרפיה היא חלק חשוב בתהליך ההחלמה עבור אדם עם שבר מאמץ בברך. זה עוזר להפחית כאב, להגדיל את טווח התנועה ולשפר את התפקוד הכללי.

מטופלים שעוברים תוכנית פיזיותרפיה בעקבות הפציעה שלהם, הם לרוב בעלי סיכוי גבוה יותר להחלמה מהירה יותר מאשר אלה שלא היו להם תוכניות טיפול מסודרות. על המשקל הזה של הדברים, פיזיותרפיסטים עובדים עם מטופלים כדי לעזור להם למצוא דרכים לנהל את הכאב שלהם ולמנוע פציעות עתידיות. אם כך, במילים אחרות, פיזיותרפיה לא עוסקת אך ורק בהפחתת כאבים של שברי מאמץ, אלא בדרכים ושיטות למנוע מהפציעה להתרחש שוב.

בין אם אתם חווים כאבים, או שמא אתם יודעים שיש לכם שברי מאמץ בברך, יהיה חשוב לקבל טיפול מאת פיזיותרפיסט או ייעוץ רפואי כמה שיותר בהקדם. אל תדחו את הטיפול, מכיוון שאבחון מוקדם וטיפול בהתאם יכולים לחסוך לכם לא רק כאבים, אלא גם התפתחויות של מצבים רפואיים שונים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.