טיפול הידרותרפיה לילדים -"כוח המים"

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

הטיפול והשיקום באמצעות המים, הולכים ותופסים מקום של כבוד בעולם הרפואי המודרני. בניגוד לתחומי רפואה משלימה אחרים, אין חולק על היתרונות של טיפול הידרותרפיה לילדים ועל היתרונות הרבים של הטיפול, במגוון עולמות- פיזיים ורגשיים כאחת. זו גם הסיבה שטיפולי הידרותרפיה בכלל וטיפול הידרותרפיה לילדים, בפרט, מבוקשים מאוד כיום. למעשה, אם בעבר היה הטיפול ההידרותרפי נחלת קשישים שסבלו מכאב, כיום הוא מומלץ גם לילדים ואפילו לתינוקות. כאשר תיכנסו לבריכה טיפולית ייעודית, תופתעו לגלות שם מטופלים מבוגרים מאוד לצד פעוטות כאשר כל פלח אוכלוסייה וגיל שואב את יתרונות המים לצורך הטיפול לו הוא זקוק, עם הדגשים המיוחדים המיועדים רק לו.

עוד ניתן לומר, שבעבר, טיפול הידרותרפיה לילדים היה מתמקד בילדים בעלי נכות או הגבלה מסוימת על התנועה. הגיוני מאוד בהתחשב בכך שהידרותרפיה שואבת ממקורות הפיזיותרפיה. עם זאת, בהיותה נעשית בתוך המים עם התכונות הייחודיות שלהם, היא מאפשרת קשת רחבה יותר של תנועות אשר אינן אפשריות מחוץ למים, כאשר המים עצמם מפחיתים את הכאב שהיה אמור להגיע בעקבות התנועות. אלא שכיום טיפולי הידרותרפיה לילדים מומלצים גם לטיפול במחלות מסוימות, אבל גם אל מול בעיות תקשורת ובעיות רגשיות.

תכונות המים

הידרותרפיה, שמשמעותה מצירוף המילים הידרו (מים) ותרפיה (טיפול), משתמשת בתכונות הייחודיות של המים כדי להקל, לרפא ולשקםבניגוד לתחומי רפואה משלימה אחרים, אין חולק על היתרונות של טיפול הידרותרפיה לילדים ועל היתרונות הרבים של הטיפול, במגוון עולמות- פיזיים ורגשיים כאחת. מגוון בעיות. כאמור, אלו יכולות להיות בעיות אורתופדיות, מוגבלויות או בעיות רגשיות. למים יש תכנות מיוחדות: ראשית חשוב לדעת שהגוף שלנו מתוכנן כדי להגיב בצורה ייחודית למים ולתחושה שהם מקנים.  מעבר לתחושה, המים מאפשרים לנו אובדן של תחושת המשקל והעומס על המפרקים, השלד והשרירים של הגוף. כתוצאה מכך, ניתן לבצע טיפולים שונים סביב מקומות אלו, כדי לשקם אותם, בלי להעמיס עליהם ובלי שהם יכאבו במהלך הפעילות. ככלל, טווח התנועה במים משתפר פלאים, גם אל מול התנגדות המים, דבר המשפר את הכח, השרירים, העצמות והפרקים – בלי ליצור מאמץ עליהם.

העובדה שטיפול הידרותרפיה לילדים נערך בבריכה מחוממת ומותאמת, מאפשרת לילדת נוחות אבל מעבר לכך הגוף של הילד כולו נרגע. המתח מתפוגג וגוף הילד מתרפה, כך שהלחץ על עמוד השדרה, ואיברים אחרים הולך ופוחת, כמו גם על מערכת העצבים כולה. כתוצאה מכך, פוחתים גם תחושות כאב (כאב בעקבות קושי בתנועה או כאב אחר) ורגישויות אחרות. יתרה מכך, הגוף מתחיל להמריץ את עצמו ואת זרימת הדם והמערכת החיסונית משתפרת גם כן. כתוצאה מטיפול הידרותרפיה לילדים ניתן גם לשפר קורדינציה, התניידות, קידום עצמאות ובטחון, מיומנויות בסיסיות ויצירת מסוגלות לשלל משימות שהילד היה מתקשה בהם טרם תחילת הטיפול.

ייחודיות טיפול הידרותרפיה לילדים

מעבר להיבט של שיפור בריאותי או הקלה בכאב, לטיפולי הידרותרפיה, במיוחד אצל ילדים, יתרון בולט על כל התערבות רפואית כזו או

העובדה שטיפול הידרותרפיה לילדים נערך בבריכה מחוממת ומותאמת, מאפשרת לילדת נוחות אבל מעבר לכך הגוף של הילד כולו נרגע.

אחרת. ילדים, כל הילדים, אוהבים מים. עוד יותר הם אוהבים ונרגשים מקפיצה לבריכה. ההידרותרפיה מאפשרת לבצע טיפולים מתקדמים ומועצמים, כאשר עבור הילד ובתפיסה שלו מתבצע משחק כיפי וחוויתי, שהוא מעוניין בו. כך לא רק שהילד מתמסר לטיפול, הוא גם שש להתקדם בו ולהוכיח עצמו כל פעם מחדש.

כמובן, שבשל העובדה שמדובר פה בבריכה לשם השעשוע, חובה להקפיד על כמה דברים קריטיים. ראשית, שסביבת הבריכה תהיה בטוחה וכן שהמטפל הינו מוסמך לטיפולי הידרותרפיה לילדים ומושקע וקשוב כולו רק בילדכם.

טיפול הידרותרפיה לילדים בתחום הרגשי

ציינו כי הטיפול במים מיועד עבור טיפול בילדים עם נכות, מגבלה, בעיות אורטופדיות שונות, כמו כאבי גב, צוואר וכד' או כאלו הסובלים

ציינו כי הטיפול במים מיועד עבור טיפול בילדים עם נכות, מגבלה, בעיות אורטופדיות שונות, כמו כאבי גב, צוואר וכד' או כאלו הסובלים מכאבים שונים

מכאבים שונים, דלקות, כגון דלקות פרקים ובעיות ניידות. אך חשוב לדעת, כי כיום הטיפול ההידרותרפי מומלץ גם לטיפול בבעיות רגשיות, לעיתים כטיפול משלים לטיפול רפואי או רגשי ולעיתים במקומם. דוגמא נפוצה לסוג טיפול שכזה בבריכה הוא הטיפול בהפרעות קשב וריכוז.

כאשר לילד יש בעיות קשב וריכוז או שהוא היפראקטיבי, הטיפול במים מאפשר לו להירגע ולהתרכז במשימות שלפניו באופן ממוקד. הוא מפתח את יכולת ההקשבה, העמידה במשימות, שליטה במעשיו ובהתנהגותו. כאשר מדובר בילד עם בעיות הפוכות, למשל ילד כבוי, חסר ביטחון, כזה שאינו חווה הרגשת הצלחה ובעל תפיסה עצמית נמוכה – הרי שהטיפול במים יכול גם כאן לסייע. הילד צובר חוויות מוצלחות. תחושת הבטחון שלו מועצמת והוא מרגיש כי הוא מסוגל לעשות הרבה דברים במים ומחוצה להם. מתוך כך גדלה גם ופורחת גם העצמאות של הילד ותחושת המסוגלות שלו, תוך שהוא קונה לעצמו מיומנויות חדשות במגוון תחומים, חברתיים, בינאישיים, לצד מיומנויות פיזיות ותפיסתיות.

החשיבות של ההדרכה

כדי שנמצה את המיטב של טיפול הידרותרפיה לילדים, חשוב שמי שמדריך את הילד בתהליך יהיה איש מקצוע מהמעלה הראשונה. זהכדי שנמצה את המיטב של טיפול הידרותרפיה לילדים, חשוב שמי שמדריך את הילד בתהליך יהיה איש מקצוע מהמעלה הראשונה. יכול להיות מרפאה או חברה מתמחה אשר בראשה עומדים רופאים ואנשי מקצוע מובחרים, עם מגוון מטפלים מנוסים, מוסמכים ומוכשרים – כל אחד בתחום התמחותו. יתרה מכך, הם חייבים להיות מסוגלים ליצור קשר עם ילדים ולדעת לעבוד עימם. מעבר לסבלנות הנדרשת של המטפל, על הילד להרגיש שהוא רצוי ושהוא נמצא במקום של חוויה מיטיבה עבורו ובכך להתחבר לסביבה ולמטפל. כאשר הילד ייתן למטפל מקום אצלו בלב או ייצור אצל עצמו מחויבות ורצון להשיג ולהשתפר עוד ועוד

גם מתקן הבריכה צריך להיות מותאם עבור טיפול הידרותרפיה לילדים. מעבר להיות המקום עומד בסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר ומאובזר ומונגש על פי כל הכללים בתחום, עליו להיות מרחב בטוח עבור הילד ובו בזמן גם מזמין ומאתגר ומשמח. בסופו של דבר, רק השילוב של כלל המרכיבים הללו, יחד עם הטיפולים המתקדמים יביאו להצלחת הטיפול והשיקום של הילד ולהצלחתו העתידית.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.