שיקום פיזיותרפיה לילדים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שיקום פיזיותרפיה לילדיםפיזיותרפיה לילדים הוא תחום אשר רבים חוששים ממנו ואין הצדק לכך. שיקום פיזיותרפיה לשיקום יכול לנבוע מבעיות מולדות, מחלות שונות (אקוטיות או כרוניות), תאונות וטראומה שגופם חווה. פיזיותרפיה מסייעת בפיתוח, שיקום ושיפור מיומנות תנועה וביצועים. תחום שיקום פיזיותרפיה לילדים הוא תחום רחב הנוגע לנקודות רבות בהתפתחות הילד ושיקום:

 

 

  • שיקום פיזיותרפיה לילדים אחרי אירוע – ילדים אוהבים להשתולל, לרוץ והמחשבה שלהם לא על התוצאה בהכרח, אלא על הרגע הנוכחי. זה חלק מהילדות שכל אחד מאיתנו עבר ולא ניתן למנוע באופן מוחלט חבלות, שברים ובמקרים אחרים גם ניתוחים עקב מחלות שיכולות להופיע גם בגיל צעיר. שיקום פיזיותרפיה לילדים אחרי אירוע הוא טיפול אשר מטרתו להחזיר את האיבר הפגוע לתפקוד מלא ככל הניתן ובאופן מהיר ככל הניתן. אם מדובר על שבר, המטרה היא להחזיר את תפקוד הזרוע ולהאריך את השריר כדי שהמצב הנוכחי לא יחמיר או יישמר לעתיד.
  • פיזיותרפיה נשימתית – ילדים רבים סובלים מהפרעות נשימה בשל תנאים פיזיים ולעיתים גם פסיכולוגיים. במקרים רבים נוצר חסם בדרכי הנשימה של הילד ואין אפשרות של כניסה מלאה של חמצן. ברגע בו אין די חמצן שנכנס לגופו של הילד זה עלול לפגוע ולהוביל למצבים שלא ניתנים לריפוי. כחלק מהפרעות נשימתיות אנו חשופים למחלות חריפות, זיהומים, דלקת ריאות, החמרת אסטמה ועוד. המטרה של פיזיותרפיה נשימתית היא לנקות את הריאות ולאפשר מעבר תקין של חמצן לכל חלקי הגוף. במקרים שאינם מורכבים ניתן יהיה לקבל הדרכה מהרופא ולבצע תרגילים בבית בלבד.
  • הפרעות אורטופדיות – הפרעות אורטופדיות יכולות להחמיר עם השנים וככל שניגע בנושא בגיל צעיר יותר ובמקרה שהמצב עדיין נחשב לטרי ככה הסבירות בה נצליח לקבל אחוזי הצלחה גבוהים בטיפול רק עולים. הפרעות אורטופדיות יכולות לצוץ כבר בגיל צעיר, הנפוצות הן עקמת או נטייה של הצוואר, לעיתים גם באחיזת העיפרון בבית הספר ניתן יהיה להצביע על הפרעות אורטופדיות אשר דורשות מענה. שיקום פיזיותרפיה לילדים אינו חייב לבוא רק לאחר פגיעה, אלא כל שיקום אשר מבטיח עתיד טוב והתפתחות טובה יותר לילד.  
  • פיזיותרפיה התפתחותית – ישנן הפרעות התפתחות שונות אשר יכולות להיות כחלק מרקע גנטי או להופיע משום מקום. הפרעות אלה מונעות התפתחות של הילד ומפריעות לניהול אורח חיים תקין של הילד וכמובן שזה משפיע על ההורה באופן ישיר. שיקום פיזיותרפיה לילדים עם קשיים התפתחותיים היא עבודה על יציבות, שיפור קואורדינציה ועוד. המטרה היא להחזיר את הילד לתפקוד מלא בהתאם לגיל שלו.
  • נוירולוגיה – פיזיותרפיה היא גם כלי לשיקום בכל הנוגע להפרעות נוירולוגיות שיכולות לפגוע בשרירים, בתחושה ובביצוע פועלות בסיסיות. הפרעות נוירולוגיות יכולות לנבוע עקב גידולים, שיתוק, תאונת דרכים ושיקום פיזיותרפיה יכול להחזיר את התפקוד הגופני בצורה כזאת או אחרת, לעיתים אחוזי ההצלחה גבוהים ולעיתים לא יהיה ניתן לחזור למצב "תקין" לחלוטין.

מה ההבדל בין פיזיותרפיה לילדים ובין פיזיותרפיה למבוגרים?

המטרה היא ליצור שיתוף פעולה עם המטופל ולא משנה מהו הגיל של המטופל. גם בגילאים בוגרים יותר יש חוסר שיתוף פעולה, לרוב מתסכול וחוסר אמונה. במקרים כאלה יש לטפל בצורה אחת ובמקרה שמדובר על מטופל ילד המטרה היא להעביר לו את הטיפול בצורה בה הוא ישתף פעולה ולא ירגיש חריג בנוף. בדרך כלל שיקום פיזיותרפיה לילדים עובר באמצעות שיטות שונות כגון משחק. המשחק הוא הטיפול עצמו והוא נוגע להפרעה בה אנחנו רוצים לטפל, אם מדובר על עבודת שרירים המשחק יהיה כולל את אזור השרירים שנדרש בו שיקום. כמו כן, אימוני קואורדינציה כוללים בשיקום אורטופדי ומועברים באמצעות משחק המתבסס על יכולות תנועה, כך גם בכל הנוגע להפרעה גופנית כזאת או אחרת.

 

גם להורים יש תפקיד חשוב

במהלך כל הטיפול ההורים הוא חלק בלתי נפרד בתהליך. ברוב המקרים ההורים יהיו נוכחים בחדר לאורך כל זמן הטיפול, הם אפילו ישתתפו במשחק, ידברו עם המטפל בנוגע למצב הרוח של הילד ובכל מקרה של שינוי גופני או כל דבר אחר התפקיד שלהם יהיה לדווח על כך למטפל. כמו כן, חלק מהתרגילים צריכים להיות מתורגלים על ידי ההורים בבית עם הילד. כל תרגיל אשר מבוצע במכון יהיה מבוצע גם בבית בתוספות של תרגילים נוספים. ברוב הפעמים יקבל ההורה סרטוני הדרכה לביצוע התרגילים והדרכה פרונטלית מהמטפל. 

קראו עוד: פיזיותרפיה לתינוקות הסובלים מטונוס שרירים גבוה

מי מטפל בילדים?

שיקום פיזיותרפיה לילדים הוא טיפול המבוצע על ידי פיזיותרפיסט מומחה לילדים, הוא מספק את הייעוץ ובונה את תוכנית הטיפול בהתאם למצבו של הילד ובהתאם לסיבה ממנה נובעת הלקות. הטיפול מבוסס ברובו על כל תנועה פיזית, שיווי משקל, שרירים וטיפול בקשיי קואורדינציה מוטורית. צוות הטיפול כולל מומחים רבים, מומחים לבריאות הילד, מומחים להתפתחות הילד, פסיכולוגיים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי שפה כאשר מדובר על שיקום בדיבור ועוד.

הידרותרפיה 

הידרותרפיה הוא טיפול לילדים אשר מתבצע בתוך בריכה מקורה ומחוממת. הטיפול משלב בתוכו תנועתיות, חום ותרגילים של פיזיותרפיסט לצורך שיפור כישורי איזון, תנועה, חוש, תנועה, כוח וכישורי שחייה. הטיפול ניתן לילדים בכל גיל ואינו דורש מהילד ידע בשחייה. הטיפול מתבצע עם עזרי שחייה, משחקי מים ופעילויות אשר יגרמו לכל הטיפול להראות כמשחק. המטרה היא לראות את ההתקדמות של הילד בכל טיפול וכמובן לעקוב אחרי כל כאב שצץ, כל תלונה וכל עיכוב של התוכנית. 

שיקום פיזיותרפיה לילדים הוא אישי, תדירות הטיפולים היא בהתאם לתוכנית העבודה המותאמת למטופל. הטיפולים כוללים חדרי כושר מותאמים לילדים, טיפולים פרטניים, טיפולי הידרותרפיה, שימוש בפיתוחים ביו טכנולוגיים, הדרכת הורים והדרכת מלווים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.