טונוס שרירים ופיזיותרפיה לתינוקות

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

טונוס שרירים גבוה: פיזיותרפיה לתינוקותתינוקות הסובלים מטונוס שרירים גבוה עלולים לאמץ את ידיהם ורגליהם באמצעות הידוק האצבעות לאגרוף, כיפוף הבהונות או הפעלת לחץ על הרגליים. תסמונת זו עלולה להוות תסמין למגוון נרחב של מחלות ומצבים.

בדרך כלל מדובר בהפרעת תנועה המתחילה במוח. חריגות באזור זה גורמות לילדים לחוות ליקויים בשליטה או תיאום מערכת השרירים שלהם. וניתן לטפל במצב באמצעות שילוב גישות כולל עיסוי שרירים, יוגה וטיפול גופני הנקבע באופן אישי. ככל שילדים מתבגרים, ניתן לטפל בהם עם רעלן בוטוליזם, הידוע כבוטוקס, או בטכניקות להרפיית נוקשות שרירים וכן טונוס שרירים.

פיתול צוואר

כששרירי התינוק המחברים את עצם הבריח ועצם החזה לגולגולת הדוקים או נוקשים, המצב נקרא פיתול צוואר. מצב זה עשוי להופיע בלידה, וידוע כטונוס שרירים גבוה מולד. הוא נגרם כתוצאה ממיקום התינוק ברחם האם, נזק לשריר במהלך הלידה או כתוצאה מליקויים בשרירי העצמות סביב הצוואר.

פיתול צוואר נרכש מתרחש כשהתינוק מבלה יותר מידי זמן בתנועה בכיוון אחד, וגורם בכך להחלשות ופגיעת השרירים בצד השני. הטיפול בשני סוגי פיתול הצוואר כולל טיפול פיזיותרפיה ותרגילי מתיחה, כמו גם שינוי יציבת התינוק כדי להבטיח שהצוואר והשרירים יתפתחו כראוי.

פגות – תינוקות שנולדו טרם זמנם, לפני השבוע ה-37 להיריון, נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות שרירים, כולל טונוס שרירים גבוה. לא כל הפגים יפגינו תסמינים אלו, אך התסמינים עשויים להעלם מעצמם ככל שהילד גדל.

גורמים נוספים המשפיעים על טונוס שרירים גבוה הם חוסר הקפדה על תנועה במהלך ההיריון, גורמים מולדים גנטיים, חוסר ברפלקס ומגע המתרחשים בסיבוכי לידה, או חוויות לידה שליליות.

טיפול טונוס שרירים בעזרת פיזיותרפיה

תרגול פיזיותרפיה לטונוס שרירים גבוה מרפא ומשפר את המצב במרבית המקרים. לאחר האבחנה המדויקת, ניתן להרכיב תכנית טיפול אישית המבוססת על חומרת התסמינים וגיל התינוק. בדרך כלל מתבצעים התרגילים בשתי שיטות עיקריות:

תרגילי תנועה – התינוק מונח על הכתף תוך שהאם טופחת על גבו בעדינות תוך כדי הליכה וזמזום שיר מרגיע וחד גוני. מטרת התרגיל היא להרגיל את גוף התינוק לקצב תנועה אחיד בליווי קול עד שהוא לומד להרפות את שריריו.

תרגול כדור – הנחת התינוק על כדור גומי גדול קרוב לגוף האם, כשהפנים מופנות הצידה או כלפי האם, המניעה אותו באיטיות על הכדור כשהקצב מוגבר בהדרגה.

יש להבין כי טונוס שרירים גבוה הוא מצב הניתן לטיפול ושיפור. גם עם קבלת האבחנה, אין פירוש הדבר שהתינוק יסבול מהמצב במשך כל ימי חייו. טיפול פיזיותרפיה משפר את המצב, וניתן לשלב את הטיפול עם ייעוץ של נוירולוג.

בדרך כלל, עד גיל שנה אין צורך במבדקים מיוחדים והטיפול היחיד הוא טיפול פיזיותרפיה להשבת הגמישות לשרירים ולמפרקים. יחד עם זאת, מומלץ לקבל חוות דעת נוספת ומקיפה אצל רופא מומחה כדי לשלול מצבים רפואיים אחרים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.