כל מה שצריך לדעת על החלפת ברך

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

לא מעט אנשים סובלים מכאבי ברכיים. בעוד שישנם אנשים אשר מצליחים להתמודד עם הכאבים הללו בצורה הטובה ביותר על ידי נטילת תרופות שונות, טיפולי פיזיותרפיה ועוד, הרי שישנם כאלה אשר לא מוצאים מזור לכאבים. לעיתים הפתרון היחיד שיוצע לאנשים הללו יהיה פתרון ניתוחי. מדובר על ניתוח החלפת ברך אשר יתבצע על ידי מנתח מומלץ ומקצועי מאוד. אם אתם תוהים מתי הניתוח מהווה את האופציה הנכונה ובמה באיזה מדובר, כדאי שתקראו את המאמר הבא.

 

שחיקת סחוס בברך

פרק הברך של כל אדם מורכב מהעצם השוק, עצם הירך ועצם הפיקה. המבנה של המפרק שטוח באופן יחסי והיציבות שלו נגזרת מהרצועות הפנימיות והחיצוניות אשר מייצבות אותו. עצם השוק והירך מצופות ברקמה של סחוס והיא זאת אשר מאפשרת תנועה חלקה של הברך. מלבד זאת, ישנם סחוסים נוספים במפרק אשר מכונים מניסקוסים אשר אמונים על חלוקת העומסים בין החלקים של המפרק וכן על בלימת זעזועים. החלל המפרקי מלא בנוזל מיוחד אשר מטרתו היא להזין את הסחוסים ולספק סביבה מימית המאפשרת תנועה טובה יותר של העצמות. יחד עם זאת, ישנם מצבים שבהם הסחוסים אשר מצפים את העצמות נשחקים ובגין זאת תנועת המפרק תהיה מוגבלת. מעבר לך כל תנועה של המפרק תהיה מלווה בכאב במקרה הזה. בשלבים מתקדמים יותר שחיקת סחוס גם תגרום לכאבים משמעותיים מאוד בברכיים ובהתאם לכך פגיעה מהותית באיכות חייו של האדם.

 

הגורמים לשחיקת סחוס

ישם שני סוגים של שחיקת סחוס, כאשר סוג אחד הוא שחיקה ראשונית של הסחוס ובמקרה המדובר לא קיימת בעיה חיצונית כלשהי אשר הובילה לשחיקת הסחוס והיא התפתחה לרוב בשל גנטיקה לקויה של מבנה הברך, ציר המשקל אשר עובר דרך המפרק, עומסים אשר מופעלים על הברכיים ועוד. סוג נוסף של שחיקת סחוס הוא שחיקה שניונית. מדובר על מצב שבו השחיקה מהווה תוצר של פציעות עבר לרבות שברים אשר מערבים את המפרק של הברך בגיל צעיר לרבות פציעות, קרעים במניסוקסים או קרעים ברצועות אשר הובילו לפגיעה במבנה של הברך ובתנועתיות שלה.

 

האם ניתוח החלפת ברך רלוונטי בכל מקרה של שחיקת סחוס?

חשוב לדעת כי שחיקת סחוס איננה מחייבת תמיד ביצוע של ניתוח להחלפת מפרק ברך ולא פעם תהיה אפשרות לטפל בעניין באמצעות שיטות שונות לרבות פיזיותרפיה, הפחתה במשקל, טיפול בתרופות נוגדות דלקת, זריקות תוך מפרקיות ועוד. יחד עם זאת, אם הטיפול השמרני לא הוביל להקלה בכאב וכן לשיפור בטווח התנועה של המפרק, מומלץ לשקול ניתוח להחלפת מפרק הברך.

 

מה צריך לדעת על ניתוח החלפת ברך?

במהלך ניתוח זה, חושפים את המפרק של הברך, מבצעים איזון ביו מכאני של הכוחות אשר משפיעים על העצמות, מסירים את הסחוס הפגוע ומתאימים משקל בהתאם לגודל העצמות. בסופו של ההליך מתבצע קיבוע וייצוב של המפרק וכן סגירה של האזור המנותח.

חשוב לדעת כי ישנן כמה גישות לניתוח זה: ראשית כל, שחזור הציר המכאני של הברך, כאשר בגישה זאת טרם מכניסים את השתל מבצעים שחזור של ציר הברך. כלומר, אם בגין שחיקת הסחוס נגרם עיוות של המבנה האנטומי, הרי שיחזירו את הברך למבנה הקודם שלה ואז יוכנס המשתל שנועד להחליף את השחוק הסחוס. זוהי השיטה המקובלת והנפוצה ביותר כיום הן בישראל והן בעולם כולו. בטווח הרחוק השיטה מספקת למפרק את התנאים הטובים ביותר לצרכי החלמה וסיכויים גבוהים המשתל ישרוד לאורך זמן.

גישה נוספת היא הגישה הקמנטית. הגישה המדוברת כוללת תיקון חלקי של העיוות בציר הברך וכן התאמה של משתל למבנה הנוכחי של המפרק. לשיטה זאת יש יתרונות שונים לרבות התאוששות מהירה יותר לאחר ניתוח, אך אין מספיק מחקרים אשר מעידים על עד כמה ארוכות טווח תוצאות הניתוח המדובר.

שיטה נוספת הרלוונטית לביצוע ההליך המדובר היא שיטה רובוטית אשר מהווה שיטה מתקדמת וחדישה בתחום ניתוחי החלפת ברך. היתרון המרכזי של שיטה זאת כרוך בחיתוך מדויק של עצמות על ידי רובוט ובהתאם לכך, התאמה מדויקת יותר של המשתל. בכדי לבצע את הניתוח המדובר יש צורך לבצע תכנון טרום ניתוחי ממוחשב של הפעולה. במהלך הניתוח הזרוע הרובוטית אשר נשלטת על ידי המנתח היא זו שתבצע את החיתוכים בהתאם לתכנון הטרום ניתוחי. על אף שמדובר על הליך מדויק, השימוש ברובוט לרוב הופך את הניתוח המדובר לארוך יותר.

 

תקופת ההחלמה לאחר הניתוח

לאחר ביצוע הניתוח יש צורך שהמנותח יישאר מאושפז למשך יומיים עד ארבעה ימים. לרוב המנותח יוכל לדרוך על הרגל שלו כבר יום של הניתוח ולהתחיל בהליך השיקום. לאחר שלושה שבועות הוא יצליח לרוב להתנייד ללא שליטה. חשוב לציין כי ככל שהמטופל יתחיל ללכת מוקדם יותר ואף יתמיד בכך הוא יחלים בצורה יותר מהירה.

אם אתם מעוניינים לבצע ניתוח החלפת ברך, חשוב מאוד שתמצאו אורטופד פרטי אשר יבצע את הניתוח בצורה הטובה והמקצועית ביותר וזאת בכדי שאחוזי ההצלחה של הניתוח יהיו כמה שיותר גבוהים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.