תסמינים לשברי מאמץ

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שברי מאמץ תסמיניםשברי מאמץ הם סוג שכיח של שבר שיכול להתרחש באזור הברך, אך לא בלבד. כמו כן, שברי מאמץ יכולים להתרחש בכפות הרגליים, בידיים ובאיברים שונים בגוף. תסמינים של פציעה זו כוללים כאב ונפיחות בברך, ירידה בטווח התנועה וחוסר יכולת לשאת משקל. מה עוד חשוב לדעת? המשיכו לקרוא.

כאשר מדברים על שברי מאמץ תסמינים ולמרות שזה לא אירוע נדיר, הם יכולים להיות די כואבים ומתישים אם לא מטפלים בהם כראוי. אם אתם חווים תסמינים דומים לאלה של שברי מאמץ, עליכם לפנות מיד לטיפול רפואי. כדי לאבחן שברי מאמץ ולקבל את הטיפול המתאים, חשוב להבין במקביל שהמנוחה היא הכרחית לא פחות. לא פעם, שברי מאמץ נפוצים בקרב אנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית מרובה.

תסמינים לשברי מאמץ אצל ספורטאים

שברי מאמץ הם אחת הפציעות הנפוצות ביותר בקרב ספורטאים. שברים אלו מתרחשים כאשר מופעל כוח על המפרק והכוח עולה על חוזק הרצועות והשרירים. לעתים קרובות הם גורמים לכאב, נפיחות וחבורות בכובע הברך. אם מדברים על שברי מאמץ תסמינים אצל ספורטאים, לרוב מדברים על מנוחה כוללת של תקופה מסוימת בהתאם להוראת הרופא.

בתוך הקטגוריה הזאת של שברי מאמץ, קיימים גם שברי מתיחה ומאמץ בברך. לאו הן פציעות המתרחשות כאשר אדם נוחת על ברכיו בכוח רב מדי, בדרך כלל מנפילה או קפיצה. הם יכולים להופיע בכל חלק של הברך, אך הם הנפוצים ביותר בפיקה, המניסקוס והשוק. שברי מאמץ אלו נפוצים כמעט בכל סוגי הספורט.

שברי מאמץ תסמינים שחשוב להכיר

התסמין השכיח ביותר הוא כאב חד שמתגבר בעת תנועה או קימה מישיבה או שכיבה, לרוב במשך יותר משעה. תסמינים אחרים עשויים לכלול נפיחות, חבורות, רגישות וחולשה של שרירי הרגליים סביב מפרקים שונים. שברי מאמץ תסמינים יכולים להופיע בכל עת, לרבות במקרים בהם האדם אינו מקיים שום פעילות ספורטיבית.

במילים אחרות, שברי מאמץ יכולים להיגרם גם כתוצאה מישיבה ממושכת או עמידה ממושכת על הרגליים. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול מנוחה, קומפרסים עם שקיות קרח להפחתת נפיחות, תחבושות וכולי. בחלק מהמקרים, שברי מאמץ יצריכו גם עבודה פיזיותרפיסטית.

האם פיזיותרפיה יכולה לעזור עם שברי מאמץהאם פיזיותרפיה יכולה לעזור עם שברי מאמץ?

במידה מסוימת, פיזיותרפיה אכן יכולה לעזור עם שברי מאמץ. זוהי פציעה שכיחה שיכולה להיגרם מפעילות אינטנסיבית של נשיאת משקל כגון ריצה, קפיצה או נפילה, מה שניתן לטיפול על ידי פיזיותרפיסט בחלק מהמקרים. בתוך כך, טיפול פיזיותרפיה בשברי מאמץ כולל תרגול של האזור הפגוע, תרגילי טווח תנועה ותרגילי חיזוק.

טיפול זה יכול לסייע בהקלה על כאב, ריפוי וניידות. חשוב לדעת, שברי מאמץ הם סדקים קטנים בעצם הנגרמים מעומס חוזר על עצם או קבוצת שרירים. שברי מאמץ מתרחשים בדרך כלל אצל אנשים המשתתפים בפעילויות בעלות השפעה רבה כמו ריצה, קפיצה או ספורט. ולמרות שפיזיותרפיה יכולה לעזור עם הקלה על הכאב, בדרך כלל הפתרון הכי טוב יהיה פשוט לנוח.

מה מטרת הפיזיותרפיה בשברי מאמץ?

מטרת הפיזיותרפיה היא לעזור למטופלים להתאושש מפציעה ולחזור לפעילות היומיומית הרגילה שלהם בהקדם האפשרי. במקרים רבים, זה כולל החזרת טווחי תנועה וכוח, כמו גם הפחתת כאב ודלקת. פיזיותרפיסטים יכולים גם לספק עצות כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המצב בבית, בעת שאתם לא תחת השגחה מקצועית או רפואית.

במילים אחרות, פיזיותרפיה מאפשרת לאדם הפצוע להבין כיצד להימנע מחזרתן של הפציעות האלו. זאת, על ידי תרגולים, שינוי אורח החיים, מנוחה נכונה וכלל הטיפול הנדרש. אם עושים זאת נכון, פיזיותרפיה יכולה להיות מוד מועילה בהתמודדות עם שברי מאמץ תסמינים.

אילו טיפולים נוספים קיימים עבור שברי מאמץ?

בסופו של דבר, שברי מאמץ הם אחת הפציעות השכיחות ביותר שאנשים חווים. הם יכולים להיגרם ממספר גורמים כולל פעילות ספורט של יתר, פציעה והזדקנות. החדשות הטובות הן שקיימים טיפולים רבים לשברי מאמץ. חלק מהטיפולים הללו כוללים פיזיותרפיה, תרופות נגד כאבים ומנוחה.

כמו כן, מומלץ מאוד להשתמש בקומפרסים של שקיות קרח או שקית ירקות קפואים. קומפרסים, משמע לא באופן קבוע. יש להניח בעדינות את הקרח על האזור הכאוב, לאחר מכן להסיר את הקרח וכך חוזר חלילה. אם עושים זאת נכון, הקומפרסים יכולים להקל על הכאב בצורה משמעותית. זהו לא פתרון, אלא אמצעי להפחתת הכאב.

קראו עוד: טיפולי פיזיותרפיה לסובלים משברי מאמץ

מה יכול לקרות אם לא מטפלים בשברי מאמץ?

אם הם אינם מטופלים נכון או אפילו בכלל, שברי מאמץ עלולים להוביל לבעיות בריאות חמורות. אם העצם לא מטופלת, יש סיכוי שהעצם תישבר ותגרום לכאבים או אפילו נכות קבועה אצל האדם. חובה לזכור, אם מתעלמים, שברי מאמץ יכולים להוביל לסיבוכים רציניים. זו הסיבה שחשוב לספורטאים לבקש עזרה מהרופאים ברגע שהם מבחינים בכאב או אי נוחות בכפות הרגליים או הברכיים שלהם.

במקרים מסוימים, שברי המאמץ יכולים להתפתח לשבר רציני יותר אשר יצריך חבישת גבס. וכאשר מדובר על גבס ברגליים, אי הנוחות היא אפילו גדולה יותר. וזו עוד סיבה לכך שחשוב לטפל בשברי מאמץ כמה שיותר בהקדם ולנוח היטב.

מה יכול לגרום לשברי מאמץ?

שברי מאמץ נגרמים מהשפעה חוזרת ונשנית של עצם על העצם, שיכולה לנבוע מספורט או פעילויות אחרות הגורמות ללחץ חוזר על העצם. הגורמים השכיחים ביותר לשברי מאמץ הם מחסור בסידן וויטמין D בתזונה, כמו גם אספקה לא מספקת של חמצן, עצימות אימון רבה מדי ללא מנוחה מספקת, הנעלה לא בטוחה או לא איכותית וכו'. בתוך כך, למעשה שברי מאמץ נגרמים מלחץ פיזי חוזר על עצם הגורם לה להתפרק.

הסיבה השכיחה ביותר לשברי מאמץ היא שימוש גבוה מאוד בשרירים או במפרקים, כלומר בגוף. מצב זה יכול לקרות כאשר השרירים עובדים יתר על המידה או המפרקים משמשים שוב ושוב לפרקי זמן ארוכים, כגון במהלך פעילות גופנית אינטנסיבית. הסיבה האחרת היא מפגיעה שגורמת לכוח פתאומי ועוצמתי על עצם, כמו נפילה ונחיתה בצורה לא טובה.

טיפים למציאת פיזיותרפיסט לטיפול בשברי מאמץ

לפני פנייה לפיזיותרפיסט, הצעד הראשון הוא פנייה לרופא שיאבחן את המצב וימליץ לכם טיפול פיזיותרפיה. השלב השני הוא מציאת פיזיותרפיסט המתמחה בטיפול בשברי מאמץ. עליכם לבקש מהרופא שלכם המלצות או לחפש ביקורות מקוונות ממטופלים קודמים. כאשר תגיעו לפיזיותרפיסט, יהיה חשוב לדעת כמה זמן לוקח לשבר להחלים וכיצד ניתן למנוע אותו.

כאשר אתם מחפשים פיזיותרפיסטים לטיפול בשברי מאמץ, ודאו כי יש להם ניסיון בטיפול בשברים מהסוגים האלו. פציעות אלו מתרחשות בדרך כלל כאשר ספורטאי דוחף את עצמו חזק מדי למשך זמן רב מדי. בפועל, זה אומר שהספורטאי חייב לשנות את אורח החיים שלו בעזרת תרגול נכון הניתן על ידי פיזיותרפיה. בשורה התחתונה, פיזיותרפיה היא הטיפול הנפוץ ביותר לשברי מאמץ, מכיוון שהוא יכול לעזור להאיץ את זמן הריפוי ולהפחית את הכאב.

פיזיותרפיסטים הוכשרו לטפל במצבים רבים ושונים, כולל שברי מאמץ. הם יכולים גם לעזור עם סוגים אחרים של פציעות שיש להם תסמינים דומים, ולכן חשוב להתאים אישית את תוכנית הטיפולים שלכם.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.