טיפול בגלי הלם אורטופדי

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

טיפול בגלי הלם אורטופדיטיפול בגלי הלם אורטופדי הינו טיפול חוץ גופני ששימש בעבר לטיפולים אחרים, אך כיון טיפול בגלי הלם נמצאים במצבים אורטופדיים כרוניים שונים. הטיפול הינו טיפול לא פולשני ובטוח אשר מיושם בבתי חולים ובמרפאות. המטרה העיקרית של טיפול בגלי הלם היא לייצר תזוזה ושינוי ברקמה הפגועה על מנת להפחית את הכאב באזור הפגוע. הטיפול מעורר את הגוף לטפל בעצמו על ישי הפעלה של האיברים ותהליכים פיזיולוגיים בעלי השפעות חיוביות לתהליך השיקום. 

 

כיצד מתבצע הטיפול?

כדי להקל על כאב מצטבר באזור מסוים בגוף יש מגוון דרכי טיפול, ניתן יהיה להשתמש במשככי כאבים, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וגלי הלם. כיום הפך השימוש בגלי הלם לטיפול אורטופדי מאוד בולט בשל אחוזי הצלחה גבוהים. משך זמן הטיפול נע בין 20 דקות לכ-40 דקות ומשתנה בהתאם למטופל. הטיפול נעשה באמצעות מכשיר מתקדם אשר מספק גלי הלם בדרגה הנבחרת בהתאם לאזור הפגוע. כאשר גלי הלם פוגעים באזור הפגוע זה מעודד את הגוף להתחיל בתהליך ריפוי טבעי של הגוף, צמיחת כלי דם חדשים, גירוי חלבון הקולגן ופעולות נוספות אשר מטרתן הסופית היא לסייע בשיקום האזור הפגוע. כחלק מן הבעיות הנפוצות אשר טיפול בגלי הלם טרם לפתרונן הן: דורבן, טניס אלבו, גיד אכילס, הסתיידות בכתפיים ובברכיים ועוד.

דלקות מהסוגים שציינו דורשות טיפול וככל שנפנה מהר יותר למענה רפואי הולם ככה הכאב שלנו יפחת בנקודה מוקדמת. אם ניקח לדוגמא את "הדורבן", דלקת שכיחה שגורמת לכאבים בכפות הרגליים נוכל לראות שלוקח למטופלים הרבה זמן עד שהם מגיעים לטיפול רפואי. רבים חושבים שלא ניתן למצוא תרופה לדלקת הזאת ומה שנותר לעשות הוא להתמודד עם המצב הנוכחי. אחד הטיפולים היעילים ביותר לדורבן הוא טיפול בגלי הלם אורטופדי. 

 

התאמת טיפול בגלי הלם אורטופדי

טיפול בגלי הלם אורטופדי מבוסס על שלבים ברורים אשר בראש ובראשונה יש לאבחן ולאתר את מקור הבעיה. מקור הכאב של האדם לאו דווקא מגיע מנקודת הכאב, הרבה אזורים בגוף שלנו מושפעים מעמוד השדרה ולכן חשוב לבדוק לעומק את מקור הכאב שגורם למטופל לחוש חוסר נוחות. התהליך קורה באמצעות שאלון של הרופא ובאמצעות בדיקה פיזית. לאחר שאותר המקום הרלוונטי הרופא מורח את האזור בג'ל מיוחד בשביל לעבוד עם מכונת גלי הלם ומיד לאחר מכן ישוגרו כלי ההלם למקום. המטפל נוכח ורואה לאורך כל הזמן את מיקוד הגלים, את עוצמתם ומגביר ומנמיך בהתאם לצורך. שימו לב, טיפול אחד הוא לא מה שיעשה לכם את ההבדל. כמות הטיפולים הנדרשת עד לקבלת תוצאה רצויה היא בין 3 טיפולים ועד 10 טיפולים. במקרים מורכבים יותר ייתכן וידרשו יותר מ-10 טיפולים, אך כדי לראות שיפור ניכר אנחנו נרצה לעבור לפחות מחצית מהטיפולים תוך שמירה על אורח חיים תקין ושילוב של פיזיותרפיה. חשוב לשמור על סדר בכל הנוגע לקביעת המפגשים, המפגשים צריכים להיות חד שבועיים או דו שבועיים.

במהלך הטיפול המטופל יושב על כיסא או שוכב על מיטת טיפולים. לאחר איתור המקום הפגוע המטפל מצמיד את המכשיר הפולט גלי הלם ומתחיל לעבור על כל המקום בהתאם לעוצמה שנקבעה. הטיפול מאוד מזכיר טיפול לייזר, וגם כאן יש סף מסוים של כאב, במקרים חריגים ניתן יהיה לאלחש את המקום. לאחר הטיפול אתם מיד חוזרים לשגרה וניתן יהיה להרגיש כבר שיפור במקום. בחלק מהמקרים הטיפול הזה יכול להוות תחליף לניתוח, הדבר תלוי במצב החומרה איתו אתם מגיעים למכון. עלות הטיפול משתנה בין מרפאה למרפאה ונעה בין 200 ש"ח ועד 350 ש"ח.

 

מי רשאי לבצע את הטיפול?

כמעט כל אחד יכול לקנות את המכונה ליצירת גלי הלם ולבצע טיפולים במכון פרטי ואפילו בבית. עם זאת, על פי המלצת האיגוד הבינלאומי הטיפול יבוצע רק על ידי רופא מוסמך וזאת לאחר אבחון הבעיה. במקרים חריגים ניתן יהיה לבצע את הטיפול לא על ידי רופא מוסמך, אך בפיקוח של רופא ולאחר קבלת הפנייה. חובה לאבחן את הבעיה לפני טיפול בגלי הלם אורטופדי כדי שלא להזיק לגוף. אחוזי ההצלחה בטיפול זה הם גבוהים:

  • דורבן – אחוזי הצלחה של טיפול בגלי הלם לדורבן 80%-95%.
  • הסתיידות ודלקות גידים בכתף – אחוזי הצלחה של 75%-90%.
  • דלקת בגיד אכילס – אחוזי הצלחה של 70%-75%.
  • מרפק טניס – אחוזי הצלחה של 75%-85%.

מהם היתרונות של טיפול בגלי הלם אורטופדימהם היתרונות של טיפול בגלי הלם אורטופדי?

מטופלים רבים, ביניהם גם ספורטאים שרוצים לחזור לשגרה כמה שיותר מהר מטופלים בגלי הלם. הטיפול שהחל בכלל בהקשר לאבנים בכליות כיום הפך להיות טיפול פופולרי לבעיות אורתופדיה בגלל הסיבות הבאות:

  • אחוזי הצלחה – אחוזי ההצלחה הגבוהים של השיטה בזכות הטכנולוגיה המתקדמת גורמים לאנשים רבים לבחור בשיטה זאת. שימו לב, אחוזי ההצלחה הגבוהים שציינו נוגעים רק לרופאים מוסמכים.
  • בטיחות – בעוד שטיפולים אחרים שהיו נהוגים בעבר היו טיפולים פולשניים, טיפול בגלי הלם אורטופדי הינו טיפול חוץ גופני שאינו פולשני בכלל. הטיפול נחשב לבטוח כאשר הוא נעשה על ידי מומחה.
  • נגישות – לצערנו עדיין הטיפול לא נמצא תחת סל הבריאות ועדיין, המחיר אותו נשלם עבור טיפול בודד של גלי הלם הינו סביר בהחלט. הנגישות לטיפול פתוחה לכלל, גם קופות החולים מציעות טיפולים בגלי הלם בשיתוף פעולה עם מכונים שונים, אך כאשר מדובר על מקום שאינו פרטי זמני ההמתנה הם ארוכים יותר. 
  • שיפור – ייתכן שכבר תוכלו לראות שיפור ברמת הכאב תוך מספר ימים, אך שיפור לטווח הארוך ניתן יהיה לראות רק לאחר שעברתם כמות טיפולים גבוהה (בהתאם לכמות הטיפולים שנקבעה למטופל). בדרך כלל לאחר שלושה חודשים כבר ניתן יהיה לראות את השיפור הניכר, את החזרה לשגרה וכל זה ללא תופעות לוואי ובשיעור הצלחה גבוה.

 

כיצד טכנולוגיית גלי ההלם עברה השבה לעולם הרפואי?

אנשים רבים שנחשפו זה עתה לטיפול בגלי ההלם, אשר ככל הנראה הוצע להם על ידי אחד הרופאים איתו הם התייעצו, נחשפו לטכנולוגיה זו בפעם הראשונה. אותם אנשים, בטוחים שמדובר על טכנולוגיה חדישה לגמרי, אולם, מדובר בטעות רווחת. טכנולוגיית גלי ההלם קיימת בעולם מזה שנים רבות, אולם, בעבר לא היו עושים שימוש בטכנולוגיה זו בכלל לצרכים רפואיים, אלא היא הייתה נמצאת בשימוש תעשייתי, ולמטרות שונות לחלוטין. בשנים האחרונות רק, בוצע השבה של טכנולוגיה זו לעולם הרפואי, ולצורה שבה משתמשים בגלי ההלם כיום.

 

כיצד טיפול בגלי הלם אורטופדי עשוי להיראות?

ראשית, טיפול בגלי הלם אורטופדי הוא לא טיפול אשר מתבצע בפעם אחת, זאת בדומה לדרך שבה ניתוחים, או טיפולים רפואיים אחרים מתבצעים, אלא מדובר על סדרה שלמה של טיפולים אשר מתבצע לאורך פרק זמן מסוים, והחשיבות של סדרת הטיפולים היא חשובה מאוד. טרם התחלת הטיפול בגלי ההלם האורטופדי, אתם עתידים לעבור ראיון עם המטפל או הרופא שייטפל בכם. בראיון זה, הרופא יוכל להבין מה היא הבעיה איתה אתם מתמודדים, אילו דרכים כבר ניסיתם על מנת לפתור את הבעיה הזו, וכל מידע נוסף שעשוי לסייע לו בהבנת תמונת המצב המלאה והתאמת אופי סדרת הטיפולים.

לאחר מכן כאמור, הרופא או המטפל ייבנו את תוכנית הטיפול בגלי ההלם משך הפגישות, תדירות הפגישות, אזורים בגוף אליהם תתבצע החדרת גלי ההלם, וכיוצא בזאת. חשוב לדעת את תוצאות הטיפול הראשונות אתם לא תראו כבר לאחר הטיפול הראשון, שכן להשפעה האמיתית של גלי ההלם על האזור הפגוע בגוף שלנו, לוקחת מספר טיפולים כדי שהיא תופיע. לרוב, מרגישים בשיפור הראשון לאחר כ-4 טיפולים.

לסיכום, במידה ואתם סובלים מבעיות אורטופדיות כאלה או אחרות, תוכלו להיעזר בטיפול באמצעות גלי הלם שיכול להקל על הכאב ובמקרים רבים, אף לפתור את הבעיה מהשורש. נשמח לסייע לכם באבחון הבעיה בצורה יסודית ומקצועית ולהתאים עבורכם את הטיפול הראוי והטוב ביותר שיחזיר אתכם לשגרת חיים טובה, מאוזנת ובריאה יותר

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.