שברי מאמץ בידיים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שברי מאמץ בידייםשברי מאמץ נראים לרוב אצל ספורטאים המשתתפים בספורט הדורש תנועות חוזרות ונשנות, כגון ריצה או הרמת משקולות. המיקום הנפוץ ביותר לשברי מאמץ הוא בחלק החיצוני של פרק כף היד, אך הם יכולים להתרחש גם בחלקים אחרים של היד.

שברי מאמץ בידיים הם פציעה שכיחה בקרב ספורטאים וגם בקרב אנשים שאינם ספורטאים. הם מתרחשים כאשר השרירים, הגידים או הרצועות נאלצים לשאת מתח רב מדי למשך זמן רב מדי. הגורמים הנפוצים ביותר לפציעה זו הם פעילות גופנית בעצימות גבוהה או פגיעה פתאומית כמו טראומה פיזית. ניתן לטפל בשברי מאמץ ביד בעזרת מנוחה, פיזיותרפיה ותרופות אנטי דלקתיות. עם זאת, אם המצב חמור או הכאב נמשך למרות טיפולים אלה, ייתכן שיידרש ניתוח כדי לתקן את הבעיה.

באילו מקרים שברי מאמץ בידיים יצריכו ניתוח?

ספורטאים הסובלים מפציעה זו לא צריכים לנסות לעשות ספורט. זאת, מכיוון שהם עלולים לגרום לנזק נוסף לידיים שלהם ולהוביל לפציעות חמורות יותר שעלולות לגרום לנכות לצמיתות. כמו כן, במקרים מסוימים שברי מאמץ בידיים יכולים להוביל גם לניתוח.

הטיפול הנפוץ ביותר בשברי מאמץ הוא מנוחה, אך אם הפציעה הופכת לחמורה מדי, ייתכן שיידרש ניתוח. הניתוח כולל חיתוך פתיחה של היד והסרת שברי עצם מאזור הפציעה כדי לאפשר ריפוי תקין של הידיים. לרוב מדובר בהתאוששות לא קצרה המצריכה גם התמודדות עם אי נוחות וכאבים מסוימים.

כיצד עוד מטופלים שברי מאמץ בידיים?

שברי מאמץ בידיים מטופלים בדרך כלל במנוחה ופיזיותרפיה. אם טיפולים אלה אינם עובדים, ייתכן שיומלץ על ניתוח כדי לסייע במניעת נזק נוסף לעצמות. שברי מאמץ יכולים לקרות באצבעות, בפרק כף היד ובכף היד. שברים אלו מטופלים בניתוח רק בתור פתרון אחרון, מה שאומר שקודם לכן צריך לנסות בדרך כלל פיזיותרפיה.

שברי מאמץ מתרחשים בדרך כלל בצד אחד של היד, אך עלולים להתרחש בשני הצדדים בו זמנית אם הם מערבים שרירים שונים בכל צד של הגוף. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך לעבור ניתוח להסרת חתיכות עצם קטנות ממקום השבר לפני שהוא מחלים מעצמו, מה שיכול לקחת מספר חודשים ואפילו יותר.

מהם התסמינים של שברי מאמץ בידיים?

כאמור, שברי מאמץ בידיים הם פציעה נפוצה שיכולה להיגרם מלחץ חוזר על הידיים. זה נראה בדרך כלל אצל ספורטאים או אנשים שיש להם עבודות הדורשות אחיזה ממושכת. תסמינים של שבר מאמץ כוללים כאב, נפיחות ורגישות, כמו גם חוסר יכולת לשאת במשקלים בינוניים ומעלה. אם שברי המאמץ חמורים ואינם מטופלים, לעיתים גם משקלים קלים יכולים להרגיש כבדים מאוד עד בלתי אפשריים לנשיאה.

חשוב להכיר את התסמינים לפני פנייה לעזרה רפואית, מכיוון שישנם סוגים רבים ושונים של שברים שעלולים לגרום לתסמינים דומים. מעבר לתסמינים שציינו עד כה, תסמינים של שברי מאמץ בידיים כוללים גם נוקשות באצבעות הידיים. אם אתם חווים תסמינים אלו, חשוב לקבל עזרה רפואית בהקדם האפשרי.

קראו עוד: שברי מאמץ תסמינים

מהי תסמונת התעלה הקרפלית?

תסמונת התעלה הקרפלית היא מצב הגורם לכאב, חוסר תחושה, עקצוץ וצריבה ביד ובזרוע. מצב זה נגרם על ידי דלקת של העצב המדיאני בשורש כף היד. התסמין השכיח ביותר של תסמונת התעלה הקרפלית הוא כאב בשורש כף היד או ביד. תסמינים אחרים כוללים חולשה או אובדן כוח אחיזה, חוסר תחושה או עקצוץ באצבעות ובאגודל ותחושות צריבה.

תסמונת התעלה הקרפלית יכולה להיגרם על ידי גורמים רבים ושונים, כולל פציעה חוזרת ונשנית, שברים בשורש כף היד, נקעים בשורש כף היד, פציעות עקב טראומה פיזית ועוד. יש לציין כי תסמונת התעלה הקרפלית היא דלקת של הגידים והרצועות העוברות דרך פרק כף היד. מצב זה יכול להיגרם על ידי תנועה חוזרת ונשנית כגון הקלדה או נגינה בכלי נגינה.

כיצד מאבחנים שברי מאמץ בידייםכיצד מאבחנים שברי מאמץ בידיים?

שברי מאמץ ביד מאובחנים על ידי רופא בדרך כלל. האבחנה מבוססת על סימפטומים ובדיקה גופנית, כאשר התסמין השכיח ביותר של שבר מאמץ הוא כאב ביד המתרחש באופן פתאומי ומתגבר עם הלחץ המופעל עליה. אם התסמין הזה חוזר והיד נפוחה, ייתכן שהרופא יזדקק לצילומים בכדי לאמת כי מדובר בשברי מאמץ ולא בבעיה אחרת.

הדרך הנפוצה ביותר לאבחן שברי מאמץ היא לבקש לרופא להסתכל על הידיים לאיתור סימנים של נפיחות, רגישות וחבורות. אם הרופא לא יכול לראות סימנים של נפיחות או רגישות, הוא יזמין צילום רנטגן. האבחנה בדרך כלל אינה כואבת ואינה מצריכה הרגעה. בתוך כך, על מנת לאבחן שבר מאמץ, הרופא יבדוק בדרך כלל את ידיו של המטופל וישאל אותם על הסימפטומים שלו.

מדוע פיזיותרפיה מומלצת לטיפול בשברי מאמץ בידיים?

באופן כללי, פיזיותרפיה היא טיפול המסייע בהפחתת כאבים ונפיחות בידיים. בתוך כך, פיזיותרפיה מומלצת לטיפול בשברי מאמץ בידיים בשל יעילותה המוכחת בהפחתת כאבים, נפיחות ושיפור טווחי תנועה. חשוב לדעת כי פיזיותרפיה עוזרת להפחית כאבים ודלקות, כמו גם לשפר את הניידות, הכוח והתפקוד.

פיזיותרפיה היא הטיפול הנפוץ ביותר לשברי מאמץ בידיים. זהו סוג של פיזיותרפיה המשתמשת בפעילות גופנית ובטכניקות אחרות לטיפול בפציעות ומחלות. לרוב, המטופלים מבקרים אצל הפיזיותרפיסט ומקבלים תרגילים שניתן לבצע בבית. אם מדובר במקרה חמור, ייתכן שהתרגול יתבצע בהשגחת הפיזיותרפיסט בלבד.

מה כוללת פיזיותרפיה לשברי מאמץ בידיים?

פיזיותרפיה לשברי מאמץ בידיים כוללת פעילויות עדינות וללא כאבים. בעזרת התרגול הנכון ובעזרת התמדה, מטופלים יכולים להשתמש בידיהם כדי לבצע משימות כמו כביסה, צחצוח וכתיבה או כל דבר שעולה על רוחם. בתוך כך, פיזיותרפיה היא תכנית טיפול המתמקדת בשיקום תפקוד תקין של הגוף לאחר פציעה או מחלה. התרגול משמש כדי לעזור לאנשים עם פציעות או מחלות המשפיעות על חלק אחד או יותר בגוף.

פיזיותרפיה לשברי מאמץ בידיים כוללת פעילויות כמו עיסוי ידיים, תרגילי ידיים ותרגילי הגדלת טווח התנועה. כמו כן, חלק מהפיזיותרפיסטים שולחים את המטופלים לתרגול אצל מרפא בעיסוק. כמו כן, פיזיותרפיה לשברי מאמץ בידיים כוללת תרגילים גופניים ומתיחות, עיסוי, שימוש בקומפרסים של קרח ועוד.

כיצד ריפוי בעיסוק יכול להועיל עם שברי מאמץ בידיים?

ריפוי בעיסוק הוא תרגול נפוץ שבו מטפלים עוזרים לאנשים עם בעיות פיזיות, רגשיות ונפשיות. במובן זה, מרפאים בעיסוק מציעים דרכים לשפר את איכות החיים של המטופלים שלהם. ריפוי בעיסוק לשברי מאמץ בידיים יכול לסייע למטופלים בהקלה על כאבים, להפחית חרדה ודיכאון ולשפר את התפקוד החברתי אפילו.

ריפוי בעיסוק לרוב אינו אופציה טיפולית לשברי מאמץ בידיים. עם זאת, ישנם יתרונות מסוימים לסוג זה של טיפול שיכולים להביא לשיפור באיכות החיים של המטופלים. ריפוי בעיסוק הוא סוג של פיזיותרפיה המסייעת לאנשים עם מוגבלויות או מחלות. מרפאים בעיסוק עובדים בדרך כלל בבית או בבתי חולים ומרפאות. זאת, בעוד שעם שברי מאמץ בידיים, מרפאים בעיסוק יכולים לעזור על ידי לימוד מטופלים כיצד לבצע משימות שבדרך כלל היו מתקשים בהן. בנוסף לסיוע למטופלים ללמוד את המיומנויות החדשות הללו, מרפאים בעיסוק גם עוזרים להם להבין את מגבלותיהם ולבצע התאמות בהתאם.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.