פיזיותרפיה לגב

באנר המרכז לפיזיותרפיה

פיזיותרפיה לגבכאבי גב הם הפרעת שרירים ושלד הכוללת כאבי צוואר ופציעות מאמץ חוזרות ונשנות. כאבי גב מקשים על ניהול אורח חיים תקין, מפריעים לתפקוד היומי ובמקרים מסויימים משביתים את האדם כליל. פיזיותרפיה היא שיטה יעילה המשמשת את המטופלים הסובלים מכאבי גב. כאבי גב נובעים ממגוון רחב של סיבות, החל מהרמת חפצים כבדים, ביצוע תרגילים מסויימים, חוסר תנועה וטראומה. מתח, לחץ וחרדה עשויים להגביר את הכאבים. לעיתים רחוקות הכאבים נובעים מצבים בריאותיים חמורים ושימוש בתרופות.

אחת האופציות  העומדות בפני מטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון היא טיפול פיזותרפי למשך ארבעה שבועות. טיפול פיזותרפיה בקרב מטופלים אלה היא שיטה טיפולית ראשונית, בלתי פולשנית לפני ששוקלים טיפולים אגרסיביים המצריכים ניתוח. מטרת הפיזיותרפיה היא להקטין את כאבי הגב, לאפשר למטופל לשוב לתפקוד תקין ולהעניק למטופל תכנית הכוללת תרגילים אשר ימנעו הופעת כאבי גב בהמשך.

כיצד הפיזיותרפיה יכולה לסייע?

 פנייה לפיזיותרפיסט עשויה לזרז את תהליך ההתאוששות, להקל על הכאבים ולמנוע את הופעתם בעתיד. המטפל תחילה ייבחן את חומרת המצב ואבחון האזורים הממוקדים אשר גורמים לכאב. פיזיותרפיה מציעה מגוון רחב של טיפולים כמו דיקור, טיפול ידני, תרגילי מתח, חום וזרמים חשמליים.

צורות נפוצות של הטיפול

טיפול פסיבי הנעשה על ידי הפיזיותרפיסט כמו הצמדת גוף הפולט חום לגוף המטופל, שימוש בשקיות קרח וגירוי חשמלי. כריות חימום משמשות לחימום השרירים טרם ביצוע פעילות גופנית ומתיחות, שקיות הקרח מרגיעות את השרירים והרקמות הרכות. טיפול אקטיבי היא צורה נוספת של טיפול, המתמקדת בביצוע תרגילים ומתיחות. עבור מרבית המטופלים, זהו החלק העיקרי של מערך הטיפול בכאבי גב תחתון.

 יתרונות הטיפול האקטיבי

 יציבות הגב התחתון תלויה במידה רבה בבטן התומכת ושרירי הגב התחתון. שרירי הבטן מעניקים תחילה ייצוב ותמיכה באמצעות יכולתם ליצור לחץ בחלל הבטן, אשר מופעל על עמוד השדרה, ובכך לספק תמיכה קדמית עבור עמוד השדרה. שריר הגב התחתון מעניקים תמיכה בחלק האחורי של הגוף. באמצעות מבנה אנטומי זה, עמוד  השדרה והדיסק בעמוד השדרה, מוקפים בשרירים. ככל שהשרירים חזקים יותר, פחות לחץ מופעל על עמוד השדרה והדיסק.

 בחירת סוג טיפול מתאים

 מרבית תכניות הטיפול אשר נועדו לטיפול בכאבי גב תחתון וכאב המקרין לאורך הרגל, מורכבות משילוב  הסוגים הבאים:

  • תרגילי מתיחה- מתיחת שרירים ופעילות גופנית תעזור לשמור על טווח תנועה תקין ומספקות הקלה עבור כאבי השרירים, משום שמטופלים רבים סובלים מניוון כתוצאה מחוסר תנועה (התכווצות שרירים כתוצאה מחוסר שימוש) או כתוצאה מהתכווצות בשל תנוחות מסוימות או גירוי עצבי. המטפל אחראי על תכנון תכנית תרגילי מתח המותאמת למטופל. ככלל, אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון, צריכים להתמקד במתח שרירי הגב, שרירי הבטן, הירכיים והרגליים. המתיחות צריכות להיעשות באיטיות ובהדרגתיות.
  •  תרגילי ייצוב דינמיים- יישום שיטה זו כרוך בשימוש במגוון רחב של תרגילים הכוללים שימוש בכדורים, מכונות לאיזון וביצוע תרגילי ייצוב מיוחדים. מטרת השיטה היא לחזק את השרירים המשניים של עמוד השדרה ולעזור בתמיכת עמוד השדרה באמצעות טווחי תנועה שונים.
  •  תרגילי חיזוק- תרגילים ספציפיים לחיזוק שרירי הבטן וזוקפי הגב המחזקים את חגורת השרירים המקיפה את עמוד השדרה. תרגילים אלה כוללים חיזוק שרירי בטן כמו כפיפות בטן, תרגילים המחזקים את זוקפי הגב, בשכיבה, בישיבה ובעמידה. תרגיל  נוסף בו המטופל עומד עם רגליים ישרות ומקפיד על רוחב כתפיים, ואוחז במקל לרוחב הכתפיים. המטופל מתכופף קדימה עם פנים מקבילות לרצפה, ולאחר מכן עולה בחזרה לעמידה ישרה. הפיזיותרפיסט מרכיב תכנית אימונים המתאימה למטופל, ולמצבו הבריאותי.
  • שיטת מקנזי – שיטת אפקטיבית במיוחד לטיפול בכאבי גב.

אולי יעניין אותך גם:

ההיסטוריה של הפיזיותרפיה

אנחנו פה בשבילכם

צרו איתנו קשר

מכון פיזיותרפיה לטיפול ברגל

פיזיותרפיה פרטית בראשון לציון – אל תוותרו על טיפול מקצועי להתמודדות מיטבית עם שלל כאבים שמקורם בשריר, בשלד או בעצבים

מתמודדים עם כאבים שונים שמקורם בשריר, בשלד או בעצבים? טיפולי פיזיותרפיה פרטית בראשון לציון הם התשובה עבורכם. אנשים רבים כלל לא מכירים את טיפולי הפיזיותרפיה,

לקריאת המאמר »
התקשרו עכשיו!