פיזיותרפיה לפריצת דיסק

באנר המרכז לפיזיותרפיה

פריצת דיסקפריצת דיסק היא מחלה שכיחה ביותר, ומדובר בעצם במצב כרוני המופיע אצל אנשים רבים. פריצת דיסק מתבטאת בדרך כלל בכאבי גב וכאבים המקרינים לגפיים, ועל כן מגבילה מאוד את הפעילות היום יומית. אחת הדרכים הפופולאריות לטפל בפריצת דיסק היא על ידי פיזיותרפיה, אשר מסייעת בעיקר להקלה על הכאב, לחיזוק השרירים ולשיפור היציבה.

חשוב להדגיש שטיפולי הפיזיותרפיה אמנם לא מספקים הקלה מיידית על הכאב ואינם מרפאים את פריצת הדיסק, אך התמדה בטיפול ארוך טווח יכולה להעניק איכות חיים סבירה, להפחית את הכאב ואף למנוע ניתוח.

 מהי פריצת דיסק?

הדיסק הבין חולייתי הוא שכבה ג'לטינית אשר מפרידה בין החוליות, ומשמשת כ"בולם זעזועים" לחוליות הגב. פריצת דיסק היא מצב בו הדיסק הבין חולייתי יוצא החוצה ויוצר לחץ על עצבים. פריצת הדיסק גורמת לכאב גב, אשר מופיע ככל הנראה על רקע התכווצות שרירים, והלחץ על העצבים גורם להשפעה על הגפיים המתבטאת בתחושת נימול, כאב שורף, ירידה בכוח הגס וירידה במסת השריר.

פריצת דיסק היא מצב נפוץ ביותר, אשר מופיע בחלק גדול מהאוכלוסיה ובדרך כלל לא דורש טיפול. רוב האנשים, מדווחים על שיפור במצבם לאחר מנוחה וטיפולי פיזיותרפיה, ורק במקרים קשים יש צורך בניתוח בחוליות.

כיצד פיזיותרפיה מטפלת בפריצת דיסק?

פיזיותרפיה מטפלת בפריצת דיסק על ידי הקלה על כיווץ שרירי הגב ו"חינוך" ליציבה נכונה. כידוע, כאבי הגב המופיעים אצל אנשים עם פריצת דיסק נובעים לרוב מכיווץ של שרירי הגב הסמוכים לחוליות כתגובה לפריצת הדיסק. במקרים אלה, טיפולי הפיזיותרפיה מסייעים להקלה על כיווץ השרירים, למתיחתם וכתוצאה להפחתת הכאב, וטיפולי הפיזיותרפיה משיגים זאת במספר דרכים.

מלבד זאת, לפיזיותרפיה תפקיד חשוב ביותר לחינוך המטופלים להרגלים נכונים אשר יסייעו להם להימנע מהתקפים נוספים של כאבי גב על רקע פריצת הדיסק ומניעת התקפי גב עתידיים.

סוגי טיפול המתאימים לפריצת דיסק

פיזיותרפיה מטפלת בפריצת דיסק על ידי מספר דרכים:

  • עיסוי – כאבי הגב המופיעים בפריצת דיסק נובעים לרוב מכיווץ שרירים בגב כתגובה לפריצת הדיסק. כחלק מטיפולי הפיזיותרפיה ניתן להציע עיסויים ממוקדים אשר משחררים את השרירים המכווצים וכתוצאה מפחיתים את הכאב. חשוב מאוד לבצע עיסוי רפואי אצל פיזיותרפיסט אשר מכיר את האנטומיה ושם דגש על השרירים הרלוונטיים (עיסוי אצל מעסה אחר אשר אינו פיזיותרפיסט יכול להיות נעים אך ככל הנראה יהיה חסר השפעה רפואית).
  • תרגילי מתיחה – דרך נוספת להקל על כאבי השרירים היא תרגילי מתיחה אשר מותחים את השרירים המכווצים ומקלים על הכאב. תרגילי המתיחה מתבצעים במהלך טיפול הפיזיותרפיה עצמו ויש להמשיך בהם גם בבית, ובדרך כלל משיגים שיפור טוב של המצב.
  • אולטרסאונד – שימוש במכשיר אולטרסאונד נחשב לדרך פופולארית מאוד במהלך טיפולי פיזיותרפיה, ובאמצעות טיפול זה ניתן להקל על הכאב, להפחית את התגובה הדלקתית ולשפר את המצב הכללי של המטופלים.
  • קומפרסים – בחלק גדול מהמקרים טיפול הפיזיותרפיה מתחיל או מסתיים בקומפרסים חמים או קרים, אשר מסייעים להקלה יעילה על הכאב.
  • דרכי טיפול נוספות להקלה על כאב – כיום קיימות דרכים רבות להקלה על הכאב, החל מטיפולי אולטרסאונד, גלי רדיו, דיקורים, שימוש במכשירים חשמליים וכו'. כל מטפל מציע למטופלים את סוגי הטיפול המועדפים עליו, ולכן קיים הבדל בין אנשי מקצוע שונים.
  • שיפור היציבה – טיפולי הפיזיותרפיה חשובים גם לחינוך ליציבה נכונה, אשר חשוב להקלה על הכאב ולמניעת התקפי כאב נוספים בעתיד.

איך להימנע מפריצת דיסק ומה עוזר להחלמה?

רובנו מדמיינים מצב שלפתע פתאום מתוך תנועה לא נכונה יעשה לנו נזק בעמוד השדרה ונסבול מפריצת דיסק. אך למעשה רוב פריצות הדיסק לא קורות ברגע אחד אלא ממצב ממושך של לחץ על עמוד השדרה. לכן, שגרת היום יום שלכם, היא זו שכל כך משמעותית למניעה ולהחלמה. בטיפול פיזיותרפיה לפריצת דיסק ניתן תרגילים שיסייעו לכם לשמור על תנועה נכונה בעמוד השדרה.

מה כן אפשר לעשות?

גם כאשר אין צורך בפיזיותרפיה לפריצת דיסק חשוב שתשימו לב לעמוד השדרה שלכם בחיי היום יום. תעשו זאת בכך שתקפידו על פעילות גופנית נכונה ומותאמת. למשל, למי שיש נטייה לפריצות דיסק מומלץ להימנע מהרמה של משקלים כבדים. אם בכל זאת מדי פעם אתם צריכים להרים משקל כבד כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט כיון שבפיזיותרפיה ניתן להתאים ולדייק עבורכם תנועות שיסייעו להחלמה בלי להפעיל לחץ מיותר על עמוד השדרה, גם במצבים מאתגרים כמו הרמת משקל כבד.
בחיי השגרה שלכם כדאי לשים לב לצורת הישיבה.

אם אמרנו שפריצת דיסק קורית בדרך כלל ממצב ממושך של לחץ על עמוד השדרה, אז אנחנו נרצה למזער סיטואציות כאלה עד כמה שניתן. אם אתם עובדים בעבודה משרדית ויושבים שעות רבות ישנם מספר דברים שכדאי לעשות: חשוב להתאים את גובה השולחן והכיסא, אפשר גם להתאים ולהשתמש בכריות אורתופדיות או לוודא תמיכה נכונה לרגליים. חשוב מאוד להשתדל לשבת ישיבה זקופה ולא להישען קדימה בגב כפוף. אם מקום העבודה מאפשר זאת, ניתן וכדאי להשתמש בכדור פיזיותרפיה בחלק מזמן הישיבה. דבר משמעותי נוסף הוא לעשות הפסקות יזומות של עמידה, הליכה בחדר ותרגילי פיזיותרפיה כמה פעמים בשעה.

אם כך, לשגרת היומיום שלכם יש משמעות רבה גם במניעה וגם בהחלמה מפריצת דיסק כדי לשמור על הגוף שלכם בריא וחזק לעוד שנים ארוכות.

  • מידע נוסף על טיפולים במקרה של פריצת דיסק ניתן לקרוא כאן
גלית ברגר

גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.

אנחנו פה בשבילכם

צרו איתנו קשר

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!