פיזיותרפיה וסטיבולרית תרגילים

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

פיזיותרפיהמטופלים הסובלים מתפקוד היקפי לקוי של שיווי משקל סובלים יותר מתסמיני סחרחורת. מטופלים אלו חווים מגבלות פיזיות ותפקודיות המשפיעות על פעילויות היומיום שלהם.

למשל, אנשים הסובלים מבעיות שיווי משקל חד צדדי, כשחלק אחד בגופם חלש יותר, עשויים להתקשות למשל בנהיגה בשל חוסר יכולתם לנווט במהירות בעת הצורך, ואנשים הסובלים מסחרחורות עשויים להימנע שלא במודע מבדיקת המראה האחורית של הרכב מחשש להתקף סחרחורת.

אנשים הסובלים מבעיות אלו בוחרים לעיתים קרובות להגביל את פעילותם וניידותם באופן משמעותי, וכתוצאה מכך חווים תחושות חוסר יציבות וחוסר איזון במהלך הליכה וביצוע פעולות יומיומיות. חלק מהמטופלים המבוגרים פונים לקבלת טיפול כשהם סובלים מסחרחורות חמורות ובעיות איזון נוספות המציבות אותם בסיכון לנפילות. לכן זיהוי והפנייה לטיפול פיזיותרפיה נכון הוא חובה מקצועית עדיפה בבריאות הציבור.

חשיבות תרגילי פיזיותרפיה

פיזיותרפיה וסטיבולרית מסייעת להערכת שיווי משקל בקרב אנשים הסובלים מהפרעות איזון וסחרחורות. זהו טיפול שיקום הניתן על ידי פיזיותרפיסט מיומן להפחתת התסמינים והשגת תפקוד מלא ככל הניתן.

הראיות התומכות ליעילות טיפולי שיקום שיווי משקל הן חזקות, והטיפול נחשב כמרכיב מפתח לשיקום מוצלח, לאחר זיהוי נכון של הבעיה, והרכבת תכנית שיטתית ומתקדמת של תרגילים הנקבעים באופן ישיר בהתאם להצגת התסמינים הבסיסית.

טיפול השיקום הראוי ביותר לציון הוא פיזיותרפיה וסטיבולרית המאפשרת התאוששות לאחר יישום נכון של תרגילים המתפרשים על פני מספר שיעורים. מיומנות הפיזיותרפיסט המרכיב בהתאמה אישית את תכנית התרגילים, מאפשרת הפחתת הסחרחורות ובעיות שיווי חוסר האיזון.

תרגילי הסתגלות

טיפול פיזיותרפיה להפחתת תסמיני סחרחורת מסווג בתור תרגילי פיזיותרפיה וסטיבולרית המתמקדים בהסתגלות לרפלקסים של שיווי משקל. המטפל מלמד את המטופל להקפיד על ביצוע תקין של תרגילים לשיקום מוצלח. התרגול מבוסס על ביצוע תנועות ראש תוך שמירה על מיקוד.

לדוגמא, המטופל מתבקש להתבונן על יעד הנמצא לפניו ולהניע את ראשו מצד לצד, תוך שהוא שומר על היעד בפוקוס. הוא מתבקש לבצע את התרגיל בעוצמות שונות וחווה רגשות עדינים של בחילות לאחר דקה או שתיים של ביצוע התרגיל, אך תחושות אלו חולפות עם הזמן.

בהדרגה מתקדמים לרמות קושי ועוצמות תרגילים, באמצעות ביצוע תרגילים בדרגת מהירות מעט גבוהה יותר ובתנוחות שונות כגון ישיבה, עמידה, שכיבה והליכה, למרחקים שונים ובמהירויות שונות.

טיפול פיזיותרפיה וסטיבולרית מתמקד בהזזת היעד בכיוון ההפוך של תנועות הראש, והנעת הזרוע מעל הראש בכיוונים מנוגדים המאפשרת הכפלת הרווח הדרוש לתנועת העיניים ושמירה על יעד ההתבוננות. התרגילים כרוכים ביכולת קואורדינציה ויכולת לבצע פעילות גופנית, מה שהופך אותם למורכבים מעט.

שיטה נוספת של תיאום תנועות עיניים וראש מושגת באמצעות שתי מטרות הממוקמות בנפרד על הקיר מול המטופל. ראשית, המטופל מתבונן על יעד אחד עם עיניו, ולאחר מכן מעביר את ראשו על מנת להיות בקנה אחד עם היעד ללא היסחפות המבט. בשלב הבא, מבלי להניע את הראש, המטופל מתבונן על המטרה האחרת עם עיניו ורק לאחר מכן מעביר את ראשו כדי להיות קנה אחד עם היעד,  כשהוא מתבקש שלא להתבונן מעל היעד.

בפיזיותרפיה וסטיבולרית, העיבוד פרטני ביותר, והפעילות הגופנית מתבצעת במהירויות שונות ובמישור האנכי כמו גם במישור האופקי. לאחר השגת המהירויות השונות, ניתן להגביר יותר את התרגילים באמצעות ביצועם עם רקע מורכב.

משך תכנית הטיפול הטיפוסית היא בין חודש וחצי לחודשים, והתוצאות הן יכולת לצאת לביצוע משימות בחוץ מבלי להגביר את התסמינים, בפרק זמן סביר וללא עייפות מוגזמת. המטופלים מצליחים אף ללכת לאחור, להסתובב במהירות, ולעלות ולרדת במדרגות ללא אובדן שיווי משקל. זהו הישג מדהים בהתחשב בכך שבעבר בוצעו פעולות אלו תוך הנעה מתמדת של הראש על מנת לסרוק את הסביבה.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.