פיזיותרפיה ללוקים בתסמונת מנהרת שורש כף היד: טיפול להחלמה מהירה!

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

תסמונת מנהרת שורש כף היד: פיזיותרפיה עוזרת!
תסמונת מנהרת שורש כף היד: פיזיותרפיה עוזרת!

תסמונת מנהרת שורש כף היד, אשר ידועה גם בשמה תסמונת המנהרה הקרפלית (Carpal Tunnel Syndrome) הינה תסמונת שכיחה באופן יחסי, המבטאת לחץ על העצבים ההיקפים הנמצאים באזור זה (אזור שורש כף היד בעצב המדיאני).

הלחץ הכרוני עלול לגרום לבצקת, דלקת ופגיעה בשכבת רקמת החיבור והמיאלין העוטף את סיבי העצב, עד כדי נזק חמור וניוון.

הגורמים לכך יכולים להיות אדיופתיים (ולא ידועים) או כתוצאה מלחץ חיצוני או נוכחות של מחלות מערכתיות כדוגמת סוכרת, חשיפה כרונית לאלכוהול ועוד.

גם בתקופת ההיריון עלולה להתפתח תסמונת זו, אולם בדרך כלל היא חולפת לאחר הלידה. תסמונת מנהרת כף היד הינה שכיחה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים.

כמו כן, היא עלולה להופיע ללא תלות בגיל, למרות ששכיחות התופעה רבה יותר בקרב אנשים מבוגרים יותר.

סימפטומים ומניעה

הסימפטומים מהם יסבלו המטופלים יהיו נימול או חוסר תחושה בשלוש או ארבע אצבעות כף היד הפגועה (בדרך כלל האגודל, האצבע המורה, האמה והקמיצה). פעמים רבות, הם יחושו בכך בעיקר בשעות הלילה, כאשר תהיה החמרה בכאב ובמוגבלות התנועה אשר יורגשו בזרוע כולה.

מעבר לכך, תיתכן ירידה בטמפרטורת היד, הרגשת שריפה ועקצוצים, וחולשה או קושי באחיזת חפצים. כאשר מצב זה נמשך פרק זמן ארוך, עלולים המטופלים להתלונן על חוסר יכולת להזיז את האצבעות, חולשה ודילדול שרירים.

הבדיקה והאבחון יכללו בדיקות מוטוריות ואלקטרו פיסיולוגיות שונות (כדוגמת EMG) אולם על פי רוב יסתמכו על תלונות החולה.

בכדי למנוע את הסימפטומים של תסמונת מנהרת שורש כף, יש להיות מודעים לשימוש בידיים בחיי היום יום. כך למשל עבודה רבה על מקלדות המחשב, חושפת אנשים רבים לדלקות וכאבים.

כמו כן, יש לקחת בחשבון את העומס המופעל על הידיים, ולספק להן מנוחה בעת מאמץ אם קיים. מעבר לכך, המניעה הטובה ביותר הינה טיפול ואיזון כל מחלות הרקע הכרוניות הקיימות, כמו סוכרת, אי ספיקת כליות ועוד.

טיפול סטנדרטי וטיפול משלים

הטיפול הראשוני בתסמונת זו הינו שמרני ויכלול תרופות נוגדות דלקת. פעמים רבות, יוצע למטופל להשתמש בסדים ותחבושות אשר יישמרו על מצבה הניטרלי של כף היד, ללא מאמץ ניכר.

כאשר טיפול זה לא יוכיח הקלה והפחתת הסימפטומים לאחר מספר חודשים, יוצע למטופל טיפול כירורגי, אשר ייעשה בשיטה פתוחה או אנדוסקופית ויכלול את חיתוך מנהרת כף היד. ניתוחים אלה נחשבים ליעלים מאד, אולם דורשים תקופת החלמה ארוכה.

לפני הניתוח, כדאי לנסות עוד מספר טיפולים כמו למשל הזרקת סטרואידים באופן ישיר לתעלה, ריפוי בעיסוק וטיפולים פיזיותרפיים. מעבר לכך, ישנם מטופלים אשר מוצאים את פתרונם בתחומי הרפואה המשלימה כמו למשל בדיקור סיני, טווינא, שיאצו ועוד. שיטות אלו מנסות לטפל באופן הוליסטי יותר באדם כולו ובמערכות גופו.

טיפולים פיזיותרפיים ויתרונם

טיפולים פיזיותרפיים עשויים לסייע רבות בהרחבת טווח התנועה של כף היד ובמניעה של החמרה נוספת בכאב ובחוסר התפקוד של שורש כף היד והזרוע כולה.

בתחילת הטיפול הפיזיותרפי, יעבור המטופל בדיקות נוספות אשר יעריכו את הפער בין שתי הידיים ביחס לחולשת השרירים. בתרגול הפיזיותרפי ינסה הפיזיותרפיסט לבצע תרגילים מנואלים אשר יוכלו להפחית את הלחץ המופעל על עצבי כף היד.

מעבר לכך, שילוב של מספר טכניקות פיזיותרפיות כמו טיפולים חשמליים וטיפולים באמצעות אולטרה סאונד יוכלו להקל על הכאב הקיים.

כמו כן, יוכל המטופל לקבל טיפים והמלצות לגבי סדים שימושיים, וארגונומיה מומלצת להמשך העבודה כמו למשל פד ג'ל לעכבר, ידיות לכיסא להנחת הידיים ועוד.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.