פיזיותרפיה לסובלים מפציעות ריצה

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

ריצה היא ללא ספק פעילות אירובית מומלצת, התורמת רבות לשיפור הבריאות. בין היתר הריצה מפחיתה את הסיכון לטרשת עורקים, יתר לחץ דם והשמנת יתר וכן משפרת את סיבולת הלב והריאה. עם זאת, הריצה מעמידה את המתאמנים בסיכון לפציעות שונות, שבעבר היוו את נחלתם הבלעדית של האתלטים המקצועיים. ככול שהעיסוק בריצה הופך לפופולארי יותר, כך אנחנו נחשפים ליותר ויותר מקרים של פציעות ריצה בקרב האוכלוסייה הכללית.

מה הם הגורמים לפציעות ריצה?

הגורם המרכזי לפציעות ריצה הוא הרגלי אימון שגויים. אין ספק שהגוף האנושי מסוגל להסתגל לשינויים רבים ושהכושר הגופני נוטה להשתפר ככול שמתמידים באימונים. עם זאת, כאשר אין הלימה בין תדירות, עצימות ומשך האימונים ליכולות הגופנית של המתאמן, קיים סיכוי גבוה לפציעות כאלו ואחרות. הפעלת עומסים גבוהים מדי על הגוף בזמן הריצה עשויה להוביל למגוון רחב של פציעות ריצה כשבין היתר מדובר בדלקת בגיד אכילס, תסמונת ITB (הרצועה האיליטיביאלית), תסמונת ברך הרץ (runner's knee injury), כאב בקדמת השוק (שין ספליט – shin split) ועוד. בכל הבעיות הנ"ל ובעוד רבות אחרות, ניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה.פיזיותרפיה לסובלים מפציעות ריצה

האם פיזיותרפיה יכולה להקל על כאבים שמקורם בפציעות ריצה?

טיפולי פיזיותרפיה יכולים לגרום להפחתה משמעותית בדרגת החומרה של הכאבים שמקורם בפציעות ריצה. כל פציעות הריצה באשר הן באות לידי ביטוי בראש ובראשונה בכאבים, שעשויים להיות חמורים עד כדי פגיעה ביכולת ההליכה. במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה נעשה שימוש בטכניקות שונות להפחתת כאבים לרבות כאבים כרוניים, כשבין השאר מדובר בחימום האזור באופן חיצוני באמצעות כריות חימום או פדים חשמליים, חימום האזור באופן פנימי באמצעות מכשירי אולטרסאונד או קירור האזור באמצעות רטיות קרות.
כמו כן נכון להיום נעשה שימוש נרחב במכשירים חשמליים המסוגלים לשבש את הפעילות העצבית הגורמת לכאב. בחלק מהמכשירים (מכשירי TENS למשל) אף ניתן להשתמש באופן עצמאי, ללא סיוע של גורם רפואי מוסמך.

ומה באשר לחיזוק השרירים המעורבים בפציעה?

לא אחת ישנו צורך לחזק את השרירים המעורבים בפציעה על מנת להאיץ את ההחלמה וכדי להפחית את הסיכוי לפציעה חוזרת. כאשר האזור כואב והמטופל לא מסוגל להמשיך באימונים, קיימת סכנה להיחלשות השרירים ולפגיעה באיכות התמיכה במפרקים המעורבים בפציעה. אי לכך, במסגרת טיפולי פיזיותרפיה מבוצעים תרגילים שונים באופן מבוקר, המסייעים לחיזוק השרירים, מבלי לגרום להופעת תחושת הכאב.

התרגילים המבוצעים במסגרת טיפולי הפיזיותרפיה לא רק מסייעים לחיזוק השרירים אלא גם מאפשרים לגוף המטופל ללמוד כיצד להפעיל אותם בצורה נכונה. באופן הזה ניתן להפחית גם כן את הסיכוי לפציעה חוזרת.

שיקום לאחר פציעת ספורט, זה אפשרי?

טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע רבות לסובלים מפציעות ריצה הנמצאים בתהליך שיקומי. כאשר המתאמן סובל מכאבים באזור הפגוע, הוא עשוי להימנע מפעילות. במצב זה האזור עשוי להפוך לנוקשה, המפרקים עשויים לסבול מירידה משמעותית בטווח התנועה שלהם והשרירים עשויים להפוך לנוקשים. במסגרת הטיפולים ניתן יהיה להגדיל באופן הדרגתי ומבוקר את טווח התנועה של המפרקים ולמנוע התנוונות ונוקשות של האזור הפגוע.

כמו כן בעקבות פציעת ריצה עשוי להיווצר חוסר איזון בין שני צדדי הגוף. במצב זה העומס המופעל על הצד הבריא לרוב יהיה גבוה יותר מהעומס המופעל על הצד הפגוע ובעקבות זאת, ישנו סיכוי לפציעה גם בצד השני. באמצעות טיפולי פיזיותרפיה ניתן ליצור איזון בין הצדדים ולמנוע חלוקה לא מאוזנת של העומסים המופעלים על הגוף בזמן הריצה.

נסיים בכמה טיפים למניעת פציעות ריצה

מדי שבוע רצוי להגביר את דרגת הקושי של האימון לכל היותר בעשרה אחוזים אך בהחלט ניתן להסתפק בתוספת של 5-3 אחוזים בלבד למרחק או מהירות הריצה מדי שבוע.
אם נאלצתם להפסיק את האימונים לתקפה מסוימת, חזרו לפעילות באופן הדרגתי ולעולם לא מהנקודה שבה הפסקתם. ככול שהייתם בכושר טוב יותר לפני ההפסקה, כך החזרה לכושר לאחר ההפסקה תהיה מהירה וקלה יותר.

אל תתפשרו על נעלי ריצה זולות: חלק ניכר מפציעות הריצה היו יכולות להימנע לו המתאמנים היו נועלים נעליים איכותיות יותר.
מומלץ מאוד לגוון את האימון מפעם לפעם. כך לדוגמה ניתן לשנות את מהירות הריצה, לרוץ מדי פעם מרחקים שונים, לבחור באימון אינטרוולים (ריצה והליכה לסירוגין) ועוד. כאשר מגוונים את האימונים, מפחיתים את הסיכוי לפציעות עומס חוזרניות.
חשוב במיוחד שלא להתעלם מכאבים המופיעים בזמן הריצה או אחרי הריצה. התעלמות מכאבים עשויה להוביל להחמרתם ובסופו של דבר עשויה להוביל אף לפציעה שתדרוש תהליך שיקם ממושך. קחו זאת לתשומת ליבכם.

צרו איתנו קשר

אנחנו פה בשבילכם

Picture of גלית ברגר
גלית ברגר

פזיותרפיסטית מוסמכת (B.P.T) אשר עיקר המומחיות עוסקת בפגיעות בשרירים ובשלד, פגיעות ספורט וליקויי יציבה שאינה נכונה.

גלית ברנר, פיזיותרפיסטית מוסמכת ומאמנת כושר אישית, בוגרת בית ספר לפיזיותרפיה (B.P.T) – פקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בחינוך גופני וספורט.

מוסמכת כמאמנת כושר אישית ומוסמכת מטעם מכון וינגייט.