שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישיטיפולי פיזיותרפיה נכונים לכל גיל, בכל גיל ניתן לראות שיפור, גם בני הגיל השלישי אשר רבים מהם מגיעים לטיפולי פיזיותרפיה ומשפרים באופן משמעותי את התפקוד היומי שלהם. טיפולים אלה יכולים למנוע הרבה מצבים לא נעימים שעלולים לקרות עקב התבגרות הגיל ואיבוד איזון היציבה. שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי הוא טיפול מותאם למטופל ולאו דווקא הגיל הוא מה שייקבע את אופן הטיפול, אלא מצבו הנוכחי של המטופל ומדוע הוא נדרש בשיקום.

 

מהו שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי?

שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי או בשם המקצועי – פיזיותרפיה שיקומית היא טיפול אשר מסייע לאדם לחזור למצבו הקודם טרם נפגע. הפגיעות יכולות להיות נוירולוגיות, עקב תאונת דרכים, תאונות עבודה, נפילות וכמו כן, גם בשל גיל מבוגר ושגרת חיים לא תקינה. טיפול פיזיותרפיה הוא טיפול נפוץ בבתי חולים, בקופות חולים ובמכונים פרטיים. בתי החולים וקופות החולים לרוב יעניקו טיפולים תחת הגבלה של מספר הטיפולים (בסבסוד) וזמני ההמתנה יהיו ארוכים. לכן רבים פונים לטיפולי פיזיותרפיה פרטיים, נעדכן במחירים לאחר מכן. יש מקרים שונים שבגללם אנו נרצה לפנות אל שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי:

  • שיקום נוירולוגי – אדם לאחר אירוע מוחי לא יתפקד כמעט תמיד בצורה זהה טרם האירוע. כמו כן, גם חולי פרקינסון, חולה טרשת נפוצה, שבץ מוחי ועוד ידרשו לעבור טיפולי פיזיותרפיה שיקומית אשר מטרתה היא לשפר את התפקוד היומי ולאפשר להם לנהל אורח חיים תקין באופן עצמאי ככל הניתן. אדם שעד היום היה עצמאי כמעט ותמיד מסרב לקבל מענה סיעודי ולכן, טיפול פיזיותרפיה יכול למנוע מצבים כאלה.
  • שיקום לאחר ניתוח – במיוחד בגיל השלישי, לאחר ניתוח הגוף דורש החלמה. הגוף לא מתפקד כמו שתפקד בעבר, השרירים עלולים להתכווץ, הגוף שלנו נמצא במעין טראומה ולכן, לאחר ניתוחים אורטופדיים נדרש לעבור פיזיותרפיה בהתאם לתוכנית הרלוונטית. מבין הניתוחים המחייבים פיזיותרפיה: ניתוח החלפת ברך, ניתוח רצועה צולבת, ניתוח מניסקוס, ניתוח בעמוד השדרה, ניתוח גב תחתון, החלפת ירך, שבר בירך ועוד. המטרה שבגללה צריך ללכת לטיפולי פיזיותרפיה היא בכדי לסייע למטופל לחזור לתפקוד מירבי ככל הניתן, לא תמיד יהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא. 
  • שיקום לאחר חולשה – לעיתים הגוף צובר חולשה עקב אשפוז או כל סיבה אחרת כמו זקנה. במקרים כאלה המטופל יידרש להגיע לפיזיותרפיה כדי לחזק את השרירים ולאפשר לו לתפקד באופן תקין במהלך היום ללא סיוע חיצוני. פיזיותרפיה היא כלי מעולה אשר באמצעות תרגול דברים בסיסיים ניתן לראות התקדמות משמעותית ולאפשר למטופל לחזור לאורח חיים עצמאי. בגיל השלישי רבים חווים שחיקה במרפקים וחולשה כלכלית עקב חוסר בפעילות גופנית. החולשה הזאת יכולה להביא לקשיים רבים במהלך היום ואף לקשיים מנטליים. פיזיותרפיה שיקומית מאפשרת למטופל לשמור על שגרה יומית ולחזק את השרירים, למנוע נפילות ולסייע בשימור על תנועה תקינה ועצמאות.

 

מהם היתרונות של שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישימהם היתרונות של שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי?

  • תפקוד יומי – כאשר גוף חווה טראומה בגיל השלישי הוא לרוב יגיב אחרת מאשר גוף צעיר. הטראומה יכולה להיות עקב נפילה או אירוע אחר. לרוב בני הגיל השלישי מתגוררים לבדם ואין סיוע לאורך כל שעות היום (לא מדובר על סיוע סיעודי). המטרה של שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי הוא לאפשר לאותו אדם להמשיך לנהל את אורח חייו באותה צורה ללא פגיעה בתפקוד היומיומי. 
  • מניעה – טיפול פיזיותרפיה נועד גם בכדי למנוע בעיות בעתיד. כאשר הגוף שלנו נשחק הוא כבר אינו מתפקד בצורה זהה ואנו חשופים לפגיעות גופניות חמורות. באמצעות שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי עקב חולשה של הגוף ניתן לתרגל הליכה נכונה, יציבה נכונה, להכיר את הגבולות שלנו ולהגדיל טווחי תנועה.
  • טיפול ביתי – היתרון של שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי נובע גם מעצם העובדה שאתם לא תלויים במטפל בלבד. ניתן לתרגל באופן עצמאי את התרגילים (ואף חובה) כאשר אתם נמצאים בבית. ככל שהתרגול יהיה עם התמדה רבה יותר ככה התוצאות יהיו ברמה גבוהה וידרש פחות זמן. טיפולים אלו מתאימים לבני הגיל השלישי אשר מרותקים לבית וגם ניתן לקבל שירות עד הבית במקרים כאלה ואחרים. 
  • מיקוד – פיזיותרפיסטים צריכים לקבל הכוונה לגיל השלישי, לא כל בעל מקצוע יוכל לטפל בבני הגיל השלישי מכיוון שדרך הטיפול היא שונה, בדיוק כמו פיזיותרפיה לילדים. היתרון הוא שאתם מקבלים שירות אישי, טיפול אשר בנוי סביבכם וסביב המצב הנוכחי בו אתם נמצאים ולא טיפול כללי (כמו שניתן למצוא בסרטונים באינטרנט). כמו כן, הפיקוח הוא אישי לא פחות.

מתי יש לגשת לטיפול?

יש מקרים בהם תקבלו המלצה להגיע לטיפול, לאחר אירוע או לאחר ניתוח. עם זאת, יש מקרים אחרים בהם אתם מבחינתכם לא צריכים שום טיפול נוסף ואתם מתרגלים למציאות בה הקושי גובר מיום ליום. שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי נכון לכל מי שסובל מבעיות שונות הקשורות לתחום רצפת האגן והברכיים, גם כאשר מדובר על הפרעה ביציבות, דליפת שתן, אי שליטה בסוגרים ובהתאם לכך יבנה המטפל את תוכנית הטיפול. כאשר אתם חשים חולשה בגוף שלכם חשוב לשמור על פעילות גופנית מתונה ונכונה למצבכם, רצוי לפנות למטפל פיזיותרפיה מקצועי אשר יהיה במעקב אחריכם ויבנה לכם תוכנית שיקומית כדי שתוכלו לחזור להתנהל באופן תקין ללא חשש מנפילות ופגיעות גופניות. שיקום פיזיותרפיה לגיל השלישי לא רק משפר את היציבה, אלא גם את הביטחון הכללי של אותו אדם ואת העצמאות שלו.

זכרו, הטיפולים יכולים להיות גם בבית שלכם על ידי פיזיותרפיסטים פרטיים. בטיפול מסוג זה יגיע בעל המקצוע אליכם ויבצע אתכם תרגילים, ידריך אתכם לניהול אורח חיים עצמאי, יהיה מענה לשאלות שלכם וגם איש שיחה שזה לא פחות חשוב. 

פיזיותרפיה לגיל השלישי – כיצד הטיפול הפיזיותרפי לאנשים מבוגרים עשוי להיראות?

למעשה, אין תשובה מדויקת לשאלה הזו, שכן, הטיפול הפיזיותרפי אצל אנשים מבוגרים, ובכלל אצל כל בן אדם, נראה שונה לחלוטין בין מטופל למטופל. הסיבה לכך, הינה שטיפול פיזיותרפי הינו טיפול אישי, אשר מותאם לכל בן אדם ובהתאם למצב הבריאותי, הגיל שלו, והמגבלות הרפואיות שהוא חווה או מתמודד איתם. כך למשל, טיפול פיזיותרפי של ספורטאים, אשר מתאמנים בענף ספורט מסוים בצורה מקצוענית, הוא טיפול פיזיותרפי שיהיה שונה בתכליתו ובצורתו מטיפול פיזיותרפי שיתבצע על מטופל בגיל השלישי, שכן כל אדם כזה דורש דברים שונים לגמרי.

טיפול פיזיותרפי יתחיל במרב המקרים בראיון משותף של המטפל, כלומר הפיזיותרפיסט, אל מול המטופל עצמו. תפקידו של המטפל, זה להבין לעומק מי הוא המטופל שעומד מולו, מה היא ההיסטוריה הרפואית שלו, עם אילו קשיים ומגבלות רפואיות אותו אדם מתמודד ביום יום, כל זאת, נועדו כמובן על מנת להתאים את הטיפול הפיזיותרפי לאותו האדם. לאחר מכן, הטיפול הפיזיותרפי עתיד להתבצע אחת לכל פרק זמן אשר נקבע מראש, ובהתאם לשיטת הטיפול ואופי הטיפול שהמטפל הכין ובנה למטופל שלו. תדירות המפגשים, עשויה להשתנות בין מקרה למקרה, ולבין מטופל למטופל.

פיזיותרפיה לגיל השלישי – מוכחת בתור כזו שמאריכה את תוחלת החיים

כיום, מחקרים רבים שקיימים בעולם מצביעים על כך שיש קשר ישיר של ממש בין מעבר טיפול פיזיותרפיה לגיל השלישי בתדירות קבועה, לבין הארכת תוחלת החיים אצל אותם מטופלים. מחקרים אלה, מצביעים על כך שישנו קשר ישיר בי מטופלים קשישים שעוברים טיפול קבוע אצל פיזיותרפיסט, לבין הארכת תוחלת החיים אצל אנשים אלה, הישחקות מאוחרת יותר של השרירים, והצלחה לאורך זמן יותר בביצוע פעולות מחייה פשוטות.

לסיכום, פיזיותרפיה יכולה להקל משמעותית על חייהם של קשישים רבים ולשפר את איכות החיים שלהם. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה איכותיים ומקצועיים, ניתן להגמיש את המפרקים, לחזק את השרירים ולשמר את הגוף לעוד שנים רבות. כעת, כל שנותר לכם לעשות הוא לאתר את הפיזיותרפיסט המתאים לכם ולהתחיל לטפל.

 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.