פיזיותרפיה לסובלים משבר בקרסול

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

שבר בקרסולהקרסול הוא עצם המפרק המשפיעה חיבור ותנועת כף הרגל ועצם השוק. טראומה לקרסול גורמת להשבתת עצמות אלו וכאב משמעותי המתרחש בדרך כלל מיד לאחר פציעה. בחשד לעצם שבורה בקרסול, הצעד הראשון הוא קבלת טיפול רפואי מיידי. הימנעות מטיפול עלולה לגרום לאובדן משמעותי של התפקוד.

שברים בקרסול מתרחשים כמעט תמיד במהלך אירוע טראומטי לגוף. תאונות רכב, נפילות, ופציעות ספורט עלולות להוביל לשברי קרסול. הסימנים השכיחים כוללים כאב, נפיחות, שטפי דם וחוסר יכולת לשאת משקל על הקרסול.

הליכי טיפול בשבר בקרסול

רופא בית החולים ינסה להפחית את השבר. הליך זה מסייע ליישור עצמות שבורות וקידום ריפוי נורמאלי. אם הנקע חמור, יש לבצע הליך כירורגי הנקרא קיבוע פנימי, במהלכו המנתח מיישר את העצמות השבורות ומקבע אותן באמצעות ברגים ומוטות מתכת.

עם הפחתת השבר בקרסול, ניתן להחלים באופן נאות. בדרך כלל יש להשתמש במכשיר הליכה, להגביל נשיאת משאות, ולהפחית את המשקל על הקרסול. בתקופת ההחלמה, פיזיותרפיה מלמדת את המטופל כיצד להשתמש במכשירי סיוע כגון קביים, מקל או הליכון. הפיזיותרפיסט מסייע למטופל להבין את הגבלות נשיאת המשקל.

פעילות גופנית עדינה לשרירי הברך והירך מבוצעת להבטחה שקבוצות השרירים המסייעים להליכה לא ייחלשו כשהשבר נרפא. אם המטופל חבוש בגבס או בסד, לא ניתן יהיה לבצע תרגילים לקרסול. עם הגלדת השבר, הרופא יסיר את הגבס, והמטופל יוכל לשאת יותר משקל על הקרסול, כשהוא עדיין נתמך במכשיר עזר כגון מקל מרובע או קביים.

בשלב זה, הפיזיותרפיסט מעריך את הקרסול באופן מלא ומסייע עם הטיפול המתאים. מרכיבי ההערכה עשויים לכלול:

  • יכולת הליכה
  • טווח תנועה
  • יכולת הפעלת כוח
  • נפיחות
  • כאבים
  • הערכת הצלקת, במקרה שבוצע ניתוח.

לאחר הערכה יסודית, הפיזיותרפיסט מתחיל במתן הטיפול ומשתמש בשיטות כגון החלת חום, קרח או גירוי חשמלי המסייע לטפל בנפיחות הכאב סביב הקרסול.

תרגילי פיזיותרפיה לאחר שבר בקרסול

תכנית הטיפול היא המרכיב העיקרי בתהליך שיקום הקרסול לאחר שבר. תרגילים המשפרים את טווח תנועת הקרסול, תרגילי ירכיים וברכיים ותרגילי כוח הם בעלי חשיבות עליונה. המטופל יידרש לבצע תכנית אימונים גם בבית, ועליו להקפיד למלא אחר הוראות הפיזיותרפיסט ולבקש הבהרה עבור כל שיטה שאינה מובנת.

הפיזיותרפיסט מסייע בקביעת תרגילי החלמה המבוצעים בהפעלת לחץ ימינה לכיוון הנכון כדי להבטיח ריפוי מקסימאלי של העצם ותפקוד ראוי של הקרסול השבור. אימון הליכה חשוב אף הוא בעקבות השבר, והפיזיותרפיסט מסייע להתקדם עם שימוש במכשיר עזר המוביל להליכה עצמאית.

במקרה בו בוצע ניתוח להפחתת השבר בקרסול, תיתכן רקמת צלקת סביב החתך. הפיזיותרפיסט מבצע עיסוי רקמות צלקת לשיפור הניידות באזור הצלקת, ומלמד את המטופל כיצד לבצע שיטות עיסוי בעצמו.

שבר בקרסול עלול לגרום לאובדן משמעותי של התפקוד, להגביל את היכולת ללכת, לרוץ או לבצע באופן מלא משימות עבודה ופעילויות פנאי. פיזיותרפיה מסייעת לשיפור הניידות ושיבה מלאה לפעילות ותפקוד רגילים.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.