שיטת מקנזי

באנר המרכז לפיזיותרפיה

שיטת מקנזיפיזיותרפיה בשיטת מקנזי משמשת לטיפול בכאבי גב, ומטופלים רבים נהנים בזכותה מהקלה משמעותית על הכאבים ושיפור ביכולת התנועה. שיטת מקנזי טובה לטיפול בכאבי גב חריפים מצד אחד, אך גם משמשת ביעילות רבה לטיפול בכאבי גב כרוניים. שיטת מקנזי כוללת אוסף של תרגילים אשר מותאמים למטופלים באופן אישי וניתנים לביצוע בבית, וכך מאפשרים טיפול רציף וזול. בנוסף, שיטת מקנזי לא תומכת בטיפולים "פאסיביים" כמו חימום, קירור, דיקור וכו', והטיפול בה מתבצע אך ורק על ידי ביצוע אקטיבי של תנועות.

סובל/ת מכאבי גב? מכשיר מיוחד לטיפול בדלקות חוזרות וכאב כרוני

שיטת מקנזי פותחה בשנות ה-60 על ידי רובין מקנזי, פיזיותרפיסט מניו זילנד אשר גילה שתנוחות גב שונות מאפשרות הקלה על הכאב. העיקרון העיקרי של השיטה היא "מרכוז" הכאב המקרין לידיים ולרגליים אל הגב, שם הוא נסבל בצורה טובה יותר.

למי מיועדת פיזיותרפיה שיטת מקנזי?

טיפולי פיזיותרפיה בשיטת מקנזי מיועדים לחולים הסובלים מכאבי צוואר או כאבי גב קשים, אשר בין היתר מקרינים ליד או לרגל (כאב סכיאטי). באופן כללי, שיטת מקנזי מתאימה בעיקר למטופלים עם כאב מקרין, אשר ניתן "למרכז" אותו לכיוון הגב אך חשוב להדגיש ששיטה זו מסייעת גם במקרים בהם הכאב הוא ממוקד (כמו אוסטאוארתריטיס) והיא פופולארית גם במקרים כאלה. בנוסף, מכיוון שטיפולי פיזיותרפיה בשיטת מקנזי דורשים ביצוע עצמאי של תרגילים רבים בשעות הפנאי בבית, שיטה זו מתאימה למטופלים אחראים, אשר מבינים את חשיבות התרגול וניתן לסמוך עליהם שיבצעו אותו באופן קבוע.

מטרת הטיפול שיטת מקנזי

לטיפול בשיטת מקנזי מספר מטרות אשר כוללות את הפחתת הכאב, חזרה לתפקוד תקין והפחתת הסיכון לחזרת הכאב. באמצעות התרגילים השונים, המטופלים מסגלים לגופם תנוחות "נכונות" אשר מפחיתות את הכאב, וניתן בהחלט להפחית את הכאב בעזרת טיפולים בשיטת מקנזי לרמת כאב סבירה. בנוסף, מטרה חשובה לא פחות של שיטת מקנזי היא חזרה לתפקוד מלא, ובמידה והמטופלים הגיעו לטיפול עם מוגבלות פיזית כלשהי, הטיפול מסתיים רק לאחר שהושג שיפור משמעותי בתפקוד הכללי. כמו כן, מטרה חשובה נוספת של שיטת מקנזי היא הפחתת חזרת הכאב והפחתת הביקורים אצל הרופא, אשר מושגים על ידי תרגול יום יומי של תרגילי הפיזיותרפיה.

מהלך הטיפול שיטת מקנזי

שיטת מקנזי מספקת למטופלים גישה חדשה בנוגע לתרגילי הגב שלהם, ואינה רק "אוסף של תרגילי גב". במהלך הטיפול לומדים המטופלים כיצד להפחית את הפגיעה בגב במהלך חיי היום יום, ומשנים את אורח החיים וההרגלים שלהם כך שיסבלו פחות מכאבי הגב. הטיפול בשיטת מקנזי כולל 3 שלבים – בשלב הראשון מתבצעת הערכה ראשונית של הכאב ושל הגורמים לו. בשלב השני מוצעים למטופלים סדרת תרגילים אשר מתאימה באופן ממוקד לכאב הגב שלהם, ועליהם לבצע אותם בבית במשך תקופה מסויימת. בשלב השלישי, לאחר שמושג השיפור ניתן לשנות את תוכנית התרגילים ולהציע דרכים לשינוי אורח החיים כך שכאבי הגב יפחתו.

התרגילים השונים של שיטת מקנזי

שיטת מקנזי מציעה למטופלים בה מגוון תרגילים הכוללים בעיקר תנוחות סטטיות שונות. תרגילים אלה כוללים תרגילים המתבצעים בעמידה, ישיבה ושכיבה וכוללים את מתיחת שרירי הגב, יישור עמוד השדרה וייצוב הגב לתנוחה זקופה ובריאה. תרגילים אלה כוללים מצד אחד תרגילי חיזוק שרירי הגב אשר מסייעים ליציבה זקופה ונכונה, ומצד שני תרגילים להארכת שרירי הגב, אשר חיוניים לגמישות ולהפחתת הכאב.

על מנת לראות שיפור במצב, יש לבצע את התרגילים הללו במשך תקופה ממושכת עד שרואים שיפור כלשהו במצב, ואז אפשר להפחית את האימונים. כמו כן, במידה ומדובר בכאב כרוני מומלץ להמשיך בתרגול באופן יום יומי על מנת להפחית את הכאב.

סובל/ת מכאבי גב? מכשיר מיוחד לטיפול בדלקות חוזרות וכאב כרוני

גלית ברגר

גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.

אנחנו פה בשבילכם

צרו איתנו קשר

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!