שיקום לאחר ניתוח אורטופדי

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שיקום לאחר ניתוח אורטופדיעבור מטופלים המתאוששים מניתוח אורטופדי, בין אם מדובר על ניתוח ברך, עמוד שדרה וכל ניתוח אחר, התפקוד לא יכול לחזור לעצמו באופן מלא לאחר ניתוח ויש צורך לעבור שיקום לאחר ניתוח אורטופדי. הדרך היעילה ביותר היא באמצעות פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. עם טיפול נכון תוכלו לחזור לשגרה שלכם, לפעילות גופנית, לתחביבים ולפעולות יומיומיות פשוטות במהירות. 

 

למה צריך את זה?

שיקום לאחר ניתוח אורטופדי הוא הכרחי כדי לשמור על התנועה של הגוף שלכם. לאחר הניתוח המפרקים שלנו קשים יותר והמטרה היא למזער את הנוקשות על ידי ביצוע תרגילים שונים. חשוב לערוך את התרגילים תחת פיקוח של בעל מקצוע שבוחן ומזהה קשיים מצד המטופל, תנועה לא נכונה והתקדמות בתהליך. הגוף שלנו לאחר ניתוח נמצא בטראומה, הוא צריך לסגל לעצמו את החדש. יש ניתוחים אורטופדיים שונים כמו: ניתוח החלפת מפרק ירך, ניתוח גב קיבוע צווארי, ניתוח גב למינקטומי מותני, ניתוח גב דיסקטומי מותני, ניתוח הוצאת גידול מעמוד שדרה, ניתוח החלפת מפרק ברך, ניתוח גב סקוליוזיס ועוד. כל ניתוח אורטופדי מחייב אותנו לעבור הליך של פיזיותרפיה למען חיזוק השריר, הגדלת טווח תנועה וחיזוק השריר. בנוסף לכך, במהלך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי המטופל גם יעבור תרגילי ריפוי בעיסוק בכדי שיוכל לתרגל דברי בסיסיים שהוא עושה ביומיום, כמו לצחצח שיניים, ללכת, להכין קפה, לעשות כביסה וכן הלאה. 

איך מתבצע התהליך?

שיקום לאחר ניתוח אורטופדי מתחיל באבחון התוצאות לאחר הניתוח. המטרה של פגישה זאת היא להציב נקודות לתוכנית השיקום, ולתאם בין המטופל לרופא בכל הנוגע לכאבים, נפיחויות ודברים קריטיים שצריך ליידע את המטפל. שיקום לאחר ניתוח אורטופדי כולל מפגשים חוזרים בין המטפל למטופל למעט מקרים שהמטופל צריך להישאר תחת אותו מכון או בית חולים מכיוון שהוא בפיקוח. במקרים אחרים, כאשר המטופל כבר כשיר לחזור הביתה הוא יקבל תרגילים לביצוע בבית, גם המשפחה תקבל תרגילים לבצע יחד עם המטופל וייקבעו פגישות חוזרות עם הרופא המטפל כדי לראות התקדמות, לבצע תרגילים במכשירים ייחודיים ולבדוק שתוכנית העבודה נמצאת בקצב נכון. במקרים בהם מטופל אינו יכול לצאת מהבית מסיבות כאלה ואחרות יש מכונים אשר מאפשרים טיפול שיקומי גם בדרך מקוונת או הגעה של בעל המקצוע אליכם הביתה.

התהליך הוא לפי שלבים ותלוי במספר רב של גורמים, בין היתר גורמים רפואיים, פרה-רפואיים. יש לערוך מעקב של מומחים בתחום האורתופדיה, פיזיותרפיה, אורתופדיה רפואה משלימה ועוד. לאחר האבחון המטרה היא להתחיל בפיזיותרפיה שהיא הבסיס לכל התהליך. בשלב זה המומחה בודק אילו שרירים נפגעו, האם יש הגבלת תנועה שאינה קשורה לניתוח, הפחתת כאבים, שיפור באיכות התנועה וכל זה נעשה באופן אישי במכון ובבית המטופל. לאורך כל תהליך השיקום המעקב כולל בדיקות רפואיות ובהדרגה הקושי יעלה ויתווספו אימוני כושר, רפואה משלימה וריפוי בעיסוק. מומלץ גם לשלב במהלך הטיפול מענה פסיכולוגי, בין אם מדובר על עובד סוציאלי ובין אם מדובר על פסיכולוג שאינו מטעם קופת החולים.

 

הקושי המנטלי לעומת קושי פיזיהקושי המנטלי לעומת קושי פיזי

שיקום לאחר ניתוח אורטופדי יכול להיות תהליך מאוד ארוך. המטופלים מגיעים עקב בעיה רפואית, השתלה, תאונות דרכים וטראומות שהגוף חווה. כחלק מהתהליך, בעל מקצוע מנוסה יידע לתת דגש על התקדמות פיזית, אבל ללא התקדמות ומחשבה חיובית הקושי יבוא לידי ביטוי גם בהתקדמות המטופל. המטרה היא לבוא נקיים לתהליך, כל הסייגים צריכים לזוז הצידה. האתגר הוא לא פחות מנטלי מאשר פיזי וסביר להניח שהתקופה הקרובה תהיה מאוד לא נעימה וקשה עבורכם. אך כאשר אנחנו מסתכלים על הטווח הארוך ורואים את המטרה לנגד עינינו, התהליך יהיה הרבה יותר פשוט. במשך התהליך ייתכן והקשיים יבואו לידי ביטוי בנפיחויות, קשיים בהתניידות, בכאבים, בעיות במעיים עקב תרופות שאותם אתם נוטלים. אתם כבר לא ניידים כפי שהייתם בעבר ואתם תלויים בגורם אחר ולכן, חשוב לנו תמיד להדגיש שהמשפחה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. התמיכה של המשפחה והליווי יכולה לחזק את המטופל ולשפר את ההתקדמות בתהליך באופן מדהים. כבר לאחר עשרה ימי שיקום ניתן יהיה לראות התקדמות והפחתה בכאבים, שיפור בתנועה וחיזוק השריר. 

 

התמודדות לטווח הרחוק

אנשים אשר עברו ניתוחים אורטופדיים חייבים להישאר במעקב ולדעת איך לשנות את אורח החיים שלהם. סביר להניח שאחרי הניתוח לפחות בתקופה הקרובה לא תוכלו להתנהל בצורה זהה למה שהייתם רגילים, בחלק מהמקרים ההתנהלות היא לכל החיים. רבים מגיעים למצב של ניתוח לאו דווקא בגלל תאונות ומקרים שאינם תלויים בהם, אלא בגלל התנהלות לא נכונה עם הגוף שלהם. לכן, במשך הטיפול פיזיותרפיסט עשוי להבחין ולסייע לכם בבחינה הזאת. בהתאם למצבו של המטופל, בהתאם ליציבה שלו ובהתאם לאופן בו הוא מבצע ומרים משקלים שונים ניתן יהיה לקבוע התנהלות עתידית נכונה. על בעל המקצוע להעיר למטופל ולכוון אותנו לתרגול תקין למניעת בעיות עתידיות. המטרה היא למנוע את הגעתו של המטופל לטיפול אורטופדי נוסף בעתיד.

החשיבות של בעל מקצוע מנוסה

במהלך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי הדגש על פיקוח צמוד הוא קריטי. לאחר ניתוח ייתכן ונתמודד עם תסמינים שונים אשר ללא פיקוח והמשך תרגול אנו יכולים לפגוע בעצמנו ובתהליך עצמו. כאשר יש כאבים, רגישות יתר או כל קושי אחר שצץ זו נורת אזהרה למטפל. ברגע בה צצה בעיה על המטפל לשנות את האופן בו הוא מתרגל עם המטופל ולמצוא אלטרנטיבה כדי להקטין את דרגת החומרה של התסמינים ועדיין להמשיך בהתקדמות השיקום. כמובן, תוכנית השיקום חייבת להיות מותאמת לגיל המטופל, מצבו הרפואי לפני הניתוח, אורח חיים טרם הניתוח והתקדמות בתהליך. 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.