פיזיותרפיה לבריחת שתן 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

בריחת שתן, דליפת שתן או אי נקיטת שתן, היא בעיה שכיחה מאוד הפוגעת בנשים רבות החל מגיל הפריון. הבעיה גורמת לפגיעה באיכות החיים בשל ההשלכות הרבות שלה והמבוכה שהיא מעוררת. מעבר לכך שמדובר בבעיה שמעוררת במקרים רבים בושה גדולה ותחושה של חוסר אונים, יש לציין כי מדובר גם בבעיה שעשויות להיות לה השלכות בריאותיות. 

כך לדוגמה בריחת שתן עשויה להוביל לדלקת בדרכי השתן, לפצעים מקומיים ואפילו לנפילות על רקע ריבוי הקימות מהמיטה בלילה. יתרה מזאת נמצא במחקרים מסוימים שעסקו בנושא זה כי בריחת שתן מגדילה את הסיכון לשבר בעצם הירך בקשישות ואף עשויה להעלות את התמותה בחולות מבוגרות. התסמינים ההתנהגותיים והנפשיים של בריחת שתן בנשים עשויים לכלול בין השאר הסתגרות בבית, בידוד, דיכאון והימנעות מקיום יחסי מין. 

כיצד פיזיותרפיה יכולה לסייע לנשים הסובלות מבריחת שתן?

אחת התופעות השכיחות ביותר הבאה לידי ביטוי בבריחת שתן בנשים נקראת בשפה המקצועית "אי נקיטת שתן במאמץ או stress urinary incontinence. תופעה זו גורמת לבריחת שתן כאשר מתרחשת עלייה בלחץ התוך-בטני בעקבות עיטוש, שיעול, צחוק וכיו"ב. זהו למעשה הגורם המרכזי לבריחת שתן בקרב מטופלות בעשור הרביעי עד השישי לחיים. 

מכלול הטיפולים בנשים הסובלות מאי נקיטת שתן במאמץ מורכב משלושה סוגי טיפולים: הזרקת חומרים חוסמים ישירות לשופכה, ניתוחים וטיפולים שמרניים שונים. הטיפול השמרני מתחיל בראש ובראשונה בהסרה של גורמים שעשויים להחמיר את הבעיה כמו הפסקת עישון, ירידה במשקל וכיו"ב. אך הטיפול השמרני היעיל ביותר כולל פיזיותרפיה אגנית המורכבת מתרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. לפי מחקרים שבחנו את יעילות הטיפול הפיזיותרפי, נראה כי תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן הינם בעלי שיעור הצלחה של עד 60%, בעיקר במקרים המוגדרים כקלים או בינוניים. 

מהי מטרת הטיפול?

מטרת הטיפול הפיזיותרפי המיועד עבור נשים הסובלות מבריחת שתן במאמץ היא לחזק את שרירי רצפת האגן. חיזוק השרירים מאיץ את מהירות התגובה של השרירים לשינויים ברמת הלחץ התוך-בטני ומגביר את לחץ הסגירה של השופכה וכך נמנעת דליפת שתן במקרה של עלייה בלחץ התוך-בטני. ניתן גם לומר כי מטרת הטיפול הפיזיותרפי היא לשקם את רצפת האגן הפגועה. 

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן היא מערך מורכב של רקמות הכולל רקמות חיבור, שרירים, כלי דם ועצבים, הממוקם בתחתית האגן. תפקידה של רצפת האגן הוא לתמוך באיברי האגן ובנוסף לאפשר לנו לשלוט על הסוגרים, לשמור על יציבה זקופה, לתפקד מבחינה מינית ועוד. פגיעה בטונוס של רקמות החיבור המרכיבות את רצפת האגן, היחלשות של שרירי רצפת האגן ופגיעה טראומטית ברקמות השונות ברצפת האגן, עשויות להוביל למגוון רחב של תסמינים בנוסף לבריחת שתן. בין היתר מדובר באי שליטה על הצואה, קושי בהתרוקנות, כאבים בזמן קיום יחסי מין ועוד. 

מהו מכשיר ביופידבק לחיזוק שרירי רצפת האגן?

תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן כוללים טכניקות שונות של כיווץ והרפיה, כשבשלב הראשון של הטיפול מתמקדים בזיהוי של שרירי רצפת האגן. זאת על מנת שניתן יהיה להפעיל אותם בקלות באופן יזום. כדי שהמטופלת תוכל לזהות את השרירים ולהבין מתי היא מפעילה אותם, נעשה שימוש במכשור ביופידבק הכולל חיישן המוחדר לנרתיק, המסוגל לזהות שינויים בלחץ השרירים. כאשר החיישן מזהה הפעלה של השרירים, הוא משדר את המידע שנקלט ליחידה חיצונית. היחידה החיצונית מספקת משוב בזמן אמת וכך המטופלת יכולה לדעת האם הפעילה את השרירים הרצויים ובאיזו עוצמה. 

יש לציין כי כיום ניתן לרכוש מכשירי ביופידבק ביתיים המאפשרים למטופלת להמשיך לתרגל את השיטה מבלי להגיע למרפאה. כמו כן בדרך כלל לאחר שמושגת השליטה בשרירי רצפת האגן, ניתן להמשיך את התרגילים ללא צורך בציוד העזר. 

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.