פיזיותרפיה לספורטאים

באנר המרכז לפיזיותרפיה

פיזיותרפיה לספורטאיםספורטאים רבים נעזרים בטיפולי פיזיותרפיה מסוגים שונים, וכיום כמעט ואין ספורטאי מקצועי אשר לא מבצע טיפולי פיזיותרפיה על בסיס יום יומי. בשל העומס הרב המופעל על גופם של הספורטאים, הם נדרשים לטיפולי פיזיותרפיה שונים על מנת לטפל בכאב, לשחרר מתיחות והתכווצויות ו"לתחזק" את הגוף במטרה למנוע פציעות עתידיות. בנוסף, לאחר פציעות שונות טיפולי פיזיותרפיה מהווים חלק פעיל מתהליך השיקום, ובלעדיהם ההחלמה מהפציעה מתארכת והופכת לקשה יותר.

בשנים האחרונות פונים גם ספורטאים חובבנים רבים לטיפולי פיזיותרפיה, על מנת לסייע להם להתמודד עם הפעילות הגופנית האינטנסיבית בה הם עוסקים (טריאתלון, רצי מרתון, מפתחי גוף וכו'). במקרים אלה, הדגש אשר מושם בטיפולי הפיזיותרפיה הוא לרוב הנחיה והדרכה לגבי פעילות נכונה, וטיפול מקומי בפציעות נקודתיות קלות. בנוסף, אם בעבר טיפולי פיזיותרפיה היו מיועדים כמעט רק לספורטאים בוגרים, כיום טיפולים אלה מתבצעים גם בנערים ואף בילדים, ובמקרים אלה קיימת חשיבות גם לשיפור היציבה והגבלת העומס על מנת לא לפגוע בתהליך הגדילה.

טיפול בכאב

אחת התלונות הנפוצות אשר מביאה ספורטאים אל הפיזיותרפיסטים היא כאב, אשר יכול להופיע כתוצאה ממתיחה, התכווצות, קרע, פגיעה במפרק, חבלה לעצם וכו'. בהתאם לפגיעה ולסיבה לכאב, מבצעים הפיזיותרפיסטים טיפולים מסוגים שונים:

  • טיפולי מיידי – מוצע לספורטאים ברגע בו הופיע הכאב ומייד לאחר החבלה. מדובר בטיפולי "ספריי" אשר מאלחש את אזור הכאב ובמקרים חמורים יותר בעיסויים של מספר דקות אשר מספקים הקלה מהירה לכאב. במקרים אלה חשוב מאוד לאבחן שאין פגיעה משמעותית ושחזרה מיידית לפעילות לא תגרום לפגיעה ארוכת טווח, ולשם כך יש צורך בנסיון רב.
  • טיפול מוקדם – טיפול בימים שלאחר הכאב, אשר מתבצע בדרך כלל על ידי משחות מסוגים שונים (כמו וולטרן, בן-גיי וכו') וקומפרסים. משחות אלה מספקות פעילות מאלחשת ואנטי דלקתית ועל כן מקלה בצורה מהירה על הכאב, והקומפרסים הם בעלי השפעה משמעותית על הכאב והנפיחות. בנוסף, ניתן להוסיף מסאז'ים או טיפולי מתיחות במידה ויש צורך בכך.
  • טיפול כרוני – ספורטאים רבים, ובעיקר ספורטאים מקצוענים ברמות הגבוהות ביותר, סובלים מפציעות טורדניות אשר דורשות טיפול פיזיותרפי כרוני. במקרים אלה, מגיעים הספורטאים לטיפולים קבועים אשר כוללים עיסויים, טיפולי באולטרסאונד, תרגילי מתיחה ותרגילים נוספים אשר באים לחזק את השרירים החלשים במטרה להקל על הכאב ולמנוע את החמרת הפציעה.

טיפול בפציעות ספציפיות

במקרים רבים, מופנים ספורטאים אל פיזיותרפיסטים במטרה לסייע להם לטפל בפציעות השונות. מדובר בפציעות קשות, כמו קרע ב-ACL, קרע בשרירי המפשעה, פציעות ריצה, קריעת מיניסקוס ופציעות נוספות אשר לרוב דורשות טיפול כירורגי. לאחר הניתוח, מופנים הספורטאים אל טיפולי פיזיותרפיה אשר מהווים חלק מרכזי מתהליך השיקום, ומשפרים את טווח התנועה, כוח השרירים ואת הגמישות. בנוסף, במידה והספורטאים עדיין סובלים מכאב, טיפולי הפיזיותרפיה יכולים להקל על הכאבים בצורה טובה ואיכותית.

מניעת פציעות

ספורטאים מקצוענים רבים פונים לפיזיותרפיה על מנת לבצע תרגילים שונים למניעת פציעות. כיום ידוע שלגמישות, יציבה ותנועה נכונה תפקיד מרכזי במניעת פציעות, ושיפור האלמנטים הללו חיוני למניעת פציעות שונות על רקע העומס הפיזי הרב המופעל על הגוף במשך העונה. על מנת למנוע פציעות מבצעים הספורטאים תרגילים שונים בהנחיית הפיזיותרפיסטים בהם הם עובדים על יציבות, קואורדינציה, תיאום, חיזוק שרירים חלשים, "חינוך" לתנועה נכונה וכו' במטרה שבסופו של דבר ייפצעו פחות.

טיפולי שחרור

אחד התפקידים החשובים של פיזיותרפיסטים אצל ספורטאים הוא טיפולי שחרור, אשר חשיבותם רבה במיוחד כאשר מדובר באימונים אינטנסיביים או במשחקים קשים. טיפולי השחרור מסייעים לספורטאים להקלה על הכאב ומאפשרים להם לחזור מהר לפעילות, ועל כן חיוניים כחלק מהפעילות היום יומית.

ראו גם:

פציעה במסובבי הכתף

ספורטים רבים סובלים מנושא כאוב מגיד אכילס – איך פיזיותרפיה תשפר את המצב?

אנחנו פה בשבילכם

צרו איתנו קשר

התקשרו עכשיו!