טיפול פיזיותרפיה לורטיגו

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

טיפול פיזיותרפיה לורטיגורבים מאיתנו נחשפו למונח ורטיגו בהקשר של טייס המאבד את כושר ההתמצאות של בגבהים וסובל מהתקף ורטיגו. אלא שלמעשה, ורטיגו קורה גם כאשר שני הרגליים שלנו על הקרקע ואנשים רבים סובלים מהתקף ורטיגו, ברמות כאלו ואחרות. התקף ורטיגו יכול להיות מאוד מציק ובייחוד מערער. ההרגשה כי עולמך נשמט מסביבך וכי אתה אינך בשליטה – היא הרגשה קשה ויכולה להיות גם מסוכנת. יחד עם זאת, מגוון טיפולים, כאשר הבולט שבהם הוא טיפול פיזיותרפיה לורטיגו – מטיבים מאוד את המצב ובמרבית המקרים גם מעלימים את התופעה לחלוטין.

ואכן, טיפול פיזותרפיה לורטיגו, במידה והוא מבוצע על ידי מומחים ומקצוענים ובמרפאות מתקדמות, מאפשר לאדם לשלוט בורטיגו. בסיוע של תרגילים פיזיותרפיים, חלקם בקליניקה וחלקם באופן עצמאי, המותאמים בדיוק לטיפול במקור המוביל לבעיה- התופעה תעלם או שנוכל לשלוט עליה, גם לאחר מספר מועט של מפגשים, בלי שנזדקק לטיפול תרופתי כלל.

מהו ורטיגו?

ורטיגו או בשמו הלועזי המקוצר תסמונת  BPPV הינה תחושה המדמה לנו כאילו אנחנו נעים בצורה סיבובית אל מול העולם סביבנו או להפך: כל העולם מסביבנו נע. התחושה היא דומה לסחרחורת (למרות שורטיגו אינה סחרחרות) ואנחנו מרגישים כאילו אנו עומדים ליפול. רבים מאיתנו חוו תחושה דומה בתור ילדים כאשר הסתובבנו במקום זמן רב או כאשר ירדנו מקרוסלה. הכל ממשיך להסתובב ואין לנו שליטה בגוף. לכאורה אנחנו עומדים ליפול. 

למעשה, אצל רוב האנשים הסובלים מורטיגו, התופעה יכולה לקרות כאשר הם משנים תנוחה. למשל משכבה לעמידה ואצל אחרים היא יכולה להתרחש גם כאשר הם יושבים או הולכים. חוסר השליטה הזו מלחיצה מאוד למרות שההתקף חולף כעבור כמה שניות עד דקות. כתוצאה מכך, חלק מהאנשים גם יחווה בחילות ורצון להקיא, הרגשה של התעלפות קרבה ובאה וחלק יחושו תחושת מחנק והזעה מוגברת וחרדה. בשלבים מאורחים יותר יכולה להופיע גם פגיעה בשמיעה והפרעות ראיה.

ממה נגרם הורטיגו?

מערכת שיווי המשקל בגוף שלנו, הנקראת המערכת הווסטיבולרית, מקורה באוזן הפנימית ומשם היא מקושרת לחלקים במוח. התפקיד של המערכת הווסטיבולרית היא לאפשר לנו "להתמקם" או להעריך נכון  את מיקומנו במרחב ולאפשר לגוף שלנו להגיב לשינויים או תנועה שלנו או של דברים הסובבים אותנו.  היא עושה זאת באמצעים שליחת הוראות או איתותים חשמליים דרך מערכת העצבים למוח, המתורגמים לתחושות או לפעולות שאנו נדרשים לבצע. כאשר ישנה הפרעה מסיבות שונות למערכת זו, היא עלולה לשלוח אותות מבלבלים למוח וזה מצידו מתרגם אותם לתחושות מבלבלות עבורנו. במקרה של ורטיגו, אנו נחוש שיש סביבנו תנועה של כל המרחב, למרות שבפועל, הכל עומד כרגיל.  

הסיבות לפגיעה בחלקים השונם של המערכת הווסטיבולרית יכולים להיות רבים. כחלק מתהליך טיפול פיזיותרפיה לטיפול בוורטיגו, ממקדים את הסיבה לבעיה ומטפלים בה או מנסים להכיל אותה ואת השפעותיה. הסיבות יכולות להיות פגיעות פיזיות במערכת שיווי המשקל או באחד מהעצבים שבה, בגלל מחלה או חבלה, דלקות באזור הפוגעים במערכת, פגיעות בראש ובצוואר, אירוע מוחי כלשהו ומחלות ספציפיות כמו מחלת מנייר ועוד. כאמור, טיפול פיזיותרפיה לורטיגו מאבחן באמצעות תרגילים ומבדקים את מהות הבעיה על ידי ביצוע תנועות מוגדרות, מהן ניתן לאתר את הרגע בו יכולה לפרוץ התופעה. למשל על ידי סיבובי ראש איטיים, כאשר הגוף נמצא במנחים שונים ובחינת התוצאה. טיפול פיזיותרפיה לורטיגו המבוצע באופן נכון ומקצועי יכול לאפשר החלמה מלאה מהבעיה בתום מספר טיפולים מועט.

כיצד טיפול פיזיותרפיה לורטיגו עוזרכיצד טיפול פיזיותרפיה לורטיגו עוזר?

לאחר איתור הבעיה, הממונה על טיפול פיזיותרפיה לורטיגו, שחייב להיות מומחה בתחום, מעניק לכם מספר תרגילים אשר מעניקים לכם כלים להשתלט או להסתגל ובעיקר להכיר מראש את מערכת שיווי המשקל שלכם ואת התנועות או הגורמים שיכולים לשבש אותה. למחשל, תנועות ראש חדות שהיו מובילות לורטיגו. טיפול פיזיותרפיה לורטיגו בעצם מאמן את המוח להבין את התנועה שהולכת לבוא וכיצד נתכונן אליה בלי להיכנס לורטיגו. דיברנו על כך שהמוח או מערכת האיתות שולחת מסרים שגויים ומבלבלים. אימון נכון עם הפזיורפיסט יודע "לקרוא" מסרים אלו ולתרגם אותם נכון, כפי שהיה צריך להיות כך שתחושת הורטיגו כלל לא תופיע. כמובן שאם מספר אימונים קצר – זה הופך לתהליך טבעי. הצלחה של טיפול כזה, גם מאפשרת לדלג על טיפול תרופתי שתמיד טוב להימנע ממנו.

 טיפול נכון

טיפול פיזיותרפיה לורטיגו משפר חיים. מכיוון שיש סיבות רבות לתופעת הורטיגו יש גם פתרונות רבים. חלקם טיפולים מוכחים כמו טיפול פיזיותרפיה לורטיגו וחלקם מקסמים, חלקם האחר מקסמי שווא, שיש "מטפלים" רבים שמנצלים את המצב כדי להעניק אותם. כדי להתגבר באמת על הבעיה ראוי לפנות לאנשים עם הצלחות מוכחות או למכוני פיזיותרפיה מוכרים ומקצועיים. 

לעיתים תופעת הורטיגו היא קלה ולא משהו משמעותי. התופעה נגרמת בעקבו חלקיקים קטנים, המכונים קריסטלים, אשר נעים ממקום למקום בתוך האוזן הפנימית ובהיכנסם למקומות לא נכונים מפריעים למערכת שיווי המשקל. במקרה כזה, טיפול פיזיותרפיה לורטיגו יכלול סדרה של תרגילים ותנועות ראש, שמטרתם לבדוק היכן ממוקמים קריסטלים אלו ואז בתנועות אחרות להשיב למסלול הנכון את אותם קריסטלים. לרוב, למרות שהמצב מרגיש מלחיץ מאוד עבור אנשים שחווים את התופעה, טיפול נכון ומהיר בבעיה זו פותר אותה גם באמצעות טיפול או שניים. 

במקרים אחרים, שאינם נובעים משינוי מיקום הקריסטלים אלא מחבלות או מחלות ופגיעות קשות יותר במערכת שיווי המשקל, כבר ידרשו סיוע מקצועי יותר של טיפול פיזיותרפיה בורטיגו ורצוי לבצע אותו במקומות מתמחים. סדרת התרגילים למניעת הבעיה שתינתן לכם במכון או במרפאה זו, תתבצע במיקום שלהם בהתחלה אבל חייבת להיעשות גם בבית על ידכם ובאחריותכם. ככל שתתמידו באימונים של המוח, כך ההצלחה תהיה מובטחת יותר.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.